K2 Listing

K2 Listing

وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با یک رسانه عربی، توضیحاتی در رابطه با تنش میان ایران آمریکا، روابط ایران و اروپا و همچنین روابط میان ایران و کشورهای منطقه ارائه داد.

حرف آخر ، محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با شبکه «التلفزیون العربی» در پاسخ به این پرسش که وزیر خارجه آلمان و نخست وزیر ژاپن به تهران سفری داشته‌اند، همچنین شما دیدارهایی با وزیر خارجه عمان، وزیر خارجه قطر و سفر به عراق داشته‌اید و از سوی دیگر معاون وزیر خارجه ایران سفری به برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس داشته است؛ دیدگاه تهران به میانجیگری‌ها چیست؟ آیا این میانجیگری‌ها منجر به رسیدن به میز مذاکرات با آمریکا می‌شود؟ گفت: آن چیزی که ما به دنبال آن هستیم گسترش تحرکات دیپلماسی به منظور توضیح شرایط موجود است؛ ما در شرایط بسیار خطرناکی به سر می‌بریم، این شرایط برای منطقه بسیار خطرناک است اما نباید دلیل اصلی این شرایط را فراموش کنیم.

وی در توضیح صحبت خود ادامه داد: این شرایط به دلیل جنگ اقتصادی است که آمریکا علیه ایران آغاز کرد و این جنگ اقتصادی یک جنگ غیرقانونی و در تضاد با قوانین بین‌المللی است که با خروج غیرقانونی آمریکا از برجام آغاز شد؛ بنابراین در تمام گفت‌وگوهایمان بر دلیل این بحران تاکید کردیم؛ از بین رفتن سبب و دلیل بحران را نیز از بین می‌برد. تا زمانی که جنگ اقتصادی آمریکا که در واقع تروریسم اقتصادی است تداوم داشته باشد شرایط عادی نخواهد شد.

با فشار بر ایران، مشکلات آمریکا در منطقه بیشتر می‌شود

وزیر خارجه در پاسخ به این پرسش که آیا خواسته کنونی ایران بازگشت واشنگتن به برجام نیست، بلکه توقف تحریم‌ها است؟ گفت: آن چیزی که ما از آمریکایی‌ها می‌خواهیم این است که بدانند ما به آنها نیاز نداریم. ما از آمریکا می‌خواهیم که در روابط ایران با کشورهای دیگر دخالت نکند. ما از آنها می‌خواهیم که به کشورهای دیگر فشار نیاورند تا بر روی تعهداتشان پا بگذارند. آمریکایی‌ها به دلیل گزینه‌های اشتباهی که پیش از این انتخاب کردند در منطقه ما با مشکلاتی مواجه شدند و این مشکلات با فشار آوردن بر روی ایران حل نمی‌شوند بلکه گسترده‌تر نیز خواهند شد. راه درست این است که گزینه‌های درست را انتخاب کنند. آنها باید حمایت‌هایشان از رژیم صهیونیستی در اشغال سرزمین فلسطین و قدس و جولان را متوقف کنند و به تلاش‌هایشان برای ایجاد اختلاف میان ملت فلسطین پایان دهند. آنها باید به تلاش‌هایشان برای ایجاد آنچه معامله قرن می‌نامند پایان دهند که در حقیقت محو تمام مساله فلسطین است. توقف این مسائل از سوی آمریکا به مشکلات آنها در منطقه پایان می‌دهد.

ما درخواست میانجیگری نداریم

در ادامه این پرسش مطرح شد که آیا هدف از میانجیگری‌های کنونی این است که ایران پیام‌هایی به واشنگتن بفرستد که چنین کارهایی را انجام دهد؟ گفت: ما درخواست میانجیگری نداریم بلکه با دوستانمان گفت‌وگو می‌کنیم. با کشورهایی که با آنها دوستی عمیق داریم گفت‌وگو می‌کنیم اما تصمیماتی که آنها در رابطه با آمریکا اتخاذ می‌کنند مربوط به خودشان است. ما آن چیزی که بطور علنی می‌گوئیم و رئیس جمهور آمریکا آن را گفته است این است که آمریکا وارد جنگ اقتصادی با ایران شده است؛ جنگ جنگ است و هدف آن عموم مردم است و هدف از آن ایجاد فشار بر مردم عادی برای مجبور کردن آنها به تحرک است و این چیزی است که دولت آمریکا به دنبال آن است. در تعریف کلاسیکی به این مساله تروریسم می‌گویند و در واقع آمریکا از طریق فشارهای غیر قانونی بر ملت ایران تروریسم اقتصادی را به کار گرفته است تا به نتایج و اهداف سیاسی خود برسد. هیچ‌کس در دنیا وجود ندارد که با تروریست مذاکره کند. تروریست‌ها باید اقدامات تروریستی خود را متوقف کنند سپس به میدان سیاسی بازگردند؛ در آن زمان مساله فرق خواهد کرد.

تجارت بخش خصوصی ایران با آمریکا افزایش پیدا کرده است

وزیر خارجه کشورمان در رابطه با مواضع اروپا و اجرایی نشدن «اینستکس» (سازوکار مالی ایران و اروپا) گفت: ما نمی‌توانیم به نیابت از اروپایی‌ها صحبت کنیم. اروپایی‌ها خودشان باید انتخاب کنند که در کنار چه کسی می‌ایستند، اما چیزی که تمام کشورها باید در رابطه با آن تفکر کنند این است که دولتی وجود دارد که بر تعهدات خود پا گذاشت و قوانین بین‌المللی را نقض کرده است و تنها در راستای منافع خود حرکت می‌کند. مساله قابل توجه این است که تجارت ما با اروپایی‌ها در سال گذشته شاهد پسرفت گسترده‌ای بود؛ این در حالی است که تجارت بخش خصوصی ما با آمریکا افزایش پیدا کرده است. اروپایی‌ها باید خودشان تصمیم بگیرند؛ آیا آنها اجازه خواهند داد که آمریکا در تصمیم‌گیری‌هایشان دخالت کند یا اینکه می‌خواهند مستقل باشند. این تصمیماتی که بر روی ما تأثیر می‌گذارند بر خود اروپایی نیز تأثیر می‌گذارد.

