سیاسی |#475577

سیاسی

در اوج جنگ اقتصادی و نوسانات شدید ارزی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ضمن هشدار نسبت به تلف شدن منابع کشور از عدم توجه وزاری اقتصادی به برخی مسائل اقتصادی انتقاد کرد.

حرف آخر ، وزارت اقتصاد با در اختیار داشتن دستگاههایی از جمله سازمان مالیاتی، گمرک، خزانه داری کل کشور در کنار چند سازمان ریز و درشت دیگر و همچنین عضویت وزیر در شوراها و مجامع مهم، نقش اساسی در راهبری فضای اقتصادی کشور دارد.

در حال حاضر یکی از چالشهای مهم کشور در اوج جنگ اقتصادی لحاظ کردن درامدهای جایگزین برای دولت در سایه کاهش فروش نفت است که در این بین دستگاهای مثل گمرک و سازمان امور مالیاتی بایستی نقش آفرینی دوچندان داشته باشند. این درحالی است که با وجود ثروتهای باداورده ناشی از جهش  ارزی در سال 97،  اقدامات فوری برای مالیات ستانی هوشمند و استفاده از پایه‌های جدید مالیاتی صورت نگرفته است.

در بحث ارزی با تخلفات ریز و درشت واردکنندگان و صادر کنندگان مواجه بودیم که هر چند از گاهی صدای آن در رسانه‌ها بازتاب پیدا می‌کند اما هنوز گزارش جامع یا حداقل برنامه اولیه از سوی وزارت اقتصاد برای برخورد با این تخلفات منتشر نشده است.

بر اساس اطلاعات غیر منسجم منتشر شده در سال 97 نیمی از ارز صادراتی به چرخه اقتصادی بازنگشته و تکلیف ارزهای تخصیص داده شده برای واردات کالا مشخص نشده است. وزارت اقتصاد می‌توانست با استفاده از اهرم نظارتی گمرک تا حدودی وضعیت این حوزه را شفاف و با ابزار مالیاتی سودجویان حوزه تجارت را نقره داغ کند اما ظاهرا اتفاق خاصی در این حوزه رخ نداده است.

در حال حاضر ظاهرا بانک مرکزی  توان خود را صرف کنترل نرخ ارز کرده است در این بین همچنان با نوسانات قابل توجه نرخ‌ها مواجه هستیم و تکلیف تولیدکننده داخلی روشن و مشخص نیست. از سوی دیگر سایه رکود تورمی بار دیگر بر اقتصاد ایران افتاده و راهکار مشخصی برای عبور از این وضعیت تجویز نشده است.

به عبارت دیگر درحال حاضر  در یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار گرفته‌ایم و از طرف دیگر آن طور که باید و شاید مجلس نیز واکنش جدی برای تغییر وضعیت فعلی نشان نداده است. نکته جالب توجه اینکه بلاخره یک دستگاه بایستی در این وضعیت پاسخگو باشد و به طور سنتی تمام نگاهها متوجه وزارت اقتصاد است. در این بین اخیرا بحثهایی در مجلس در خصوص پاسخگویی وزرای اقتصادی مطرح شده که تا حدودی فضای پیش روی عملکردها را مشخص می‌کند.

بر این اساس در آخرین جلسه علنی  مجلس، حسینعلی حاجی‌دلیگانی در تذکری خطاب به علی لاریجانی رییس مجلس گفته بود: کمیسیون برنامه و بودجه  در مورد تعیین تکلیف تخصیص 14 میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی تشکیل جلسه داد و از وزیران اقتصاد و رفاه دعوت کرده بود ولی آنان در جلسه حضور نیافتند.

علی لاریجانی رییس مجلس در این باره گفت: زمانی که کمیسیون از وزیری دعوت می کند، وزیران موظف هستند که حضور یابند تا موضوع به نتیجه برسد. وی خطاب به رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: شما از وزیران دعوت کرده بودید؟ در این خصوص توضیح دهید.

