K2 Listing

K2 Listing

گیل ندا ، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش ۴۰ نماینده به شمار نمایندگان مجلس برخلاف لایحه دولت و قانون اساسی است.

ابوالفضل ابوترابی افزود: دولت با ارائه لایحه ای پذیرفت که ۲۰ نماینده به شمار نمایندگان مجلس شورای اسلامی افزوده شود و بار مالی آن را برعهده گرفت اما این لایحه اختلافی را بین نمایندگان بوجود آورد و آنان این تعداد مورد نظر دولت را به ۴۰ نماینده افزایش دادند. 

نماینده نجف آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت بار مالی ۲۰ نماینده ای که نمایندگان به لایحه اضافه کردند را نپذیرفت، تصریح کرد: براساس قانون اساسی نمایندگان نمی توانند در این مورد طرح دهند و چون خلاف قانون اساسی بود به همین منظور از دستور کار کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس خارج شده است اما پس از آن تعدادی از نمایندگان با مراجعه به رئیس مجلس خواستار آن شدند تا این موضوع بار دیگر در کمیسیون شوراها مطرح شود که پس از طرح آن در کمیسیون یاد شده ، رای آورد. 

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این لایحه مبتنی بر افزایش ۴۰ نماینده به شمار نمایندگان فعلی مجلس چاپ شده و در دستور کار مجلس قرار گرفته است، گفت: چون لایحه مد نظر دولت ۲۰ نماینده بود و اضافه شدن ۲۰ نماینده دیگر، بار مالی برای دولت بوجود می آورد به نظر من مشکل قانون اساسی دارد و باید از دستور مجلس خارج و نباید در صحن علنی مطرح شود. 

بر اساس اصل ۶۴ قانون اساسی هر ۱۰ سال یکبار با توجه به شاخص‌ های علوم انسانی، جغرافیایی و مساحتی، سیاسی و نظایر آن حداکثر تا ۲۰ نفر می‌ توان به تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی اضافه کرد. 

برای اولین بار در سال ۷۸ بود که با لایحه دولت اصلاحات تعداد نمایندگان مجلس به ۲۹۰ نفر رسید و مجلس ششم نخستین دوره مجلس ایران بود که با ۲۹۰ نماینده تشکیل شد.

اکنون استان اصفهان با احتساب نماینده ارامنه اصفهان و جنوب ایران در مجموع صاحب ۲۰ کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی و از جمله استان های دارای بیشترین سهم در نهاد قانونگذاری کشور است. 

به گفته ابوترابی چنانچه این لایحه در صحن علنی مطرح و تصویب شود ۲ نماینده به شمار نمایندگان استان اصفهان (یک نماینده به شمار نمایندگان شهرستان اصفهان و یک نماینده به شمار نمایندگان شهرستان کاشان) اضافه خواهد شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان که پرسید: «فکر می کنید اگر رئیس‌جمهور می‌شدید، وضع کشور بهتر از این بود؟» گفت: خدا رحم کرد من رئیس‌جمهور نشدم که دلار ۵ هزار تومان شود.

گیل ندا ، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی۱۶ آذر را روز مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی برشمرد و گفت: ماهیت جنبش دانشجویی عدالتخواهی است.

وی با اشاره به اینکه اصلاح گری همواره در نگاه جنبش دانشجویی است و اگر نقصی ببیند همواره از در نقادی در می آید، اظهار داشت: این خصلت دانشجویان است که اگر نقصی ببینند، برنتابند و عکس العمل داشته باشند.

رئیسی حضور دانشجویان را همواره امیدآفرین خواند و تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره دانشگاه را به عنوان جایی که دغدغه انقلاب را دارد، می شناسیم.

تولیت آستان قدس رضوی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که پرسیده بود «فکر می کنید اگر رییس جمهور می شدید، وضع کشور بهتر از این بود؟» خاطرنشان کرد: خدا رحم کرد که من رییس جمهور نشدم که دلار ۵هزار تومان شود.

وی با بیان اینکه ما دانشجوی سیاسی را کسی می دانیم که جامعه را بشناسد و وظیفه خود را در قبال آن ایفا کند، گفت: ما شهدا را به عنوان روشنفکر واقعی می شناسیم نه کسانی که کشور را به سمت وابستگی می برد.

رئیسی ادامه داد: دشمن هم جنگ سخت را بررسی کرده و هم جنگ نرم را، اما دیده جنگ سخت هم هزینه بر است و هم نفرت دنیا را برمی انگیزد و جنگ نرم هم دیر نتیجه می دهد؛ لذا جنگ سومی را آغاز کرده و آن تلفیقی از نرم و سخت است و این جنگ اقتصادی و رسانه‌ای برای آن است که ملت ایران را به تسلیم وادار کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: دشمن کنوانسیون‌ها و قراردادهایی را پیش روی ملت می گذارد که به ظاهر مشکلات را برمی دارد، اما در واقع خود تحریمی می آورد. ما یقین داریم که صبوری، استقامت و بیداری مردم ما را در برابر توطئه جدید آنها پیروز می‌کند.

وی افزود: امروز وظیفه مسئولان است که به داشته‌های خود اعتماد کنیم و بدانیم که راه‌کار برون رفت از مشکلات فقط اتکا به خداست‌. بیگانگان نه گره‌ای از کار ملت گشوده‌اند و نه خواهند گشود، تجربه ملت‌ها پیش روی ماست. راه ما ایستادگی و کار و تلاش و تولید است.

رئیسی گفت: مسئولان بدانند اگر ما یک جا کوتاه بیاییم، دشمن دست بر نمی‌دارد و عقب نشینی نمی‌کند، ما باید یک کنشگر فعال باشیم.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: فقر زیبنده مردم ما نیست و حق مردم این است که بپرسند آیا موضوع ، نخواستن مسئولان است یا نتوانستن آنها؟ ما همه مشکلات را محصول دشمنی دشمن نمی دانیم، بلکه ناشی ناکارآمدی مسئولان می دانیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه حاشیه را متن کردن و اصل را به حاشیه بردن درست نیست‌، عنوان کرد: مسایل اصلی امروز رونق تولید و معیشت است. مشکلات را می‌شود در داخل حل کرد اما مشکل آن است که برخی به دنبال راهکار سیاسی برای حل مشکلات اقتصادی هستند؛ در حالی که اختیارات ارزشمندی را رهبری به قوای سه گانه داده‌اند.