اینستکس وسیله است نه نتیجه

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به این پرسش که آیا ایران تنها اجرایی شدن اینستکس را می‌خواهد؟ گفت: خیر؛ اینستکس تنها یک ابزار است. اروپایی‌ها باید تعههدات برجامی خود را اجرا کند اروپایی‌ها به عنوان عضوی از برجام و عضوی از جامعه بین‌المللی متعهد شدند که روابط اقتصادی خود با ایران را عادی کنند و چیزی که در برجام به وضوح بر آن تاکید شد این است که آنها نباید تنها چند بیانیه صادر کنند بلکه نتایجی را محقق کنند. اروپایی‌ها باید به ما بگویند که نتایج عملی که توانستند آنها را محقق کنند کدامند، من مطمئن هستم که اگر آنها بخواهند چنین کاری انجام دهند به جز مواضع سیاسی و بیانیه‌های خود چیزی پیدا نخواهند کرد، مسئولیت‌های زیادی وجود دارد که بر عهده اروپایی‌ها است؛ تعهداتی در رابطه با بازار نفت، خرید نفت ایران، حمل‌ونقل، کشتیرانی، تجارت، سرمایی گذاری و غیره. اینستکس تنها یک ابزار است، اینستکس وسیله است نه نتیجه.

وی افزود: ایران هزینه‌های زیادی در راه مبارزه با تروریسم، مبارزه با مواد مخدر، مبارزه با مهاجرت غیرقانونی و مسائل دیگر صرف کرد اما اروپایی که باید در این هزینه با ایران شریک باشد در تحریم‌های آمریکا علیه ایران مشارکت داشت. هیچ توافق چندجانبه‌ای را نمی‌توان بطور یکجانبه اجرایی کرد.

حق داریم اقداماتی اتخاذ کنیم که در بند ۳۶ برجام تاکید شده است

وی در رابطه با کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: ایران بر اساس توافق هسته‌ای عمل می‌کند. این توافق همانند تمام توافقات نیازمند تضمین‌هایی بود و بر اساس آن اگر ایران توافق را نقض کند، کشورهای دیگر می‌توانند از آن خارج شوند و اگر طرف دیگر آن را نقض کرد این حق را دارد که اقداماتی اتخاذ کند. در ۱۵ بیانیه‌ای که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر کرد، تاکید شده است که ایران به تعهدات خود پایبند است؛ بنابراین نباید تحریم‌ها علیه ایران از سر گرفته می‌شد. تحریم‌های آمریکا علیه ایران از سر گرفته شد و اروپایی‌ها هیچ کاری نتوانستند انجام دهند. ایرانی‌ها در این شرایط حق دارند اقداماتی اتخاذ کنند که در بند ۳۶ برجام بر آن تاکید شده است. ما به اروپایی‌ها اعلام کردیم که به مدت یک سال صبر کردیم این مساله به معنای خروج از برجام نیست بلکه به این معناست که ما در برجام حقوقی داریم و وظایفی بر گردن ما است و ما در حال استفاده از اختیارات خود هستیم.

در جنگ، همه خسارت می‌بینند

ظریف افزود: به نظر من اروپایی‌ها و جامعه بین‌المللی می‌توانند برجام را اجرا کنند و این یک درخواست غیر منطقی نیست و این مساله نیازمند این این نیست که اروپایی‌ها در روابطشان با آمریکا تنش ایجاد کنند. ما خواستار تخریب روابط میان کشورها نیستیم؛ ما مانند آمریکا در روابط دیگر دخالت نمی‌کنیم. ما بر این باوریم که که اروپایی‌ها از توانایی‌های خود استفاده نمی‌کنند، یا به دلیل اینکه نمی‌خواهند یا اینکه از اراده سیاسی برخوردار نیستند. ما بر این باوریم که اروپایی‌ها اگر این مسائل را عملی کنند راه بازگشت وجود خواهد داشت. ما به آمریکایی‌ها اجازه نخواهیم داد که به طور یکجانبه علیه ملت ما جنگی را تحمیل کند و حتماً در جنگ همه خسارت می‌بینند.

هیچ فرقی میان جنگ نظامی و جنگ اقتصادی وجود ندارد

وزیر خارجه کشورمان گفت: هیچ فرقی میان جنگ نظامی و جنگ اقتصادی وجود ندارد؛ همانطور که گفتم در جنگ نظامی اهداف جنگی است اما در جنگ اقتصادی هدف شهروندان بی گناه است. در شرایط تنش همه چیز وارد است و منطقه بیشترین آسیب‌ها را از این وضعیت خواهد دید به خصوص کشورهایی که به دنبال ایجاد جنگ علیه ایران هستند.

وی در رابطه با روابط ایران با کشورهای منطقه و امضای معاهده عدم تعرض گفت: سیاست ایران در رابطه با منطقه خلیج فارس سیاست جدیدی نیست، در سال ۱۹۸۵ برای اولین بار در جریان جنگ ایران و عراق علی‌اکبر ولایتی، وزیر خارجه وقت ایران پیامی به دبیرکل سازمان ملل در رابطه با اوضاع منطقه نوشت تا جنگ به کشورهای دیگر نرسد. بعد از هجوم صدام به کویت اعلام کردیم که اگر بند هشتم قطعنامه ۵۹۸ اجرایی می‌شد این حمله انجام نمی‌شد وزمانی که به عنوان وزیر خارجه انتخاب شدم مقاله‌ای در روزنامه الشرق الاوسط نوشتم و کشورهای منطقه را به گفت‌وگو دعوت کردم، من در سال ۲۰۱۳ و یا ۲۰۱۴ بطور رسمی پیشنهاد تشکیل مجمع گفت‌وگوی‌های منطقه‌ای را دادم و از پیشنهاد قطر برای انجام گفت‌وگو میان ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس استقبال کردم اما بقیه کشورها استقبال نکردند. همچنین ما از پیشنهاد کویت نیز استقبال کردیم؛ رئیس جمهور ایران از این پیشنهاد استقبال کرد اما آقای محمد بن سلمان در واکنش به آن گفت که با ایران گفت‌وگو نمی‌کند و جنگ را به داخل ایران منتقل می‌کند؛ بنابراین در سایه تنش با واشنگتن پیشنهادات ما جدید و تاکتیکی نیست بلکه ما دائماً این پیشنهادات را مطرح می‌کنیم اما کشورهای منطقه نمی‌پذیرند.

