K2 Listing

K2 Listing

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: در ماه های اخیر با افزایش۵۰ درصدی مراجعات مردمی مواجه بودیم که ۲۵درصد مربوط به درمان بوده است، البته طی همین مدت کمک های مردمی نیز ۳۵ درصد رشد داشت.

 

گیل ندا، سیدپرویز فتاح، با حضور در مهر، به تشریح وضعیت مددجویان کمیته امداد و خدماتی که این نهاد ارائه می دهد، پرداخت.

رئیس کمیته امداد، که صف پشت نوبتی جهیزیه و وام ضروری مددجویان را به صفر رسانده از برنامه ریزی برای اختصاص ۲ نوبت سبد کالا به نیازمندان تا پایان سال خبر می دهد و معتقد است، اعتبار مربوط به مددجویان در بودجه سال ۹۸ باید متناسب با نرخ تورم و افزایش حقوق کارمندان در نظر گرفته شود.

* به تازگی مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی یک نوبت سبد کالا گرفتند و صحبت از اختصاص دو نوبت دیگر سبد کالا به این اقشار در میان است. این دو نوبت سبد کالا چه زمانی ارائه می شود؟

– بر اساس توافق وزارت رفاه و سازمان هدفمندی، در مرحله اول به تمام افراد تحت پوشش و پشت نوبتی کمیته امداد بسته حمایتی کالا اختصاص داده شد و برای کارمندان دولت نیز به طور متوسط ۲۰۰ هزار تومان پول واریز شد.

با توجه به اینکه درخواست ما این بود که تا پایان سال چند نوبت پرداخت سبد کالا تکرار شود، بر همین اساس نامه ای به رئیس جمهور نوشتیم تا حداقل دو نوبت به افراد تحت پوشش و پشت نوبت تا پایان سال سبد کالا بدهیم.

دو میلیون و ۷۰ هزار خانوار تاکنون سبد کالا را دریافت کرده اند. خانواده های یک نفره ۱۰۰ هزار تومان و خانواده های ۵ نفره و بالاتر نیز ۳۰۰ هزار تومان سبد کالا می گیرند که به طور متوسط میانگین پرداختی ها ۲۰۰ هزار تومان است. نیمه دوم دی ماه و نیمه اسفندماه زمان پرداخت سبدهای مرحله دوم و سوم است.

* طی چند ماه اخیر حدود ۶۰۰ هزار خانوار جدید تحت پوشش خدمات بهزیستی قرار گرفتند. منابع مالی این خدمات از کجا تامین می شود؟ آیا روند پوشش های جدید در سال آینده ادامه خواهد داشت؟

– ما امسال تکلیف پشت نوبتی ها را مشخص کردیم و بر اساس تبصره ۱۴ و با اختصاص اعتباری ویژه ۶۲۰ هزار خانواده وارد چرخه دریافت مستمری شدند و به دلیل اینکه این تبصره در بودجه ۹۸ مجدداً تکرار شده، به همین دلیل پرداخت مستمری به این خانواده ها در سال آینده متوقف نمی شود.

با توجه به اینکه دولت ردیف اعتباری تبصره ۱۴ را برای سال آینده تثبیت کرده است، حداقل این است که همین روند در سال آینده نیز ادامه پیدا کند و اگر بخواهیم تعداد افراد تحت پوشش را افزایش دهیم، باید اعتبار و منابع را زیاد کنیم که آن نیز نمی شود و باید مجلس در این خصوص دست به کار شود.

طی ۶-۷ ماه اخیر با توجه به بالارفتن ناگهانی نرخ تورم به اقشار مختلف به خصوص ضعیف فشار وارد شد و همین باعث افزایش ۵۰ درصدی مراجعات به کمیته امداد و همچنین افزایش خدمات موردی ما شد.

* بیشترین درخواست مراجعان به کمیته امداد در ماه‌های اخیر به چه مواردی مربوط می شود؟

– مشکلات اخیر باعث شد که هم از صندوق امداد ولایت و هم از بودجه کمیته امداد در جهت پرداخت وام ضروری به نیازمندان و افراد تحت پوشش اقدام کنیم و در همین راستا ۸۰۰ میلیارد تومان وام ضروری پرداخت کردیم و در حال حاضر برای پرداخت وام ضروری، فردی در صف نداریم.

مبلغ وام ضروری ۲ تا ۵ میلیون تومان است که همچنین پرداخت جهیزیه نیز از دیگر اقداماتی بود که طی ماه های اخیر انجام شد که حدود ۹۰ هزار نفر پشت نوبت بودند و در سال جاری تاکنون به همه آنها خدمات جهیزیه را ارائه دادیم.

در حال حاضر هیچ خانواده و یا فردی پشت نوبت دریافت مستمری نداریم و بیشترین مراجعات ما طی چند ماه اخیر که حدود ۲۵ درصد می شود، در بخش درمان و بیمارستان بوده است.