اما تاجگردون در پاسخ به لاریجانی گفت: موضوع بسیار مهمی است و چندین جلسه هم در این زمینه برگزار کردیم، رییس جلسه چندین بار در مجلس در این باره تذکر داد، از دولت گلایه دارم که با این که چندین جلسه گذاشتیم و طرح ما هم آماده است ولی منابع در حال تلف شدن است. ما از شما می خواهیم در سطح رییس قوه، تذکری به رییس قوه مجریه بدهید که این رفتاری که انجام می شود درست نیست، وزیران یا اطلاع ندارند یا می گویند به من ربطی ندارد. وزیر اقتصاد می‌گویدبه من ربطی ندارد، وزیر تعاون هم که در جلسه حضور نمی‌یابد و معاونش در مجلس حاضر می‌شود، معاونش هم که می‌گوید در جریان نیستم و موضوع به این مهمی متوقف و معطل شده است.  من احساس می کنم وزیران یا احساس مسئولیت نمی‌کنند یا اختیار ندارند.

 رییس مجلس در ادامه خطاب به امیری معاون پارلمانی رییس جمهور گفت: مساله مهمی است که مطرح شد، چند موضوع مهم هم اکنون در حوزه اقتصاد مطرح است، یکی از این موضوعات ساماندهی یارانه است که برای کالاهای اساسی در نظر گرفته شده است، در قانون بودجه گفته شده یکی از این راه‌ها را بپذیریم و ما باید نتیجه‌ای از این بگیریم. تاکنون هم دولت هزینه می دهد و این کار به دست دلالان می افتد. حتما پیگیری‌های لازم صورت گیرد و سازمان برنامه بودجه و وزارت اقتصاد و دارایی  در این زمینه مسئول هستند که باید در جلسات شرکت کنند تا یک تصمیم گرفته شود.

انتقادهای جسته و گریخته برخی نمایندگان از وزرای اقتصادی ، ظاهرا به همین جلسه اخیر مجلس ختم نمی‌شود. در ویدئو زیر تاجگردون از فراری بودن وزرای اقتصادی دولت از پاسخگویی، گلایه کرده  و ادامه می‌دهد، نوبخت به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد همه مسائل اقتصادی از جمله ارز و تحریم و مالیات و... توضیح می‌دهد اما وزیر مربوطه به مجلس نمی‌آید.

به گفه تاجگردون، دلیل( این انحراف) این است که به خاطر استیضاحهای اخیر، وزرا مقداری بی‌خیال شده‌اند. یا  پاسخگو نیستند و یا توانمند نبوده و تن به کار نمی‌دهند و بالاخره (از پاسخگویی) فراری هستند. این روند یک اشتباه استراتژیک است و منظور از دولت تنها رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیست.

نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی عنوان کرد: فراکسیون امید مجلس علی رغم درخواست های مکرر فراکسیون مستقلین، اقدام به ارائه لیست مجزا در عرصه انتخابات مجلس کرده و اعلام کرد که ما هم کرسی ریاست و هم ۱۲ کرسی هیأت رئیسه را می خواهیم
 
حرف آخر ، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی با اشاره به برگزاری انتخابات هیأت رئیسه مجلس و عملکرد برخی از فراکسیون های سیاسی مجلس در نتایج انتخابات، گفت: فراکسیون مستقلین مجلس پیش از برگزاری انتخابات مجلس، نظریه ای را مطرح کرد که بر اساس آن با توجه به مشکلات اقتصادی مردم، هر گونه رقابت میان فراکسیون های سیاسی در عرصه انتخابات هیأت رئیسه منتفی شده و ترکیب هیأت رئیسه اجلاسیه سوم مجلس دهم حفظ شود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما به دنبال آن بودیم که با توجه به وضعیت اقتصادی و مشکلات مردم، فراکسیون های سیاسی مجلس به صورت جمعی بیانیه ای صادر کرده و اعلام شود که مجلس تمام وقت و فکر خود را برای حل مشکلات کشور می گذارد و در این عرصه از جنگ قدرت در انتخابات هیأت رئیسه اجتناب می شود.

وی تصریح کرد: فراکسیون مستقلین مجلس تمام تلاش خود را برای همراه کردن فراکسیون های دیگر برای تحقق این تفکر انجام داد، اما متأسفانه روحیه انحصارطلبی فراکسیون امید مانع از اجرا و تحقق این مسئله شد و عملا این فراکسیون زیر بار پیشنهاد ما نرفت.