خواسته همیشگی ما این است که به‌جای دشمنی، با ایران گفت‌وگو و همکاری کنند

وی افزود: ما با بسیاری از کشورهای منطقه رابطه داریم اما دو یا سه کشور وجود دارد که معتقدند می‌توانند امنیت خود را با روابطشان با آمریکا تأمین کنند. بی‌شک آنها در اشتباه هستند و آمریکا برای تحقق اهداف صهیونیست‌ها از آنها بهره می‌برد و به دلالان معامله قرن تبدیل شدند و در کشورهای خود نشست‌های این معامله را برگزار می‌کنند. من به آنها تاکید می‌کنم که حتی اگر بتوانند در این خیانتشان به ملت‌های عربی موفق شوند آنها نخواهند توانست امنیت خود را تأمین کنند، رژیم صهیونیستی با وجود گنبد آهنین در مقابله با گروه‌های مقاومت نمی‌تواند امنیت خود را تأمین کند، پس چگونه می‌تواند امنیت این کشورها را تأمین کند؟ ایران همیشه آماده بوده است. خواسته همیشگی ما این است که به‌جای دشمنی با ایران، بیایند و با ایران گفت‌وگو و همکاری کنند.

ظریف در رابطه با نشست‌های ضد ایرانی کشورهای عربی و محکوم کردن ایران گفت: ما از وزیر خارجه محترم قطر و دیگر شرکت‌کنندگان شنیدیم که بیانیه‌های این نشست‌ها کاغذهای آماده بود که بعد از پایان نشست‌ها از سوی چند کشور مشخص میان شرکت کنندگان پخش شد. این بیانیه‌ها نشانگر دیدگاه تمام کشورهای عربی نیست. وزیر خارجه قطر این مساله را بطور رسمی اعلام کرد و رئیس‌جمهور عراق نیز این مساله را در نشست اعلام کرد این نشانه شکست عربستان است. عربستان این اقدامات را اتخاذ می‌کند تا نشان دهد توافق نظری در این رابطه وجود دارد. آنها به دنبال این توافق نظر هستند که هم‌پیمانان آمریکایی خود را به انجام اقدامات تنش‌زا در منطقه تشویق کنند. آنها باید بدانند که این اقدامات بیشتر از هر طرف دیگری به خودشان آسیب می‌رساند.

سیاست‌های امارات به سود امنیت منطقه نیست

وی در رابطه با اظهارات اخیر وزیر خارجه امارات و نگرانی کشورهای عربی از برنامه موشکی ایران گفت: اولاً اینکه وزیر خارجه امارات می‌توانست با ایران صحبت کند تا به آن بگوییم چرا در سال گذشته ۲۲ میلیارد دلار برای خرید سلاح هزینه کرده‌اید؟ چرا می‌خواهید به اسرائیل جدید در منطقه تبدیل شوید؟ چرا در لیبی دخالت می‌کنید؟ چرا کودکان ملت یمن را می‌کشید؟ سیاست‌های امارات به سود امنیت منطقه نیست. اماراتی‌ها باید به سوالات پاسخ دهند. بودجه نظامی ایران در سال گذشته ۱۶ میلیارد دلار بود این در حالی است که جمعیت ایران ۸۰ میلیون نفر است، جمعیت اصلی مردم امارات بیش از یک میلیون نفر نیست اما ۲۲ میلیارد دلار فقط برای خرید اسلحه هزینه کرد. عربستان ۶۷ میلیارد دلار برای خرید تسلیحاتی خود هزینه کرد. هدف آنها از این خرید تسلیحاتی چیست؟ آنها چهار سال است که ملت یمن را بمباران می‌کنند و منجر به فاجعه انسانی شدند، آیا این دفاع از خود است و یا بگارگیری سیاست توسعه‌طلبانه از سوی برخی حاکمان جوان در منطقه است.

برای تأمین امنیت منطقه باید همگی در کنار هم باشیم

ظریف گفت: ما عضو این منطقه هستیم و برای تأمین امنیت آن باید همگی در کنار هم باشیم. ما از کسی که در جنگ با ایران حامی صدام بود حمایت نمی‌کنیم و زمانی که به کویت حمله کرد در کنار کویت ایستادیم، زمانی که چهار کشور خواستار ایجاد فشار و خفگی قطر شدند به آن کمک کردیم و تمام اختلافات با آن در دیدگاه‌ها را کنار گذاشتیم. سیاست جمهوری اسلامی ایران در منطقه واضح است؛ ما با داعش و النصره جنگیدیم و در کنار ملت عراق، سوریه و کردهای عراق ایستادیم. شما به اقدامات امارات و عربستان در لیبی نگاه کنید؛ آیا ما در لیبی حضور داریم؟ ما در آنجا حضور نداریم. توجیه آنها برای اقدامات تخریبی در لیبی چیست؟ توجیه آنان برای اقدامات تخریبی در سودان چیست؟ آیا ما در سودان حضور داریم یا اینکه اقدامات آنها منجر به بحران در منطقه شده است که باید متوقف شود.

ایران دائماً آمادگی خود برای تبادل زندانیان را اعلام کرده است

وی در رابطه با مساله تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن گفت: این مساله جدید نیست و ما ۹ ماه پیش اعلام کردیم که ایران آماده تبادل زندانیان است. این مسأله‌ای است که ایران دائماً آن را مطرح می‌کند. آمریکایی‌ها متأسفانه مدعی است که ایران گروگان‌گیری می‌کند اما در حقیقت آنها بر اساس قوانین قضائی محکوم و بازداشت شدند؛ با این حال ایران دائماً آمادگی خود برای تبادل زندانیان را اعلام کرده است. ایران به دلایل فشارهای آمریکا و دلایل غیرقانونی زندانیان زیادی در آمریکا، اروپا و کشورهای دیگر دارد.