اگر دولت دست ما بود، تولید مسکن را متوقف نمی‌کردیم

وی در پاسخ به سوالات، گفت: آستان قدس دو سال است که مالیات می دهد، مالیات را از یقه سفیدها بگیرید؛ اگر ما بودیم تولید مسکن را متوقف نمی کردیم و سامانه هوشمند بنزین نیز تعطیل نمی‌شد.

رئیسی در پاسخ به سوال دیگری، اظهار داشت: آقای قالیباف نمی‌خواست کاندید شود و گفت که آمادگی دارم به شما کمک کنم، اما من گفتم مانع حضور هیچکس نخواهم شد. آقای جلیلی هم گفت اگر شما بیایید، من دیگر نمی آیم.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: آقای قالیباف اظهار داشت پس من کاندیدا می شوم و بعد نگاه می کنیم به سنجش آرا و بعد نظرسنجی مناظره سوم طبق وعده‌شان کنار رفتند. البته من به هیچکس از کاندیداها نگفتم که شما نیایید و آقای میرسلیم گفت فکر می‌کنم کسانی که به من رای می دهند به کس دیگری رای نخواهند داد، گفتم پس بمانید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال دیگری درباره اطلاعش از مشکلات مردم، عنوان داشت: من در سمت‌های قضایی با مردم ارتباط داشتم و همین الان هم در کسوت خادمی حضرت رضا(ع) در میان مردم هستم و از مشکلات مطلعم. این مشکلات راه حل دارد، هرجا مدیر لایقی بوده مشکلات کاهش یافته است و با وجود آنکه برای پول و بودجه نقش قائلم، اما نقش مدیریت را ۷۰ درصد می دانم.

 مرکز پژوهش‌های مجلس علیه برنامه های من مطلب منتشر می‌کرد 

وی گفت: رقبای ما پس از پیروزی، دو سه روز بعد انتخابات همان حرف‌های ما را اجرایی کردند، در حالی که زمان انتخابات مرکز پژوهشهای مجلس چند جزوه علیه برنامه من پخش کردند.

تولیت آستان قدس رضوی تاکید کرد: ما در آستان قدس پاساژسازی را متوقف کردیم و اساس را بر توجه به زوار قرار دادیم و زائرسرا ایجاد کردیم. تا به امروز قریب به ۹۰۰ هزار زائر اولی به زیارت آوردیم؛ کسانی که فقط مشکل‌شان نداشتن پول بود.

رئیسی با تاکید براینکه در عرض دو سال رقبات وقفی ما ۱۰ برابر شده است، افزود: باغات، شش‌های شهر هستند؛ برج سازی کاری ندارد، ما باغ ها را به جای برج سازی به مجموعه هایی قابل استفاده برای بانوان تبدیل کردیم. باغی در غرب تهران داریم که مجوز ۵۰ طبقه هم به آن می دادند اما من جلوی قطع درختان ۶۰۰ ساله را گرفتم و آن را تبدیل به مجموعه تفریحی می‌کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تخلفات انتخابات سال ۹۶ گفت:  انتخابات ۹۶ از انتخابات‌های پرتخلف کشور بود  و ما هم بیش از ۶۰۰  گزارش داشتیم، اما من معتقد بودم که نباید کشور با بحران مواجه شود، لذا با اینکه بسیاری از ادارات دولتی را ستاد انتخاباتی خود کرده بودند، اما گفتم صرفا به تخلفات رسیدگی شود تا سنگ بنایی برای آینده نشود و دولت مستقر به خود اجازه ندهد دست به هر کاری بزند‌ و ما رسیدگی به تخلفات انتخاباتی را به جد از مسئولان می خواهیم.

وی با انتقاد از تسویه حساب‌ها با حامیان کاندیداهای رقیب دولت مستقر در پاسخ به سوالی در مورد اعدام‌های سال ۶۷ بیان داشت: در همین تهران روزی ۱۰۰ تا ۱۲۰ ترور صورت می گرفت، از نیروهای انقلابی و هرکس که عکس امام را در مغازه زده بود تا رئیس جمهور، نخست وزیر، رییس دیوان عالی کشور و … را کشتند.

 تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمان مبارزه با نفاق در کشور امام خمینی است، همه کسانی با نفاق مبارزه کردند باید مورد تشویق قرار گیرند که کشور را از شر منافقان نجات دادید.

رئیسی تصریح کرد: آیا این درست است که همه خطوط امنیتی نظام شکسته شود که رای عده ای را جذب کنند ؟ چرا با این کار خواستند رای ضد انقلاب را بگیرند؟ تفاوت من با رقیبم این است که ما به استقلال کشور معتقدیم اما او آب خوردن را هم به بیگانه متصل می کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری اینکه در مناظرات به کسی توهین نکرد، چون معتقد است هدف وسیله را توجیه نمی کند، خاطرنشان کرد: بیش از هر کس دیگر، دانشگاه است که می تواند درباره قراردادها و ۲۰۳۰ نظر دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما معتقدیم باید با همه دنیا باید ارتباط داشت، اما چرا باید پای کنوانسیونی را امضا کنیم که خود بانیان ، آن را امضا نکرده اند ؟

وی در پاسخ به سوال دیگری اظهار داشت: منبع اساسی منابع مالی آستان قدس، نذر و وقف است  و یک ریال خارج از آن نداریم، اما اگر زمین‌ها هم تبدیل به کارخانه شود ، باز هم وقف باقی خواهد ماند و از صورت آن خارج نمی شود.