جعفرزاده ایمن آبادی گفت: فراکسیون امید مجلس علی رغم درخواست های مکرر فراکسیون مستقلین، اقدام به ارائه لیست مجزا در عرصه انتخابات مجلس کرده و اعلام کرد که ما هم کرسی ریاست و هم 12 کرسی هیأت رئیسه را می خواهیم.

بزرگان فراکسیون امید باید پاسخگوی استراتژی خود باشند

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: متأسفانه اعضای فراکسیون امید مجلس حتی نظر و حرف بزرگان خودشان را نیز نپذیرفتند و به نظر من علی مطهری قربانی روحیه انحصارطلبی فراکسیون امید شد و الان بزرگان این فراکسیون باید پاسخگوی اقدامات و استراتژی های خود باشند.

فراکسیون امید برای کسب کرسی ریاست مجلس از بقیه کرسی های هیأت رئیسه غافل شد

وی گفت: فراکسیون امید مجلس در عرصه انتخابات هیأت رئیسه مجلس تمام تلاش خود را برای کسب کرسی ریاست مجلس انجام داد، اما در این میان عملا از بقیه کرسی های هیأت رئیسه غافل شد.

علی مطهری نماینده حر و آزادی است/فراکسیون مستقلین همواره از وی حمایت کرده است

جعفرزاده ایمن آبادی ادامه داد: البته به نظر من علی مطهری، نماینده حر و آزادی است و فراکسیون مستقلین مجلس همواره از وی حمایت کرده، حال اگر مطهری در پایین باشد، خیلی بهتر می تواند به رسالت نمایندگی خود عمل کند، زیرا در زمان نایب رئیسی معذوراتی داشت و همواره تحت فشارهایی قرار می گرفت.

هیأت رئیسه فراکسیون امید دست از فرافکنی بردارد/امیدی ها باید پاسخگوی رفتارهایشان باشند

وی گفت: امیدوارم دوستان ما در هیأت رئیسه فراکسیون امید دست از فرافکنی بردارند و پاسخگوی رفتار و اقداماتشان در عرصه انتخابات هیأت رئیسه مجلس باشند، زیرا استراتژی و شیوه آن ها بر خلاف رویکرد همدلی و وحدت در مجلس بود و عملا آن ها یک آهنگی جدایی را زدند.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: اینکه فراکسیون امید، نتیجه انتخابات و رأی نیاوردن علی مطهری را به گردن فراکسیون های دیگر بیاندازند، قطعا اقدام سخیفی است و آن ها خود باید پاسخگوی اقداماتشان باشند.

غرور کاذب پارلمانی فراکسیون امید مانع از توافق با فراکسیون مستقلین شد

وی گفت: فراکسیون مستقلین مجلس در هفته پایانی مذاکرات بسیاری را با فراکسیون امید انجام داد، منتهی رفتارهای ناشی از غرور کاذب پارلمانی اعضای این فراکسیون مانع از توافق و تفاهم شد.

رفتارهای فراکسیون امید در انتخابات هیأت رئیسه مجلس با هیچ عقلی جور در نمی آید

جعفرزاده ایمن آبادی تصریح کرد: به نظر من اقدامات و رفتارهای فراکسیون امید مجلس در عرصه انتخابات با هیچ عقلی جور در نمی آید، ما به آن ها گفتیم که شما می خواهیم تنها برای 6 ماه مسئولیت این دولت و مجلس را بپذیرید و این با هیچ عقل سیاسی همخوانی ندارد.

نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فراکسیون امید مجلس با تصاحب اکثریت کرسی های هیأت رئیسه و ریاست مجلس به دنبال پیروزی در انتخابات یازدهم مجلس بود، گفت: این موضوع نیز یکی از مواردی که مطرح می شد، اما در این میان یکی از دوستان فراکسیون امید مجلس اعلام کرد که ما در اقلیت هستیم و نمی توانیم پاسخگوی مسائل باشیم، ولی به نظر من این رویکرد درست نیست، زیرا همواره اصلاح طلبان در ادوار مختلف مجلس در اقلیت قرار دارند، حال طرح این مسائل تنها مردم را ناامید می کند.