گفت‌وگو کردیم و به یک توافق مفید رسیدیم، اما آمریکا به تعهداتش پایبند نیست

وزیر خارجه کشورمان در رابطه با بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه نه جنگی رخ می‌دهد و نه مذاکره می‌کنیم، گفت: مقام معظم رهبری در زمان مذاکرات هسته‌ای اعلام کرد که ما یک تجربه را آغاز کردیم و اگر آمریکا ثابت کند که قابل اعتماد است این مساله می‌تواند گسترده‌تر شود. این آمریکا بود که فرصت را از دست داد، این آمریکا بود که نتوانست به تعهدات خود وفادار باشد. مساله این نیست که آمریکا و ایران نمی‌توانند گفت‌وگو کنند؛ ما طولانی‌ترین مذاکرات در تاریخ دیپلماسی جهان را برگزار کردیم و میان ایران و آمریکا چنین مذاکرات گسترده‌ای میان وزیران خارجه دو کشور وجود نداشته است. ما گفت‌وگو کردیم و به یک توافق مفید و مؤثر رسیدیم، این آمریکا بود که از توافق خارج شد و این مساله نشان می‌دهد که آمریکا به تعهدات خود پایبند نیست.

ظریف در رابطه با سرانجام تنش میان ایران و آمریکا گفت: ما هیچگاه میز مذاکرات را ترک نکردیم، میز مذاکرات وجود داشت و این آمریکا بود که آن را ترک کرد و منجر به خسارت‌های اقصادی فراوانی برای ایران شد.

وی در رابطه با بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران گفت: از نظر قانونی چنین امکانی وجود ندارد. ما توافق را نقض نکردیم بلکه آنها آن را نقض کردند. ما گفت‌وگوهای راهبردی با روسیه و چین داریم و در این مساله با آنها بحث می‌کنیم و آنها با ما هم‌نظر هستند.

ظریف در در رابطه با تنش میان تهران و واشنگتن گفت: ما در درازمدت نشان دادیم که در برابر فشارها مقاوم هستیم و از این فشارها عبور کردیم. در کوتاه‌مدت نیز ما باید تأثیر تروریسم اقتصادی آمریکا بر ملت را کاهش دهیم. در میان‌مدت نیز معتقدیم که همه کشورها به این نتیجه می‌رسند که مقاومت در برابر سرکشی نتیجه خوبی خواهد داد و کشورها به دنبال این هستند که دلار را کنار بگذارند که این مساله بر اقتصاد آمریکا تأثیر منفی خواهد گذاشت.

وزیر امور خارجه در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا هیچ مذاکره‌ای میان تهران و واشنگتن وجود ندارد؟ گفت: هیچ.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با حضور در ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران، از پیشرفت ها و دستاوردهای نوین پدافندی ارتش بازدید کرد.

‌حرف آخر ، سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به همراه جمعی از معاونین ستاد کل، با حضور در ستاد فرماندهی ارتش، از دستاوردهای پیشرفته پدافندی ارتش جمهوری اسلامی ایران بازدید کرد.

در جریان این بازدید که امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، امیر سرتیپ دادرس جانشین فرمانده کل آجا و امیر سرتیپ صباحی‌فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش نیز حضور داشتند، بخشی از توان عملیاتی سامانه ها و تجهیزات پیشرفته و بومی نیروی پدافند هوایی ارتش برای مقابله با هواپیماهای بدون سرنشین، هواپیماهای رادار گریز، کشف موشک های کروز و دوربرد دشمن به نمایش درآمد.

همچنین در این بازدید سیستم های موثر آفندی، اپتیکی، الکترومغناطیسی و الکترونیکی پیشرفته برای کشف اهداف ریز و کوچک با rcs پایین با موفقیت به اجرای ماموریت پرداختند.

در پایان این بازدید، از طریق ویدئو کنفرانس با اتاق‌های عملیات مناطق پدافندی نیروهای ارتش ارتباط برقرار و سرلشکر باقری به طور مستقیم در جریان آخرین وضعیت آمادگی یگان های مستقر در این مناطق قرار گرفت.

نماینده مردم رشت در مجلس گفت: دلالان و مافیای برنج در مقطعی از زمان با استفاده از نقشه ماهرانه و افزایش قیمت برنج به دولت تلقین می‌کنند که در بازار کمبود وجود دارد و باید اقدام به واردات کنند.

حرف آخر ، غلامعلی جعفرزاده نماینده مردم رشت در مجلس، در خصوص افزایش قیمت برنج در بازار، گفت: افزایش قیمت برنج فارغ از اینکه کاذب است اصلا به جیب کشاورز نمی‌رود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دلالان از افزایش قیمت برنج سود ویژه‌ای کسب می‌کنند زیرا در حال حاضر کشاورزان برنجی در انبارهای خود ندارد، تصریح کرد: افزایش قیمت برنج موجب می‌شود تا مسئولین برای کاهش قیمت به واردات روی بیاورند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: دلالان و مافیای برنج با نقشه ماهرانه در مقطعی از زمان قیمت این محصول را افزایش می‌دهند تا بتوانند محصولی را که از کشاورزان با قیمت پایین در فصل برداشت خریداری کرده‌اند با قیمت بالا به فروش برسانند و از سوی دیگر به دولت تلقین می‌کنند که کمبود این محصول در بازار باعث شده تا شاهد افزایش قیمت باشیم.

مسئولین با برآورد سر انگشتی متوجه می‌شوند که برنج به وفور در انبارها وجود دارد و نباید اجازه دهد که به اقشار زیر طبقه متوسط به دلیل بالا بودن قیمت آن فشاری وارد شود.