«امید» باید همراه عمل باشد و الا فریب است

رییسی گفت: از وقتی به آستان قدس آمدم پای حسابرسی خارج از استان را به این مجموعه باز کردیم و اکثر شرکتهای آستان در حسابرسی مقبولیت گرفتند.

وی افزود: اکسفورد و هاروارد و واتیکان بزرگترین موقوفه های دنیا را دارند، اما از وقتی که من به آستان قدس آمدم، برخی شروع کردند که آستان قدس باید مالیات دهد ، اما من چون خودم به شفافیت اعتقاد دارم، گزارشهای مالی آستان را ارایه می‌کنم.

رییس آستان قدس رضوی در پاسخ به سوالی درباره اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان گفت: اینکه آیا آستان قدس مشمول این قانون هست یا نه ؟ یک بحث قانونی و حقوقی است ولی من حتما به قانون کشور احترام می‌گذارم، در این راستا ۲۶۰ نفر را با احترام بازنشسته کردیم و قانون را در همه سطوح اجرایی خواهیم کردیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری اظهار داشت: چه در مورد قوه ، چه مجریه ، چه مقننه ، مردم کارامدی نظام را می‌خواهند و بی عدالتی در هرکدام از نظر نظام پذیرفته نیست.

رییسی در پاسخ به سوالی درباره جمنا گفت: جمنا یک تشکلی از علاقه مندان انقلاب بود با هدف انسجام این گروه‌ها، البته کارشان اشکالاتی داشت، اولا دایره شمولیت آن کوچک بود و جوان گرایی آنها هم کم بود.

وی با تاکید براینکه جمنا باید یک بازنگری به کارهایش بکند، ادامه داد: آمدن من به میدان نتیجه جمنا نبود و تا اسفند ۹۵ هم تصمیم نداشتم کاندیدا شوم، اما دعوت جریانات مرا به تکلیف وا داشت، الان هم اگر برگردم به آن روز همان تصمیم می گیرم اما امروز هیچ فعالیت انتخاباتی ندارم. چرا که مسئله ما امروز ما انتخابات نیست ، بلکه گفتمان امام و رهبری و کارامدی نظام است‌.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مجددا در پاسخ به سوالی درباره اعدامهای سال ۶۷ گفت: در سال ۶۷  افرادی از منافقین پرونده آنها مورد رسیدگی قرار گرفته بود و دادگاه حکم داده بود و دیوان عالی کشور نیز تایید کرده بود، ولی فورا نیاز نبود که حکم‌شان اجرا شود، مثل همین الان که بعضی پرونده های قاچاق حکم صادر و تایید شده اما نسبت به بعضی دیگر شدت کمتری دارد اجرا نمی شود.

وی افزود: امام خمینی گفتند آنها که حکمشان تایید شده ولی به اجرای آن به دلایلی به تاخیر افتاده ، هیاتهایی بنشینند و بررسی کنند که آیا شرایط اجرای حکم وجود دارد یا نه ؟ فقط برای کسانی که جرم و حکمشان قطعی شده بود.

رییسی گفت : من به دفتر نشر آثار امام (ره) گفتم مبانی فقهی حکم امام را توضیح دهند. برخورد امام در جریان نفاق، برای همیشه کشور را از لوث منافقین پاک کرد اما برخی برای آنکه هدف برایشان، وسیله را توجیه می کند، نسبت به من و امام و انقلاب تسویه کردند، در حالی که من هیچکدام از آن سه سمت تصریح شده را در حکم امام نداشتم.

مدعی حقوقدانی هستند، اما بین قاضی و دادستان فرق نمی گذارند

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ اظهار داشت: افتخار من آنست که با جریان نفاق، فساد و چپاول مبارزه کرده ام، اما تعجب نسبت به کسانی است که مدعی حقوقدانی هستند، اما بین دادستانی و قاضی فرقی نمی گذارند‌.

گیل ندا ، مشاور رئیس‌جمهور گفت: از نظر من تا برداشته شدن حصر تنها یک پوسته باقی مانده است. آنچه باید از سوی رئیس شورای عالی امنیت ملی اتفاق بیفتد، اتفاق افتاده و آنچه باقی مانده تنها یک پوسته است که با پرداخت هزینه از سوی امثال شما و دیگران که امید است که آن هم برداشته شود.

حسام‌الدین آشنا در مراسم پرسش و پاسخ دانشجویی در دانشگاه تهران در پاسخ به سوالی در رابطه با قانون منع بکارگیری بازنشستگان گفت: قانون منع بکارگیری بازنشستگان، قانون خوبی است هرچند عده‌ای تلاش کردند تقاضاهایی داشته باشند ولی مجلس مقاومت کرد و با تلاش نمایندگان، قانون شفاف‌تر می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که اگر نسل ما بخواهد تجدیدنظری اساسی در انتخاب نسل پیشین داشته باشد، چه باید بکند؟ اظهار داشت: آخرین اصل قانون اساسی به بازنگری قانون اساسی اختصاص دارد. در قانون اولیه چنین اصلی وجود نداشت ولی در سال ۶۸ این اصل به قانون اضافه شده است.

مشاور رییس‌جمهور ادامه داد: اگر این مقدار مدنظر باشد، شدنی است ولی اگر فراتر از شرایط قانونی تغییراتی مدنظر باشد، به مواجهه‌های سخت‌تری نیاز دارند.

آشنا درباره دولت پنهان و نقش ان در رفع حصر تصریح کرد: همه ما دل‌مان می‌خواهد رئیس‌جمهور بتواند مشکلات را حل کند. از نظر من تا برداشته شدن حصر تنها یک پوسته باقی مانده است. آنچه باید از سوی رئیس شورای عالی امنیت ملی اتفاق بیفتد، اتفاق افتاده و آنچه باقی مانده تنها یک پوسته است که با پرداخت هزینه از سوی امثال شما و دیگران که امید است که آن هم برداشته شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ایکه چه زمانی قصه شما تمام می‌شود؟ خاطرنشان کرد: تا وقتی که انتخابات برگزار شود.