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت که تخلف دولت در عدم اجرای افزایش حقوق کارکنان شاغل و بازنشسته به ویژه برای حقوق‌های ۲/۵ تا ۵ میلیون تومان محرز تشخیص داده شده است.

حرف آخر ، حمیدرضا حاجی بابایی با اشاره به پیگیری های خود برای افزایش حقوق کارکنان دولت طبق قانون بودجه ۹۸ گفت: با توجه به اعتراض نمایندگان به نحوه عملکرد دولت نسبت به اجرای قانون مجلس در جزء "ی" بند الف تبصره ۱۲ درباره افزایش حقوق کارکنان شاغل و بازنشسته دولت که در صحن علنی مجلس با موافقت قاطع نمایندگان مردم مصوب شد، هیات رئیسه مجلس جلسه‌ای را تشکیل داده و آقای قاضی‌زاده را مامور پیگیری این موضوع کردند.
 
وی افزود: به دنبال این مصوبه هیات رئیسه جلسه‌ای برای پیگیری موضوع با حضور آقای یوسف نژاد عضو هیات رئیسه مجلس، آقای حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و مرکز پژوهش‌های مجلس، دکتر عادل آذر رئیس دیوان محاسبات کشور، نماینده سازمان امور اداری و استخدامی کشور و نماینده اداره قوانین مجلس به ریاست دکتر قاضی زاده تشکیل داد.
 
این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات ادامه داد: در این جلسه ابتدا گزارش انحراف و تخلف دولت از قانون مصوب مجلس در ارتباط با افزایش حقوق کارکنان شاغل و بازنشسته دولت را ارائه کردیم. در ادامه این جلسه نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و نظارتی حاضر در جلسه پاسخ‌های لازم را ارائه کردند.
 
حاجی بابایی افزود: جمع‌بندی نهایی در این جلسه این بود که جزء "ی" بند الف تبصره ۱۲ قانون مصوب مجلس، ملاک تصمیم گیری برای افزایش حقوق‌ها در سال ۱۳۹۸ است. همچنین اعضای حاضر در جلسه بر تخلف آشکار دولت در اجرای قانون اذعان و اتفاق نظر داشتند که این تخلف به ویژه برای حقوق‌های ۲/۵ میلیون تا ۵ میلیون تومان محرز تشخیص داده شد.
 
این عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس همچنین گفت: بعضی از نمایندگان دولت که در این جلسه حاضر بودند به سندی اشاره داشتند که مبنا و ملاک عملکرد دولت قرار گرفته است، در صورتی که این سند در مجلس مطرح و مصوب نشده است و هیچگونه ارتباطی با قانون مصوب مجلس ندارد. بر این اساس اگر ملاک عملکرد دولت در افزایش حقوق و مزایای کارکنان شاغل و بازنشسته دولت، متن و سندی است که در این جلسه ارائه شد، عوض کردن قانون بر خلاف مصوبه مجلس است.
 
حاجی بابایی در پایان گفت: با ادله‌ای که ارائه شد، مقرر شد ضمن ارسال گزارش این جلسه به هیات رئیسه مجلس، ظرف ۱۰ روز دیوان محاسبات با بررسی احکام صادر شده، گزارشی را برای تصمیم‌گیری در جلسه آتی ارائه کند.

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این که هدف آمریکا جنگ و مذاکره با ایران نیست، گفت‌: آمریکایی‌ها مرد جنگ نیستند چون توانمندی‌های ما و شرایط خودشان را به خوبی می دانند که اگر اتفاق نظامی بیفتد متضرترین کشور آمریکا خواهد بود.