برنج به وفور در انبارهای دلالان وجود دارد

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از دولت انتظار داریم تا به قیمت کاذب برنج ورود و قیمت آن را کاهش دهد، تصریح کرد: مسئولین با برآورد سر انگشتی متوجه می‌شود که برنج به وفور در انبارها وجود دارد و نباید اجازه دهد که به اقشار زیر طبقه متوسط به دلیل بالا بودن قیمت آن فشاری وارد شود.

برنج موجود در بازار با یک سوم قیمت از کشاورزان خریداری شده است

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در پایان، خاطرنشان کرد: برنجی که در حال حاضر در بازار با قیمت بالا وجود دارد در بهترین شرایط با یک سوم قیمت از کشاورزان خریداری شده است.

طرح استیضاح بیژن زنگنه، وزیر نفت در حالی در مجلس توسط مخالفان دولت پیگیری می‌شود که نماینده رشت خبر از آن داد که فشارهای علیه زنگنه خارج از بهارستان هدایت می‌شود.

حرف آخر ، غلامعلی جعفرزاده با اشاره به اینکه ادبیات و توجیهات نمایندگان مخالف وزیر نفت در جاهایی بیرون از مجلس تدوین می‌شود گفت: «یکی از چهره‌های سرشناس مخالف دولت و برجام و از مقامات دولت احمدی‌نژاد در هفته‌های اخیر گزارشی تهیه کرده با این محوریت که گره فروش نفت کشور نه تحریم بلکه بسته شدن راه‌های دور زدن تحریم توسط آقای زنگنه است و تا ایشان سر کار باشد، فروش نفت ما روند کاهشی خواهد داشت.»

نماینده رشت ادامه داده است: «این موضوع توسط همین فرد اخیراً در جلسات عالی کشور هم به شکل جدی و با اصرار بر لزوم برکناری وزیر نفت مطرح شده است و وی تأکید داشته که در همین شرایط می‌توان روزی دو میلیون بشکه نفت را براحتی فروخت. در حالی که زمانی که همین فرد مسئول مستقیم مسائل مربوط به تحریم‌ها در دولت قبل بود، با توجه به سبک‌تر بودن تحریم‌ها نه تنها امکان فروش نفت به اندازه نیمی از این رقم را پیدا نکرد که شاهد بروز پدیده‌هایی چون بابک زنجانی هم بودیم.»

سخنگوی قوه قضائیه گفت: آئین نامه رسیدگی به اموال و دارایی مسئولان نظام تصویب و ابلاغ شد.

حرف آخر ، غلامحسین اسماعیلی در ادامه چهارمین نشست خبری خود گفت: بر اساس وعده‌ای که داده بودیم، آئین‌نامه مربوط به قانون رسیدگی به دارایی مقامات و مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی، تصویب شد. تصویب آن با تاخیر مواجه شده بود اما رئیس قوه قضائیه اعلام کرد وظیفه ما اجرای همه قوانین است و معطل ماندن هیچ قانونی را نمی‌پذیریم.

وی اضافه کرد: در این مدت کوتاه آئین نامه جامع برای این قانون تدوین و تصویب و روز گذشته ابلاغ شد و متن آن توسط مرکز رسانه امروز منتشر می‌شود.

سخنگوی قوه‌قضائیه افزود:‌این آئین نامه دو گروه مسئولان را شامل رئیس جمهور و وزرا و برخی مقامات ارشد اصل 142 را مدنظر قرار گرفته که در آغاز و پایان دوره مسئولیت باید اموال خود را اعلام کنند تا قوه‌قضائیه بررسی کند. گروه دوم خیل عظیمی از مسئولان در رده‌های مختلف مانند استانداران، فرماندران، نمایندگان مجلس، تمام مقامات قضایی و ... هستند که باید اموال خود، همسر و فرزندان‌شان را در آغاز مسئولیت به سامانه پیش‌بینی شده اعلام کنند و هدف آن برای صیانت از مسئولان است و مچ گیری نیست.

وی تاکید کرد: در این آئین نامه شرط شده، کسی که می خواهد عهده‌دار یکی از سمت‌های مندرج در این قانون شود، قبل از انتصاب باید یک تعهدنامه بدهد تا در آغاز و پایان دوره اموال خود را اعلام کند و اگر این تعهد را ندهد، مقام نصب کننده حق نصب او را ندارد و نمی تواند داوطلب نمانیدگی  مجلس شورای اسلامی و شورای شهر و سایر منصب‌ها بشود. نامزدهای مجلس هم قبل از ثبت‌نام باید این تعهد را به فرمانداری‌های مربوطه بدهند.

حرف آخر ، متن آیین نامه اجرایی قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران به شرح ذیل است.

در اجرای قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران، مصوب 9/8/1394 مجمع تشخیص مصلحت نظام و به منظور افزایش اعتماد عمومی مردم به مسئولان جمهوری اسلامی ایران و ارتقاء سلامت اداری، "آیین¬نامه اجرایی قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران"، به شرح مواد آتی است.

ماده 1 ـ اصطلاحات مذکور در این آیین نامه در مفاهیم زیر به کار می‌رود:
الف- قانون : قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران، مصوب 9/8/1394 مجمع تشخیص مصلحت نظام ؛
ب - آیین نامه : آیین نامه اجرایی قانون؛
پ ـ مقامات مسئول : مقامات و مسئولان موضوع مواد 1 و 3 قانون؛
ت ـ مرکز : مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه؛
ث - اداره کل : اداره کل ثبت دارایی مقامات مسئول ؛
ج - هیأت بررسی : هیأت بررسی کننده دارایی مشمولان ماده 1 قانون؛
چ - دوره مسئولیت : مدتی است که از زمان انتخاب یا انتصاب به سمت موضوع قانون شروع می شود و تا پایان مدت مسئولیت ادامه می یابد.
ح ـ فرزندان تحت تکفل : دخترانی که ازدواج نکرده و شاغل نباشند و پسرانی که سن آنها کمتر از 25 سال بوده، مگر اینکه ازدواج کرده یا شاغل باشند.
خ ـ همسر : اعم از همسر یا همسران دائم یا موقت؛
د ـ اعضای خانواده : اعضای خانواده برای مقامات موضوع ماده 1 قانون عبارت است از خود، همسر و فرزندان و برای مقامات موضوع ماده 3 قانون عبارت است از خود، همسر و فرزندان تحت تکفل ؛
ذ ـ سامانه ثنا: سامانه ثبت نام الکترونیکی است که برای ثبت نام الکترونیکی و دریافت حساب کاربری توسط مرکز ایجاد می شود.
ر ـ سامانه : سامانه دارایی مقامات مسئول‌ ؛
ز ـ تعهد نامه: تعهدنامه موجود در سامانه مبنی بر ارائه فهرست دارایی اعضای خانواده؛
ژ ـ دستگاه اجرایی: دستگاه اجرایی مذکور در ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 29 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران؛