شنیده ها حاکی از آن است که محمود احمدی نژاد در سومین سفر خود به استان گیلان  طی یک سال اخیر  در شهرستان صومعه سرا سخنرانی خواهد کرد.

 

گیل ندا، این سخنرانی قرار است روز پنجشنبه ۲۲ آذر ساعت ۱۵  در مسجد آذربایجان صومعه سرا برگزار شود.

احمدی نژاد در بهمن سال گذشته در مسکن مهر رشت و همچنین تیرماه امسال در مسجد قاسمیه به سخنرانی پرداخت.

سعید حجاریان می‌‌گوید اصلاح‌طلبان هیچگاه با روحانی عقدی به معنای ائتلاف نبسته بودند و حالا که‌ آقای روحانی از خودش عبور کرده، طبیعی است که برخی اصلاح‌طلبان با او زاویه پیدا کنند.

 

گیل ندا، سعید حجاریان تحلیل‌گر شاخص جناح دوم خرداد است که اظهارات و مواضع او معمولاً مورد توجه قرار می‌گیرد. برخی او را تئوریسین جناح دوم خرداد می‌دانند و معتقدند که بخش موثری از این جناح بیش از  هرچیز، تزها و تحلیلهای او را دنبال می‌کنند. او البته منتقدان جدی هم دارد و غیر از مخالفان مبنایی و ایدئولوژیکش در جناح مقابل، بعضی مواضع و تحلیل‌های صاحب‌نظران اصلاح‌طلب هم رنگ و بوی عدم همدلی با برخی مواضع حجاریان را دارد. برخی تحلیل‌های محمدرضا تاجیک از آن جمله است.

چندی پیش با ایشان درخواست گفت‌وگو کردیم که اصل گفت‌وگو مورد توافق ایشان قرار گرفت با این حال به دلیل برخی مشکلات جسمی، اعلام کرد که امکان گفتگوی حضوری فراهم نیست. بدین جهت گفت‌وگو به صورت مکتوب انجام شد. سوالات این گفتگو دو هفته پیش در اختیار ایشان قرار گرفته و بالتبع نقد و بررسی و طرح سوال درباره برخی مواضع اخیر ایشان امکان پذیر نبوده است. از سوی دیگر ماهیت گفتگوی مکتوب، امکان طرح پرسش‌های فی‌المجلس درباره پاسخ‌های ایشان را در لابلای گفتگو فراهم نمی‌کند. با این حال خواندن این گفتگوی صریح با سعید حجاریان خالی از لطف نیست.

آنچه در ادامه می‌آید مشروح گفتگو با سعید حجاریان است:

* جنابعالی پس از سال ۹۲ جزو اصلاح‌طلبانی بودید که به جد از جناب آقای روحانی رئیس‌جمهور محترم دفاع کردید. جمله مشهوری از شما همچنان در یادهاست که  گفتید “حاضریم دندانه‌های کلید آقای روحانی باشیم” با این حال پس از گذشت چند سال و بویژه از اواسط سال گذشته به نظر می‌رسد شاهد تغییری در نوع رویکرد اصلاح‌طلبان و شما با آقای روحانی هستیم به نوعی که رفته رفته کفه‌ی رسانه‌ای نقد بر کفه‌ی حمایت پیشی می‌گیرد. گفتگوی کوتاه شما در تاریخ ۳۰ مرداد ۹۶  درباره حاشیه‌های انتخاب کابینه توسط آقای روحانی را می‌توان به نوعی سرآغاز روند جدید مواجهه شما با دولت آقای روحانی دانست. به نظر می‌رسید آقای روحانی در دور جدید تغییراتی از جمله ریاست دفتری محمود واعظی و عنایت بیشتر به اعضایی از کابینه مانند آقای نوبخت داشت که با نظرات شما بسیار متفاوت بود. ضمن اینکه اصلاح‌طلبان تصور می‌کردند آقای جهانگیری هم آرام آرام در دولت به حاشیه می‌رود. آیا شما به طور کلی با این گزاره موافقید که بعد از مرداد ۹۶ نوع مواجهه شما با آقای روحانی تفاوت کرده است؟ و اگر تفاوت کرده علت این تغییر چه بوده است؟

– سعید حجاریان: من پیش‌تر هم گفته‌ام، ما با دکتر روحانی عقدی –به‌صورت ائتلاف- نبسته بودیم. ایشان وعده‌هایی به مردم دادند و مردم هم به‌دلیل همان وعده‌ها پای صندوق رأی رفتند. دفاع ما، براساس همین وعده‌ها بود و نه خواسته‌های حداکثری خودمان. اما، ایشان به بسیاری از وعده‌هایش یا نخواست یا نتوانست عمل کند و فی‌الواقع زمانیکه از خود عبور کرد، طبعاً بخشی از اصلاح‌طلبان هم ناگزیر با ایشان زاویه پیدا کردند.

* یکی از مدعاها و استدلالهای متداول اصلاح‌طلبان درباره آقای روحانی پس از عملکرد ضعیف ایشان بویژه در حوزه اقتصاد و نیز به برزخ خوردن پروژه اصلی آن یعنی برجام، این است که ایشان گزینه‌ی اصلی اصلاح‌طلبان نبود و اصلاح‌طلبان اضطراراً از ایشان حمایت کردند، چرا که گزینه های اصلی آنها در انتخابات حضور نداشتند. دو پرسش می‌تواند در این باره مطرح شود؛ اولاً آیا شما هم با برخی دیگر از تحلیلگران اصلاح‌طلب مانند جناب آقای عبدی هم‌نظر هستید که آقای عارف هیچگاه گزینه اصلی اصلاح‌طلبان نبوده و در آینده نیز بعید است اینگونه شود؟ و دوماً: اگر اصلاح طلبان نیروی خیلی خبره‌ای برای کشورداری داشتند، حداقل نمی‌توانند آن را به صورت پایلوت در تهران به کار بگیرند؟ چرا که این شورا در اختیار اصلاح‌طلبان است و آنها می‌توانند اگر هنری برای اداره کشور دارند حداقل در تهران آن را به نمایش بگذارند؟