حرف آخر ، سید حسین نقوی حسینی در تحلیلی از رفتارها و اقدامات آمریکایی، اظهار کرد: آمریکایی‌ها سیاست "چماق و هویج" را در پیش گرفته‌اند. این سیاست سکه‌ای دو رو است که یک روی آن تهدید، حرکت ناوهای جنگی و هواپیمابر و اعزام نیرو و درخواست مقابله با ایران از سوی کشورهای منطقه و روی دیگر آن مذاکره، دادن شماره تماس به ایران و تاکید بر اینکه جنگ نظامی نداشته و فقط جنگ اقتصادی دارند، می‌باشد. آنها این سیاست را پیش می برند ولی اهدافشان هیچکدام از این کارها نیست.

وی در ادامه توضیح داد: آمریکایی ها مرد جنگ نیستند چون توانمندی‌های ما و شرایط خودشان را در منطقه می دانند که اگر اتفاق نظامی رخ دهد متضررترین کشور، آمریکایی ها خواهند بود. از سوی دیگر پایبند به توافق و مذاکره هم نیستند که این را در رفتارهایشان نشان دادند. نتیجه آن است که هدف آمریکایی ها جنگ و مذاکره نیست. هدفشان ایجاد جنگ روانی در داخل کشور ما است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، اضافه کرد: طراحی آمریکایی ها آن است که با تشدید تحریم ها سفره مردم را خالی کرده، تولید را با مشکل روبرو و بیکاری را افزایش دهند و بعد با افزایش مشکلات اقتصادی مردم ایران را به دو گروه موافق و مخالف مذاکره تقسیم کرده و سپس تنش در جامعه ایرانی ایجاد کنند. در چنین شرایطی با جنگ روانی آمریکا ما راهی جز مقاومت نداریم تنها راه پیروزی ما در برابر جنگ روانی مقاومت است و نباید بازی جنگ روانی آنها را بخوریم.

نقوی حسینی در پایان با بیان اینکه برخی از اقدامات دولت ترامپ برای پاسخگویی به افکار داخلی آمریکا است، خاطرنشان کرد: ترامپ برای انتخابات آینده برنامه‌ریزی می‌کند چون باید پاسخی به دموکرات‌ها بدهد که چه نسخه ای برای ایران داشته است. آنها می‌گویند که توافق کرده‌اند، اما دولت ترامپ توافق را بر هم زد و هیچ نتیجه جدیدی نگرفت.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی به عدم توفیق علی مطهری در انتخابات هیئت رئیسه مجلس واکنش نشان داد.

 
حرف آخر ، غلامحسین کرباسچی در واکنش به عدم توفیق علی مطهری در انتخابات هیئت رئیسه مجلس که صبح یکشنبه برگزار شد، با کنایه به نقش محمدرضا عارف به عنوان رئیس فراکسیون امید مجلس در از دست رفتن یکی از صندلی‌های هیئت رئیسه برای اصلاح‌طلبان در صفحه شخصی خود در فضای مجازی  نوشت: به همّت آقای عارف ودوستانشون آقای مطّهری از نایب رئیسی مجلس حذف شد.

در جریان انتخابات هیئت رئیس مجلس شورای اسلامی برای اجلاسیه چهارم، علی لاریجانی برای دوازدهمین سال پیاپی به عنوان رئیس و مسعود پزشکیان و عبدالرضا مصری به ترتیب به عنوان نواب رئیسه اول و دوم انتخاب شدند

حمید بقایی معاون اجرایی دولت احمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس دولت دهم از اوین به مرخصی آمدند.

حرف آخر ، حمید بقایی به مناسبت فرارسیدن لیالی قدر و عید سعید فطر از امروز به مرخصی آمد.

همچنین اسفندیار رحیم مشایی هم از اوین به مرخصی آمده است.

بر اساس این گزارش، یکی از پرونده‌های مهم در سال ۱۳۹۶ پرونده حمید بقایی معاون اجرایی دولت احمدی‌نژاد بود و طبق اعلام دادستانی تهران در کیفرخواست صادره نامبرده به چندین اتهام از جمله اختلاس، تصرف غیرقانونی در اموال دولتی، تبانی در انجام معاملات دولتی و … تحت تعقیب قرار گرفت که اکثر موارد آن در دادگاه تجدیدنظر تأیید شد.