ماده 2 ـ به منظور انجام وظایف موضوع قانون و آیین نامه آن ، اداره کل با نظـــر رییس قوه قضاییه در حوزه ریاست قوه قضاییه تشکیــل می شود.


ماده 3- مرکز موظف است ظرف 2 ماه از تاریخ تصویب آیین نامه با همکاری اداره کل با رعایت ساز و کارهای امنیتی، حفظ محرمانگی و حریم خصوصی و همچنین صحت و تمامیت داده‌ها، سامانه را به نحوی راه‌اندازی نماید که مقامات مسئول پس از ثبت نام در سامانه ثنا بتوانند اطلاعات لازم را در فرم های مخصوصی که در این سامانه قرار دارد ارائه نمایند.
تبصره ـ در صورتی که به هر علت دسترسی به سامانه امکان پذیر نباشد،‌ مقامات مسئول موظف اند مراتب را به طریق مقتضی به اداره کل اعلام و به محض امکان دسترسی به سامانه، اطلاعات لازم را ارائه نمایند.


ماده 4 ـ مقامات مسئول فهرست دارایی اعضـــای خانواده را به شــرح مذکور در ماده 12 آیین نامه اعلام می کنند.
تبصره ـ تکمیل فرم های اعلام فهرست دارایی بر عهده مقامات مسئول است.


ماده 5 ـ به منظور شناسایی سمت ها و افراد مشمول قانون، ســـازمان اداری و استخــدامی کشور باهماهنگی عالی ترین مقام دستگاه اجرایی موظف است کلیه سمت های مشمول قانون و مشخصات مقامات مسئول را حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ تصویب آیین نامه به صورت فایل الکترونیکی در اختیار مرکز قرار دهد.
تبصره ـ چنانچــه پس از اعلام سمت های مذکور در ماده قبل هر گونه سمت جدید مشمول قانون ایجاد شود و یا هر گونه تغییری در تصدی این سمت ها صورت گیرد، سازمان فوق مکلف است مراتب را در اسرع وقت به قوه قضاییه اعلام کند.


ماده 6 ـ مشمولان فعلی ماده 1 قانون، موظفند اظهارنامه مشتمل بر دارایی اعضای خانواده را مطابــق آیین نامه حداکثر ظرف یک ماه پس از پایان دوره مسئولیت خود از طریق ثبت در سامانه به طریق فوق به اداره کل اعلام کنند.


ماده 7 ـ مشمولان ماده 3 قانون باید فهرست دارایی اعضای خانواده را از زمان لازم الاجرا شدن قانون مطابق آیین نامه حداکثر ظرف یک ‌ماه از تاریخ راه اندازی سامانه اعلام نمایند.
تبصره 1 ـ مشمولان ماده 3 قانون که پس از لازم الاجرا شدن قانون عهده دار سمت های موضوع ماده فوق شده اند فهرســت دارایی اعضای خانواده را از زمان شــروع تصدی اعلام و رسیــد آن را از سامانه دریافت می کنند.
تبصره 2ـ اشخاصی که بعد از اجرای قانون عهده دار سمت های مذکور شده و دوره مسئولیت آنان به اتمام رسیده باشد فهرست دارایی اعضای خانواده را در بازه زمانی ابتدا و انتهای مسئولیت اعلام می کنند.


ماده 8 ـ فهرست دارایی مقامات مسئول و سمت ها و مشخصات افراد مشمول و اسناد و اطلاعات مربوط به آن که به قوه قضاییه ارائه می شود، محرمانه بوده و افشای آن ممنوع است. مقامات مسئول می‌توانند شخصاً اطلاعات خود را افشا کنند.


ماده 9 ـ چنانچه بعد از اعلام فهرست دارایی، تعداد اعضای خانواده افزایش، کاهش یا تغییر یابد، مقامات مسئول موظف اند نسبت به اعمال تغییرات و اعلام فهرست دارایی آنان در پایان دوره مسئولیت اقدام نمایند.


ماده 10 ـ چنانچه مقامات مسئول، هم زمان بیش از یک سمت داشته باشند باید به اعتبار هر سمت در شروع و پایان دوره مسئولیت نسبت به ارائه فهرست دارایی اعضای خانواده اقدام نمایند.


ماده 11 ـ مقامات مسئول موظف اند بلافاصله پس از انتخاب یا انتصاب ، فرم تعهد نامه را تایید کنند. شروع به کار اشخاص فوق منوط به تایید تعهدنامه (موضوع ماده 2 قانون ) است.


ماده 12 ـ فهرست دارایی مقامات مسئول اعم از داخل یا خارج کشور باید شامل موارد ذیل باشد :

1- کلیه اموال غیر منقول، با ذکر مشخصات پلاک ثبتی و یا با هر شناسه دیگر و در صورتی که ثبت نشده باشد با هر مشخصه ای که به سهولت قابل شناسایی است.
2- حقوق دارای ارزش مالی از قبیل امتیاز مالی، حق انتفاع، بهره برداری و نظایر آن ؛
3- مطالبات و دیون اعم از حال یا وعده دار ؛
4- سرمایه گذاری؛
5- اوراق بهادار از قبیل اوراق مشارکت و سهام اعم از بی  نام یا با نام، با قید نوع، میزان و مرجع صدور؛
6- موجــودی حسابهای بانـــکی، مؤسسـات مالی و اعتباری و صندوق هـا اعم از دولتی یا غیر دولتی و یا قرض الحسنه و نظایر آن با ذکر شماره حساب؛
7- هرگونه منابع درآمدی مستمر.
تبصره ـ چنانچه دارایی مقامات مسئول در خارج از کشور باشد، مشخصات کشور و منطقه مربوط و قید سایر مشخصات دارایی به نحوی که به سهولت قابل شناسایی باشد.