 – سعید حجاریان: اصلاح‌طلبان افراد پاکدست و مجرب فراوانی دارند و هر یک از آن‌ها به‌تنهایی یک سر و گردن بالاتر از رئیس کابینه دولت معجزه هستند. عملکرد آن رئیس کاری کرد تا سال‌ها جریان راست به محاق برود و ده جمنا دیگر نمی‌تواند جمعنا شود. من معتقدم، اگر نظارت استصوابی نبود، اصلاح‌طلبان با افرادی به مراتب بهتر از دکتر روحانی و دکتر عارف به انتخابات وارد می‌شدند و رأی هم می‌گرفتند. متأسفانه جریان راست نمی‌خواهد بفهمد، نظارت استصوابی همچون چادر اکسیژن بیمارستان‌ آن‌ها را دربر گرفته است و چنانچه رخنه‌ای در آن اتاق ایجاد شود، همگی دچار انواع امراض و حتی خفقان خواهند شد. حضرت امیر در یکی از نامه‌های خود می‌گوید: إِنَّ الشَّجَرَهَ الْبَرِّیهَ أَصْلَبُ عُوداً وَ الرَّوَاتِعَ الْخَضِرَهَ أَرَقُّ جُلُوداً وَ النَّابِتَاتِ الْعِذْیهَ أَقْوَی وَقُوداً وَ أَبْطَأُ خُمُوداً. یعنی،‌ بدانید درختان بیابانی چوبشان سخت‌تر، و درختان سرسبز پوستشان نازک‌تر، و گیاهان صحرایی آتششان قوی‌تر، و خاموشی آنها دیرتر است.

 توجه کنید، جریان اصلاحات سختی‌های فراوان کشیده است و توان تحمل هر باری را دارد اما بسیاری از اصو‌ل‌گرایان در کنار جوی‌های رانت و در شرایط گلخانه‌ای رشد کرده‌اند و باید ببینیم در یکی روز طوفانی از خود جنمی نشان خواهند داد یا خیر.
لازم به توضیح است، انتخابات شورای شهر هم بی‌مشکل نبوده و رد صلاحیت در آنجا هم برقرار بوده و نیروهای غیرمسئول نقش‌آفرینی کرده و افراد زیادی را به علت سابقه سیاسی رد صلاحیت کردند. واقعیت این است، عده‌ای در ایران به خود قپه و سردوشی می‌دهند و اصلاح‌طلبان را از دم ستاره‌دار کرده‌اند. از این گذشته، من معتقدم اگر ترازنامه کار شهردار دوازده‌ساله تهران روزی روشن شود، همه خواهند دید، چه بلایی سر شهر آمده است؛ حول و حوش قائم‌مقام وی حرف و حدیث بسیار و تحقیق و تفحص از آن دوره درخشان معلق مانده است!

* در حالی که می‌دانیم بیش از یک سال است که اصلاح‌طلبان به خاطر اختلافات درونی نتوانسته‌اند درباره‌ی شهر تهران به جمع بندی و اداره مناسب شهر برسند، آیا می‌توان از مردم انتظار داشت برای اداره‌ی کشور به آنها رجوع کنند؟ ضمن آنکه تجربه اصلاح‌طلبان در شورای شهر، به عنوان انتخاباتی  که کمترین نظارت درباره آن وجود دارد و پای شورای نگهبان هم وسط نیست، تجربه موفقی به نظر نمی‌رسد؛ چه آنکه در تنها مورد از انحلال نهادهای انتخاباتی در دوران پس از انقلاب اسلامی، در هر دو سویش اصلاح‌طلبان بودند؛ در واقع دولت اصلاح‌طلب آقای خاتمی،‌نهاد اصلاح‌طلب شورای شهر وقت را منحل کرد! بنابراین آیا نمی‌توان به سادگی نتیجه گرفت که مشکل اصلاح‌طلبان نظارت استصوابی، دست کم در وهله اول، نیست و آنها مشکلات داخلی و اجرایی شدیدتری هم دارند؟ و در واقع فقر اجرا مشکل اصلی اصلاح طلبان نیست؟

 – سعید حجاریان: برای بررسی شورای اول، شما را به کتاب خانم دکتر وسمقی به‌نام «حتماً راهی هست» ارجاع می‌دهم و فعلاً به مسائل آن سال‌ها وارد نمی‌شوم. من پیش‌تر گفته‌ام، اصلاح‌طلبان هر یک به‌تنهایی اهل ایده‌پردازی هستند لذا برعکس جریان راست، ولایت‌پذیر نیستند، پس وجود اختلاف میان آن‌ها طبیعی است. ولی اصلاح‌طلبان در میان خود مکانیزم‌های حل اختلاف را پیدا کرده‌اند. از آن‌ گذشته، فرض کنید اصلاح‌طلبان نتوانند و اساسا از صحنه روزگار حذف شوند. آیا جریان راست به‌تنهایی می‌تواند کشور را اداره کند؟ زمانیکه روزنامه‌های اصلاح‌طلب به‌طور فله‌ای توقیف شدند، توضیح دادیم، با بستن روزنامه‌های ما کسی به سمت جناح راست میل نمی‌کند بلکه به سمت گزینه‌های دیگر می‌روند. به‌قول سعدی، «کس نیاید به زیر سایه بوم / ور همای از جهان شود معدوم»  اما درباره فقر اجرا؛ شما کارنامه سید محمد خاتمی را ملاحظه‌ کنید. به‌گواهی آمار، شکوفا‌ترین دوره مربوط به دوره اصلاحات است به‌رغم آنکه ایشان شعار زیر و زبر کردن اقتصاد سر نداد. در زمان مهندس موسوی هم با همه مشکلات کشور اداره شد، لذا فقر اجرا گزاره‌ای بی‌معناست یا درباره جریان اصلاحات مصداق ندارد.