پس از تأیید حکم بدوی پرونده حمید بقایی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران و قطعیت آن و همچنین ابلاغ حکم صادره، محکوم‌علیه جهت اجرای حکم صادره از جمله ۱۵ سال حبس و چهل و سه میلیارد تومان جزای نقدی در ۲۲ اسفند ماه سال ۹۶ به زندان معرفی شد.

همچنین حمید بقایی ۱۱ شهریور سال ۹۷ نیز به اتهام توهین در شعبه ۱۰۵۹ دادگاه کیفری دو ویژه رسیدگی به جرایم کارکنان دولت محاکمه شد که پس از رسیدگی در این پرونده نیز به شش ماه دیگر حبس تعزیری محکوم شد.

یکی از پرونده‌های جنجالی سال ۹۷، پرونده اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس دولت دهم بود که حسب دستور قضائی بازپرس دادسرای عمومی تهران ۲۶ اسفندماه سال ۹۶ توسط مأموران پلیس دستگیر و به منظور انجام تحقیقات بازداشت شد.

رحیم مشایی ۲۴ اسفندماه سال ۹۶ با حضور مقابل سفارت انگلستان در تهران، حکم حمید بقایی معاون سابق احمدی‌نژاد را آتش زد.

دو جلسه دادگاه برای رسیدگی به اتهامات مشایی در شهریور سال ۹۷ در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین غضنفرآبادی برگزار شد.

نهایتاً طبق اعلام اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران، در سه فقره عنوان اتهامی، رحیم‌مشایی در اتهام اول دایر بر اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی مطابق ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی به ۵ سال حبس و در رابطه با تبلیغ علیه نظام به استناد ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی به تحمل یک سال حبس و به اتهام توهین به مقامات قضائی به سبب انجام وظیفه به ۶ ماه حبس محکوم شد و دو تن از مقامات قضائی از وی شکایت کردند.

مجموع حکم مشایی شش سال و شش ماه است و چنانچه این رأی مورد تأیید دادگاه تجدیدنظر قرار بگیرد، به موجب اجرای قانون، اشد مجازات و صرفاً پنج سال آن اجرا خواهد شد.

نمایندگان مجلس با کلیات طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان آنها مخالفت کردند.

حرف آخر ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان، با ۹۸ رأی موافق، ۱۰۵ رأی مخالف و هفت رأی ممتنع از مجموع ۲۷۲ نماینده حاضر در مجلس با کلیات این طرح مخالفت کردند.

سیدحسین نقوی‌حسینی در موافقت با این طرح گفت: ما نماینده مردم هستیم و این حق مردم است، شما وکیل مردم هستیدباید حقوق آنان را رعایت کنید، مردم حق تریبون در مجلس را دارند این موضوع نباید به دولت ارجاع شود.

وی افزود: انصاف نیست که شرایط جغرافیایی و جمعیت با تعداد نمایندگان همخوانی نداشته باشد، اگر در جزئیات طرح مشکلاتی بود، آن را در شور دوم اصلاح می‌کنیم، مخالفت با کلیات طرح مخالفت با حقوق مردم است.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی گفت: شهرستان‌های شهریار، قدس و ملارد با ۴۰۰ هزار نفر جمعیت یک نماینده دارد، رباط کریم هم همینطور، نباید بخشی به موضوع نگاه کنیم نماینده یک حوزه انتخابیه نماینده تمام ایران است.

وی اظهار کرد: قرچک و ورامین با یک میلیون جمعیت یک نماینده دارد و مناطق دیگر نیز با همین مشکل مواجه است، چرا وقتی قانون اساسی این حق را برای مردم قائل است، از آن استفاده نکنیم. ما می‌توانیم مطابق قانون اساسی افزایش تعداد نمایندگان را داشته باشیم و مشکلات طرح را در جزئیات آن اصلاح کنیم.

در ادامه جبار کوچکی‌نژاد به عنوان مخالف این طرح اظهار کرد: اگر این طرح تصویب شود هم به این مجلس نمی‌رسد، بنابر این می‌توان برای مجلس بعد آن را با لایحه دولت ادغام کرد تا قانون جامعی برای احقاق حق مردم تصویب شود.