ماده 13ـ هیات بررسی توسط رییس قوه قضاییه، مرکب از سه نفر از قضات عالی رتبه جهت بررسی وضعیت دارایی مشمولان ماده 1 قانون تعیین می‌شود.


ماده 14ـ پس از ارجاع رییس قوه قضاییه، هیأت بررسی با ملاحظه اسناد و مدارک دریافتی و با اطلاعات حاصله، چنانچه در خصوص میزان دارایی اعلام شده و افزایش آن در طول دوره مسئولیت تشکیک نماید از افراد مشمول ماده 1 قانون می خواهد طرق تحصیل و نحوه افزایش دارایی را کتباً ظرف مدت یک ماه اعلام نمایند.


ماده 15ـ هیأت بررسی می تواند در صورت لزوم از دستگاه اجرایی و بخش خصوصی نسبت به دارایی مشمولان  ماده 1 قانون و افزایش و چگونگی تحصیل آن استعلام نماید. مراجع مذکور مکلف اند با هیأت همکاری و در اسرع وقت به استعلامات پاسخ دهند.


ماده 16 ـ چنانچه مراجع قضایی در اثنای رسیدگی به پرونده ها و یا سازمان بازرسی کل کشور و دیگر واحدهای نظارتی در حین بازرسی، مواردی را مشاهده کنند که حاکی از افزایش بر خلاف حق دارایی مشمولان ماده 1 قانون باشد، مکلف اند ضمن انجام وظایف قانونی، مراتب را به صورت مستقیم و محرمانه به اداره کل اعلام نمایند.


ماده 17ـ نتیجه بررسی نهایی هیأت بررسی از طریق رییس هیأت به رییس قوه قضاییه گزارش می شود. چنانچه به تشخیص رییس قوه قضاییه دارایی افراد مشمول قانون بر خلاف حق افزایش یافته باشد، ضمن اتخاذ تصمیم در خصوص دارایی افزایش یافته، در صورت ارتکاب تخلف یا توجه اتهام، مراتب را به مرجع صالح ارجاع می‌دهد تا مبنی بر تصمیم متخذه مورد رسیدگی قرار گیرد.
تبصره- چنانچه پس از رسیدگی به پرونده، دلایل و مدارک جدیدی کشف شود که بررسی مجدد را ضروری نماید، مراتب جهت اتخاذ تصمیم به رییس قوه قضاییه اعلام می‌گردد.


ماده 18- رییس قوه قضاییه می تواند نتیجه رسیدگی به دارایی مشمولان ماده 1 قانون را منتشر نماید.


ماده 19 ـ چنانچه مشمولان ماده 1 قانون در مهلت مقرر نسبت به ارائه فهرست دارایی های خود به اداره کل اقدام ننمایند و یا دارایی خود را کتمان یا گزارش ناقص ارائه نمایند، اداره کل موظف است مراتب را جهت تعقیب کیفری به دادستان تهران اعلام نماید تا در اجرای ماده 115 قانون برنامه پنج¬ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اقدام قانونی به عمل آید.


ماده 20 ـ در صورت عدم اقدام افراد مشمول ماده 3 قانون در ارائه اطلاعات مربوط، اداره کل از طریق دستگاههای مربوط موضوع را پیگیری خواهد کرد.

تبصره ـ در صورتی که علیرغم پیگیری اداره کل، اشخاص مذکور به وظایف و تکالیف موضوع قانون و آیین نامه عمل نکنند، اداره کل، موضوع را جهت اقدام مقتضی حسب مورد به مراجع ذیصلاح اعلام می کند.


ماده 21 ـ‌ این آیین نامه در 21 ماده  و 8 تبصره در تاریخ 1398/03/19 به تصویب رییس قوه قضاییه رسید .

نماینده مردم رشت در مجلس گفت: اقدام خلاف قانون دولت برای برداشتن تعرفه واردات برنج آن‌هم در موعد برداشت این محصول استراتژیک یک تصمیم ضد تولیدی است.

حرف آخر ، جبار کوچکی‌نژاد با بیان اینکه دولت به جای گوش کردن به درد و دل کشاورزان شالیکار شمالی هر روز برای آن‌ها مشکلی جدید ایجاد می‌کند اظهار داشت: اقدام دولت برای برداشتن تعرفه واردات برنج،‌ غیرقانونی و تصمیمی بر خلاف شعار رونق تولید است.

نماینده مردم رشت در مجلس در واکنش به تصمیم اخیر دولت برای لغو محدودیت‌ واردات برنج قبل از برداشت محصول داخلی عنوان کرد: این مشکلی است که دائماً وجود داشته به طوری‌که دولت و دستگاه‌های زیرمجموعه آن هیچ‌گاه اراده چندانی برای حمایت از حقوق کشاورزان نداشته‌اند.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه واردات برنج در این مقطع زمانی عملی خلاف قانون است تصریح کرد: طبق قانون مصوب شده،‌ دولت موظف است واردات محصولات کشاورزی را به‌گونه‌ای تنظیم کند که در فرآیند انجام آن به محصول داخلی آسیب وارد نشود.

کوچکی‌نژاد برداشت برنج ایرانی تا چند ماه دیگر توسط شالیکاران شمالی را مورد توجه قرار داد و ضمن ابراز تأسف از تصمیم اخیر دولت ابراز داشت: بر اساس مقررات،‌ دولت 3 ماه قبل و 3 ماه بعد از برداشت برنج حق هیچ‌گونه واردات برنج و یا توزیع برنج خارجی را در سطح بازار ندارد.