* جناب آقای تاجیک از تحلیلگران اصلاح‌طلب است که شدیداً نسبت به حمایت این جریان از جناب آقای روحانی منتقد است. از مطالب و گفتگوهای ایشان برمی‌آید که معتقدند حمایت از آقای روحانی نه تنها نتوانست در امر سیاسی کمک جدی به اصلاح‌طلبان بکند، بلکه هویت اصلاح‌طلبان را نیز به مخاطره انداخت. مسئله‌ی هویت اصلاح‌طلبان موضوعی است که چند سالی است بخصوص از انتخابات مجلس در سال ۹۴ در میان اصلاح‌طلبان اهمیت جدی یافته است. پاسخ شما به این انتقادات چیست؟ آیا اصلاح‌طلبان با کنار گذاشتن کاندیدای اصلاح‌طلب یعنی آقای عارف و حمایت از آقای روحانی که سابقه اصلاح‌طلبی نداشت، به هویت خود صدمه زدند؟

– سعید حجاریان: من قبلاً توضیح داده‌ام، اصلاح‌طلبان بعد از وقایع ۸۸ نمی‌توانستند شعارهای حداکثری خود را مطرح کنند لذا به حداقل‌ها تن دادند و به پروژه برجام –که پروژه اعتدالی بود- روی آوردند. به امید آنکه این پروژه، شرایط را عادی کند. اما، بعضی از دوستان اصلاح‌طلب ما، کماکان معتقدند اصلاح‌طلبان نباید در آن مقطع سرنوشت خود را به اعتدالیون گره می‌زدند و باید هویت خود را حفظ می‌کردند. من تا آنجا که برجام به پروژه عادی‌سازی کمک کرد، مدافع دولت آقای دکتر روحانی بودم و در کنار آن انتقادهایم را مطرح کرده و می‌کنم.

* یکی از استدلالهای رایج اصلاح‌طلبان در حمایت از آقای روحانی، پناه بردن به نوعی پراگماتیسم بود. بدین معنا که آقای روحانی در میان کاندیداهای ۹۲ کسی بود که می‌توانست بیشترین بهره را برای بازگشت مجدد اصلاح‌طلبان به ساخت قدرت داشته باشد. پرسش اساسی اینجاست که حد یقف این پراگماتیسم کجاست؟ آیا به آقای علی لاریجانی و دیگرانی از این دست هم خواهد رسید؟

– سعید حجاریان: من اساساً مخالفتی با پراگماتیسم ندارم و آن را صد مرتبه شرافتمندانه‌تر از اپورتونیسم می‌دانم. پراگماتیسم یعنی عمل به مقتضیات زمان و سیاست‌ورزی در دایره ممکنات. من درباره سال ۱۴۰۰ فکر نمی‌کنم زیرا در ایران، برنامه بلندمدت شش‌ماهه است! لذا معتقدم تا ۱۴۰۰ راه درازی در پیش داریم. فرض کنیم، طی این مدت ائتلافی علیه ایران شکل بگیرد و خدای ناکرده به ما حمله نظامی بشود. آنگاه قاعدتاً اصلاح‌طلبان مانند هر فرد میهن‌دوست دیگری تحت لوای بهترین فرمانده نظامی –که بتواند بقای این سرزمین را حفظ کند- خواهند رفت.

*برخی تحلیل‌گران اصلاح‌طلب، این جریان را در وضعیت “انسداد سیاسی” توصیف می‌کنند؛ به این معنا که اصلاح‌طلبان در شرایط فعلی گزینه فعالی در حوزه سیاسی ندارند. برخی اینگونه تحلیل می‌کنند که اصلاح‌طلبان برای انتخابات آتی نه می‌توانند از آقای روحانی دفاع  کنند (چرا که کارنامه آقای روحانی موجب می‌شود دفاع از ایشان در حوزه اجتماعی منفی باشد) و نه می‌توانند خود را کاملاً از آقای روحانی جداکنند (چرا که حتی حافظه‌های کوتاه مدت نیز ائتلاف اصلاح‌طلبان و آقای روحانی را نمی‌تواند به این زودی فراموش کند) لذا در وضعیتی هستند که نمی‌توانند بازیگر خیلی فعالی در حوزه سیاست باشند. شاید به همین دلیل است که برخی نیز با پیش کشیدن مسائلی مانند نظارت استصوابی و … می‌گویند در این شرایط اصلاح‌طلبان نمی‌توانند در انتخابات بعدی شرکت کنند. نظر شما در این باره چیست؟
با این توضیح که این تحلیل‌گران می‌گویند با نظارت استصوابی اصلاح‌طلبان نمی‌توانند گزینه مورد دلخواه خود را در انتخابات داشته باشند؛ و همین دوستان در عین حال معتقدند آقای خاتمی کاملاً گزینه‌ی اصلی اصلاح‌طلبان در سال ۷۶ بود و به همین دلیل تنها دولتی است که می‌توانند مسئولیت تمام کارهایش را برعهده بگیرند. این پارادوکس چگونه قابل حل است؟ اگر واقعاً در صورت نظارت استصوابی هیچگاه اصلاح‌طلبان نمی‌توانند گزینه مطلوب خود را داشته باشند، پس قاعدتاً باید بگویند آقای خاتمی هم گزینه اصلی آنها در سال ۷۶ نبوده و اضطراراً با ایشان هم پیمان شده‌اند.

– سعید حجاریان: ببینید! هر کسی می‌خواهد به پاستور برود، باید پاستوریزه شود. من هیچ یک از رؤسای جمهور ایران را از این قاعده مستثنی نمی‌کنم. اما در دل محدودیت‌ها جاری، گشایش هم صورت می‌گیرد. مگر از دل نظارت استصوابی، مجلس ششم متولد نشد؟! فشار جنبش اصلاحات، استصواب را تعدیل کرد والا به ذهن کسی خطور نمی‌کرد، آقایان نبوی و خاتمی نواب رئیس مجلس بشوند. در پایان بگویم، من قائل به انسداد نیستم و معتقدم روزنه‌های زیادی پیش روی جریان اصلاحات است و اطمینان دارم، راه نجات کشور از طریق اصلاحات می‌گذرد. منتهی اصلاحات با تعریفی که به‌کرات توضیح‌اش داده و اجزایش را تبیین کرده‌ام.