وی اضافه کرد: در شرایط نامطلوب اقتصادی تصویب چنین طرحی موجب بهم‌ریختگی در برخی استان‌ها می‌شود و به نظرم اولویت رسیدگی ندارد در ضمن دولت اعلام کرده آماده ارائه طرح به مجلس است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اولویت امروز اصلاح ساختار بودجه، وضعیت نرخ ارز و گرانی است که مقام معظم رهبری بارها نسبت به آن تذکر دادند. اکنون رئیس‌جمهور به جای رسیدگی به مشکلات مردم بحث اختیار خود و برگزاری رفراندوم را مطرح می‌کند در حالی که مردم دچار سختی هستند.

در انتخابات هیات رئیسه مجلس، لاریجانی با کسب ۱۵۵ رای، همچنان رئیس مجلس باقی ماند. عارف و ابطحی، دیگر کاندیداهای ریاست مجلس، به ترتیب ۱۰۵ و ۹ رای کسب کردند.

حرف آخر ، امیر حسین قاضی زاده هاشمی، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه‌) علی لاریجانی، محمدرضا عارف و محمد جواد ابطحی را به عنوان سه داوطلب ریاست مجلس شورای اسلامی اعلام کرد.

براین اساس مسعود پزشکیان، عبدالرضا مصری، علی مطهری و محمدحسین فرهنگی به عنوان کاندیداهای نواب رئیسی مجلس شورای اسلامی در انتخابات هیأت رئیسه اعلام شدند.

پیش از این مسعود پزشکیان و علی مطهری به عنوان کاندیداهای نایب رئیسی مجلس شورای اسلامی از سوی فراکسیون امید، عبدالرضا مصری و محمدحسین فرهنگی به عنوان کاندیداهای نایب رئیس مجلس از سوی فراکسیون ولایی معرفی شده بودند و فراکسیون مستقلین هم کاندیدایی معرفی نکرده بود.

در انتخابات هیات رئیسه مجلس، لاریجانی با کسب ۱۵۵ رای، همچنان رئیس مجلس باقی ماند. عارف و ابطحی، دیگر کاندیداهای ریاست مجلس، به ترتیب ۱۰۵ و ۹ رای کسب کردند.

اسدالله عباسی، عبدالکریم حسین زاده، محمود صادقی، سید مهدی مقدسی، بهروز نعمتی، محمد آشوری، سید قاسم جاسمی، قاسم احمدی لاشکی و سید علی ادیانی راد کاندیدای پست ناظری هیات رئیسه مجلس در اجلاسیه چهارم مجلس دهم معرفی شدند.

غلامرضا کاتب، محمد علی وکیلی، احمد امیرآبادی فراهانی، سمیه محمودی، علی اصغر یوسف نژاد، اکبر رنجبرزاده، رسول خضری، علیرضا رحیمی، سید امیر حسین قاضی زاده، بهروز بنیادی، فاطمه سعیدی، رضا کریمی، عباس گودرزی و صباغیان هم برای جایگاه دبیری هیات رییسه به صحن مجلس معرفی شدند.

عبدالرضا مصری جایگزین علی مطهری در کرسی نایب رئیس دوم مجلس شد و پزشکیان نایب رئیس اول ماند.

۶ دبیر هیأت رئیسه مجلس دهم انتخاب شدند

محمدعلی وکیلی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، علی‌اصغر یوسف‌نژاد، علیرضا رحیمی، احمد امیرآبادی‌فراهانی و اکبر رنجبرزاده به عنوان دبیران هیأت رئیسه مجلس انتخاب شدند.

۳ ناظر هیات رئیسه مجلس انتخاب شدند

بهروز نعمتی با ۱۶۵ رأی، محمد آشوری با ۱۴۴ رأی و اسدالله عباسی با ۱۳۴ رأی از مجموع ۲۷۹ رأی مأخوذه به عنوان سه ناظر هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در سال چهارم فعالیت مجلس شورای اسلامی دهم انتخاب شدند.

درباره ی ما

پایگاه خبری حرف آخر، خبرگزاری کلانشهر رشت

آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه

کاربر گرامی برای اطلاع از آخرین مطالب سایت، در خبرنامه حرف آخر عضو شوید.