وی آزاد کردن واردات برنج و برداشتن تعرفه آن را در این مقطع زمانی تصمیمی ضد تولیدی از سوی دولت خواند و گفت: این تصمیم شالیکاران را به خاک سیاه می‌نشاند و در سالی که به فرموده مقام معظم رهبری به نام سال رونق تولید نامگذاری شده زمینه نابودی کشاورزان شمالی را فراهم می‌کند.

نماینده مردم رشت در مجلس پیگیری و بررسی موضوع برداشتن تعرفه واردات برنج خارجی در صحن مجلس را مورد تأکید قرار داد و ابراز داشت:‌ برای همه ما به عنوان نمایندگان مردم در خانه ملت جای بسی تعجب است که چطور دولت آن هم در این شرایط بد اقتصادی مردم،‌ دست به اقداماتی این‌چنینی می‌زند.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر پرسش از وزیر جهاد کشاورزی در مورد اقدامات اخیر دولت و برداشتن محدودیت واردات برنج افزود: در حال حاضر دولت به جای آن‌که در مدار تحقق شعار رونق تولید حرکت کند،‌ درد و دل کشاورزان را نادیده می‌گیرد و بر مشکلات آنان می‌افزاید.

نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گزینه‌ای جز مقاومت در برابر آمریکا نداریم، تاکید کرد که تحریم جدید پتروشیمی اثر قابل توجهی نخواهد داشت.

حرف آخر ، غلامعلی جعفرزاده با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) گفت: ما به هیچ عنوان تحت تأثیر تغییر لحن آمریکا قرار نمی‌گیریم، برای ما حرف و ادبیات سرمداران آمریکا مهم نیست بلکه باید در عمل ببینیم که آنها چه تغییری می‌کنند. این وعده که فلانی را عزل می‌کنیم به درد ما نمی‌خورد. اگر دولت آمریکا می‌خواهد نسبت به ایران اعتمادسازی کنند باید اقدام عملی انجام دهد.

وی با اشاره به اعمال تحریم جدید در خصوص صنایع پتروشیمی از سوی آمریکا اضافه کرد: نمی‌گویم این تحریم‌ها اثر ندارد اما اثر قابل توجهش را از دست داده زیرا عمده شرکت‌های غیردولتی کشورهای اروپایی به خاطر ارتباطشان با آمریکا قبل از این تحریم، فاصله گرفته و رفته‌اند، بنابراین پیش از اعمال این تحریم عملاً اثرش مشخص شده بود و آنچه قرار بود اتفاق بیفتد عملاً اتفاق افتاده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: آمریکا بگوید که با این تحریم تازه چه اتفاقی قرار است بیفتد؟. در حال حاضر ما داریم اثر جداسازی آن شرکت‌ها را خنثی می‌کنیم. کدام شرکت با این تحریم از ایران بریده است؟ آن کسی که می‌خواست ببرد قبل از این بریده است.

نماینده رشت در مجلس با بیان این که آمریکا می‌خواهد موضوع تحریم را زنده نگه دارد، یادآور شد: ترامپ می‌خواهد بگوید تحریم نمرده است در حالیکه اثری که تحریم می‌خواست بگذارد قبلاً گذاشته شده و حالا تکرار این موضوع بر طبل خالی کوبیدن است من هر چه بررسی کردم دیدم هیچ اتفاق جدیدی با تحریم پتروشیمی نمی‌افتد. وقتی همه کسانی که با ما معامله دارند مورد تحریم هستند دیگر فرش، پسته یا پتروشیمی چه فرقی می‌کند؟ این بیشتر یک فضاسازی روانی است که آمریکا می‌خواهد بگوید تحریم را فراموش نکرده و مرتباً ضربه می‌زند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان تاکید کرد: ما یا باید تسلیم شویم یا مقاومت کنیم اگر تسلیم و مقاومت را در دو کفه ترازو قرار دهیم هزینه تسلیم شدن بیشتر است و حالا ما گزینه‌ای به جز مقاومت نداریم و به این کار ادامه خواهیم داد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب لایحه موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو موافقت کردند.

حرف آخر ، نمایندگان در نشست علنی امروز  مجلس شورای اسلامی، با ماده واحده لایحه موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو موافقت کردند.

براساس این ماده واحده موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو به شرح پیوست تصویب و به دولت اجازه مبادله اسناد آن داده می شود.

تبصره ۱- رعایت اصل هفتاد و هفتم (۷۷) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در مورد هرگونه اصلاح موافقتنامه الزامی است.

تبصره ۲- رعایت اصل ۱۳۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در مورد هرگونه ارجاع به داوری و صلح دعوی موضوع فصل ۸ موافقت نامه الزامی است.

تبصره ۳- وزارت صمت موظف است گزارش سالانه عملکرد این موافقت نامه را با هدف توسعه بازارهای صادراتی و جلوگیری ازبروز زیان به تولیدکنندگان داخلی به کمیسیون های اقتصادی، صنایع و معادن و کشاورزی، آب و منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.

تبصره ۴- در اجرای مفاد این موافقت نامه و نیز فهرست کالایی پیوست موافقت نامه مذکور، رعایت کلیه اسناد و قوانین بالادستی از جمله بندهای دوم ، شش، هفتم، دهم، یازدهم، پانزدهم و هجدهم سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و مواد ۳۱ و ۴۶ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ و مواد ۸ ، ۲۱ و ۴۳ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ و ماده ۶۰ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مصوب ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ الزامی است.

تبصره ۵- اجازه ادامه اعطای نرخ های تعرفه ترجیحی موضوع این موافقت نامه و نیز فهرست کالایی پیوست موافقت نامه مذکور، پس از گذشت ۵ سال منوط به ارائه گزارش از طرف وزارت صمت و اخذ مجوز از طرف مجلس شورای اسلامی است.

صفحه2 از76

درباره ی ما

پایگاه خبری حرف آخر، خبرگزاری کلانشهر رشت

آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه

کاربر گرامی برای اطلاع از آخرین مطالب سایت، در خبرنامه حرف آخر عضو شوید.