غلامحسین محسنی اژه ای، معاون اول قوه قضائیه ایران از ابلاغ آیین نامه مربوط به دادگاه‌های ویژه اقتصادی در ایران خبر داد.

 

گیل ندا، به گفته آقای اژه ای موعدهایی که برای ابلاغ، اعتراض و درخواست تجدیدنظر وجود داشته در این آیین نامه جدید کاهش یافته است و روال این دادگاه‌ها بسیار سریع‌تر از حالت عادی و عملاً ضربتی خواهد بود و بر اساس این آیین‌نامه احکام صادره در این دادگاه‌ها به غیر از حکم اعدام قطعی است و قابل تجدید نظرخواهی نیست.

آقای اژه‌ای گفته است که به همین دلیل قضات باید در همه مراحل دقت بیشتری کنند.

آقای اژه ای همچنین گفته است که وجود دادگاه‌های ویژه اقتصادی لازم است، چون کشور در شرایط جنگ اقتصادی است.

معاون اول قوه قضاییه ایران درباره صدور حکم اعدام برای "اخلاگران در نظام اقتصادی" گفت: "اگر کسی به قصد مقابله یا ضربه زدن به نظام و یا علم به نتیجه داشته باشد، مجازاتش اعدام است، در مورد اول و دوم معمولا نمی‌توانیم احراز کنیم؛ اما علم داشتن به نتیجه کار مشکلی نیست. چطور نمی‌تواند به این توجه کند؟ لذا در مرحله تحقیقات باید به این نکته توجه داشت که متهم علم به نتیجه داشته است یا خیر."

به گفته سخنگوی قوه قضائیه ایران دادگاه‌های ویژه اقتصادی در دادگاه‌های انقلاب تهران و یا هر استانی که از سوی ریاست قوه تشخیص داده شود، برگزار می‌شود و صلاحیت دادگاه‌های ویژه تهران عام و کشوری است.

بر اساس این آیین نامه در این دادگاه‌ها متهمان اجازه انتخاب آزادانه وکیل ندارند و فقط از فهرست وکلای تبصره ماده ۴۸ می‌توانند وکیل مدافع بگیرند.

براساس این تبصره در جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی و همچنین جرایم سازمان یافته در مرحله تحقیقات مقدماتی، طرفین دعوا باید وکیل یا وکلای خود را از بین وکلای رسمی دادگستری انتخاب کنند که رییس قوه قضاییه آنها را تأیید کرده باشد. در هر شهر اسامی وکلای مورد تأیید را رییس قوه قضاییه به مراجع قضایی و دادگاه‌ها می‌فرستد.

آقای محسنی اژه‌ای درباره علنی بودن این دادگاه‌ها گفت: "اگر دادگاه به تشخیص قاضی علنی برگزار شد قابلیت انتشار در رسانه ملی و عمومی را دارد و پس از صدور حکم قطعی با رعایت ماده ۳۶ قانون مجازات اسلامی، انتشار آن الزامی است."

اختیارات خاص دادگاه‌های ویژه اقتصادی به درخواست رئیس قوه قضائیه و موافقت رهبر ایران

این دادگاه‌های ویژه و آیین نامه آن بر اساس پیشنهاد صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه و موافقت رهبر جمهوری اسلامی شکل گرفته است.

آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی روز ۲۰ مرداد امسال به طور کتبی به نامه ۱۲ بندی صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه درباره تشکیل دادگاه‌های ویژه اخلالگران اقتصادی پاسخ مثبت داد و نوشت: "با پیشنهاد موافقت می شود. مقصود آن است که مجازات مفسدان اقتصادی سریع و عادلانه انجام گیرد. در مورد اتقان احکام دادگاه‌ها دقت لازم را توصیه فرمایید."

او بعدها در یک سخنرانی هم نامه اخیر صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران، برای تشکیل دادگاه‌های ویژه مبارزه با فساد را گامی مهم و مثبت خواند.

آقای خامنه‌ای در سخنرانی خود گفته بود: "وقتی با فساد و مفسد مقابله صورت گیرد، جیغ‌ودادهایی بلند می‌شود... این را بدانید بناست با مفسد بدون هیچ ملاحظه‌ای برخورد قاطع صورت گیرد."و در واکنش به شعار حاضران که خواهان اعدام "مفسدان اقتصادی" شده بودند، گفت: "اجازه بدهید، شما مگر دادگاهید؟ فضاسازی نکنید، بعضی‌ها ممکن است اعدامی باشند و بعضی ممکن است حبسی باشند. بنده نوشته‌ام مقابله باید عادلانه و بادقت انجام شود."

اجرای حکم اعدام وحید مظلومین، ملقب به سلطان سکه، و همدست او محمد اسماعیل قاسمی، که به اتهام "افساد فی الارض" به سرعت محاکمه و گناهکار شناخته شده بودند با انتقادهایی رو به رو شد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره شکایت این شورا از محمود صادقی نماینده تهران گفت: اظهارات این نماینده به حیثیت نظام و شورای نگهبان برمی‌گردد، ابتدا از وی تقاضای ارائه مستندات شد ولی چون ارائه نشد موضوع را از طریق قوه قضائیه پیگیری کردیم.

 
 گیل ندا، عباسعلی کدخدایی در جمع فعالان فضای مجازی اصفهان با بیان اینکه شکوه و بزرگی انقلاب اسلامی در طول تاریخ نسبت به سایر انقلاب‌ها بی‌نظیر بوده ‌است، اظهار داشت: پیروزی این انقلاب نیز ثمره حرکتی بود که امام راحل از سال 42 آغاز کرد.

وی با اشاره به عدم تصویب قانون اساسی در اولایل اکثر انقلاب‌ها به دلیل وجود تهدیدات و تشتت آرا، گفت: اصولا برای تصویب قانون اساسی تا کسب ثبات انقلاب صبر می‌کنند ولی امام خمینی (ره) آن‌قدر به این انقلاب اطمینان داشتند که از همان روزهای آغازین پیروزی انقلاب بر تدوین قانون اساسی و تعیین نوع نظام و انتخابات مجلس اصرار داشتند.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: با وجود اینکه در طول عمر انقلاب اسلامی هیچ‌گاه دشمن از پای ننشست و همواره در صدد رخنه و بروز آسیب بر انقلاب بوده است، امام خمینی (ره) فرمودند «اگر از خدا بترسید از هیچ‌کس نخواهید ترسید» و هیچ‌گاه از مواضع اصولی خود عقب‌نشینی نکردند و اکنون نیز مقام معظم رهبری همین راه را پیشه گرفته‌اند و مشاهده می‌کنیم که اسیر رجزخوانی‌های واهی دشمنان نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه طبق اصول متعدد قانون اساسی حضور مردم زمینه پایداری اصل نظام اسلامی است، خاطرنشان کرد: این بر ارزش ‌قانون اساسی جمهوری اسلامی افزوده ‌و سبب شده ‌است در طول 40 سال عمر انقلاب بیش از 35 انتخابات را با حضور طیف گسترده‌ای از مردم برگزار کنیم.

اتصال شبکه‌های مجازی صرفا باید در راستای اصلاح جامعه باشد

کدخدایی پیرامون ضرورت فضای مجازی با بیان اینکه به طور قاطع فضای کنونی آخرین مرحله در حوزه فناوری ارتباطات نیست و قطعا در آینده نسل‌های پیشرفته‌تری از آن ‌را خواهیم دید، گفت: از نگاه قانون اساسی اتصال به این ابزارها صرفا باید در راستای اصلاح جامعه و قرار گرفتن در مسیر الهی باشد.

وی با بیان اینکه انعکاس صحیح مطالب قطعاً زمینه تأثیرگذاری را فراهم می‌کند، تصریح کرد: زمینه فعالیت ما در فضای مجازی باید منطبق بر روش‌ها و سبک‌های جدید با نگاه به اهداف تعیین‌شده در قانون اساسی در فضای مجازی باشد چراکه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مسائل مربوط به وسایل ارتباط جمعی مطرح شده‌ است.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: در مقدمه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده ‌است وسایل ارتباط باید در راستای افزایش روند تکاملی انقلاب اسلامی در جهت ترویج فرهنگ گفتمان انقلاب اسلامی مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه طبق این تفاسیر مطرح شده تدوین‌کنندگان قانون اساسی به بحث گسترش وسایل ارتباط جمعی نیز در قانون اساسی پرداختند، گفت: اصل دوم قانون اساسی یکی از اصول بنیادی در این زمینه است که طبق آن بر استفاده از ابزارهای نوین تأکید شده‌است.

کدخدایی پیرامون تصویب لایحه CFT نیز با بیان اینکه رفت و برگشت لایحه مابین مجلس و شورای نگهبان برای اکثر مصوبات مجلس وجود دارد و امری مرسوم است، گفت: اما در شرایط بروز اختلاف و تأکید مجلس بر نظر خود آنگاه مجمع تشخیص مصلحت به مسئله ورود پیدا می‌کند و تصمیم نهایی را خواهد گرفت.

وی پیرامون بحث شکایت شورای نگهبان از محمود صادقی به‌دلیل اظهارات خلاف قانون، گفت: شورای نگهبان به هیچ وجه قصد شکایت از کسی را ندارد، اظهارات این نماینده به حیثیت نظام و شورای نگهبان برمی‌گردد ابتدا از وی تقاضای ارائه مستندات شد ولی با توجه به اینکه مستنداتی ارائه نشد موضوع را از طریق قوه قضائیه پیگیری کردیم تا تعیین تکلیف شود.

زنگنه با بیان اینکه همیشه گفته ایم از قیمت بسیار بالا برای حفظ منافع درازمدت خودمان حمایت نمی کنیم گفت: کاهش سقف تولید اوپک تا زمان به تعادل رسیدن عرضه و تقاضا باید حفظ شود.

 

گیل ندا، وزیر نفت گفت: اوپک باوجود فشارهای آمریکا و برخی مسائل پشت پرده تولید نفت خود را کاهش داد.

بیژن نامدار زنگنه افزود: این در حالی است که سقف تولید ایران در مذاکرات بسیار فشرده و سخت با وزرای کشورهای عضو اوپک حفظ شد.

وی گفت: حدود ۱۰ ساعت با اعضای اوپک مذاکره کردیم تا ایران مشمول قطعنامه کاهش تولید اوپک نشود.

زنگنه افزود: وظیفه داشتیم اجازه ندهیم آسیبی به سهم درازمدت بازار ما وارد شود و در این زمینه موفق بودیم.

وی گفت: نیاز بود که در زمان کنونی سقف تولید نفت اوپک کاهش یابد و عددی که کم شد مناسب و عکس العمل بازار مثبت بود زیرا قیمت ها تا حدودی افزایش یافت.

وزیر نفت افزود: در ماه های آینده این تصمیم اوپک باید تثبیت شود و نفت اضافی که برخی برای مقابله با ایران در بازار ریختند از بازار جمع شود.

زنگنه با بیان اینکه همیشه گفته ایم از قیمت بسیار بالا برای حفظ منافع درازمدت خودمان حمایت نمی کنیم گفت: کاهش سقف تولید اوپک تا زمان به تعادل رسیدن عرضه و تقاضا باید حفظ شود.

وی افزود: روسیه نقش تعیین کننده ای در تولید نفت غیر اوپک دارد و در جلسه ای که با مقامات این کشور داشتیم روسیه نقش سازنده ای را ایفا کرد و کاهش ۲۳۰ هزار بشکه از تولید ۴۰۰ هزار بشکه ای نفت غیر اوپک را روسیه برعهده گرفت.

صفحه10 از60

درباره ی ما

پایگاه خبری حرف آخر، خبرگزاری کلانشهر رشت

آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه

کاربر گرامی برای اطلاع از آخرین مطالب سایت، در خبرنامه حرف آخر عضو شوید.