پرداخت اجاره خانه و وام از دیگر مواردی بود که مراجعات زیادی به ما انجام شد. با توجه به افزایش قیمت های اجاره خانه و رهن، مددجویان ما از عهده پرداخت آن بر نمی آمدند به همین دلیل با مراجعه به کمیته امداد، خواستار تامین بخشی از این اجاره و یا رهن می شدیم و توانستیم این کمکها را به روز کنیم.

 * بسیاری کارشناسان معتقدند در شرایط فعلی اقتصادی مبلغ وام خوداشتغالی باید افزایش یابد زیرا با رقم فعلی تولید شغل پایدار ممکن نیست برای این موضوع فکری کرده اید؟

– ببینید کمک ها و بودجه دولتی، صرف پرداخت مستمری می شود و برای اختصاص وام به مددجویان، ردیف های اعتباری ویژه ای تخصیص داده شده است که یکی از آنها از طریق شورای  پول و اعتبار است که در حال حاضر ۲۰ میلیون تومان از این صندوق به مددجویان وام پرداخت می شود که البته به رئیس جمهور نامه نوشته ایم و خواستار افزایش مبلغ وام بودیم که امیدواریم تصویب و سقف وام به ۵۰ میلیون تومان برسد که البته در کمیسیون فرعی شورای پول و اعتبار به تصویب رسیده است.

البته مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که در حال حاضر برای ۲۰ میلیون تومان وام، بانک ها یک ضامن می خواهند اما چنانچه به ۵۰ میلیون تومان برسد، به طور حتم تعداد ضامن ها به بیش از ۲ نفر می رسد که در این صورت اقشار ضعیف با مشکل مواجه می شوند. صندوق امداد ولایت هم تحت ضوابط بانک مرکزی عمل می کند و نمی تواند تعداد ضامن ها را کم کند.

از محل تبصره ۱۶ نیز ۱۴۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت وام قرض الحسنه به مددجویان موافقت شده که با همکاری بانک ها طی ۸ ماه بیش از ۹۰ درصد این مبلغ جذب شده است و سال گذشته نیز همین مقدار جذب شد که سقف این وام نیز ۲۰ میلیون تومان از بانکهای مختلف است که بانک مرکزی سهمیه داده است.

۷۰ هزار نفر با این شرایط می توانند از وام قرض الحسنه بهره مند شوند. البته برخی نیز متقاضی دریافت وام ۱۰ و یا ۱۵ میلیون تومانی هستند که در این صورت تعداد بیشتری مشمول وام خواهند شد.

از منابع امداد نیز ۵۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت وام به مددجویان اختصاص داده ایم که در این شرایط نیز ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر می توانند از صندوق امداد ولایت وام بگیرند.

همچنین از محل برداشت ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی با موافقت مجلس، ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت وام به مددجویان کمیته امداد اختصاص داده شده است و اگر این اعتبار امسال جذب نشد، سال آینده نیز قابل استفاده است.

سقف این وام ۵۰ میلیون تومان و متوسط ۲۵ میلیون تومان است و در مجموع از منابع مختلف تعداد افرادی که در سال جاری می توانند وام بگیرند، ۲۰۰ هزار نفر خواهند بود. علی رغم اینکه امسال سال سختی برای ما بود، اما توانستیم در پرداخت وام به مددجویان رکورد بزنیم و سال خوبی خواهد شد.

* چه تعدادی از مددجویان در حال حاضر پشت نوبت نوبت دریافت وام اشتغال هستند؟

– بخشی از جامعه هدف ما را سالمندان (یک میلیون و ۳۰۰ هزار فرد بالای ۶۰ سال)، کودکان (۱۰۰ هزار نفر)، دانشجویان (۷۲ هزار نفر) و بخش دیگر را از کارافتادگان و زنان سرپرست خانوار تشکیل می دهند که این افراد توانایی کار ندارند و ما باید شرایطی را برای آنها فراهم کنیم که بتوانند از حداقل های زندگی برخوردار شوند. به همین دلیل این افراد نیاز به وام اشتغال ندارند و باید در زمینه های دیگر آنها را تامین کنیم.

حدود یک میلیون نفر متقاضی دریافت وام شناسایی شده اند که در سال جاری ۲۰۰ هزار نفر آنها وام می گیرند و مابقی که حدود ۸۰۰ هزار نفر می شوند، پشت نوبت دریافت وام برای سالهای بعد خواهند ماند که البته بخشی از ۶۰۰ هزار خانواری که امسال به تعداد تحت پوششی ها اضافه شده اند نیز شرایط دریافت وام را خواهند داشت که به این تعداد اضافه می شود.

* کمیته امداد توانسته در چند سال اخیر اعتماد مردمی را بازیابی کند. این سرمایه اجتماعی ایجاد شده تا چه حد در اعداد و ارقام خودش را نشان می دهد؟

– به نکته خوبی اشاره کردید؛ از ابتدای سال جاری تاکنون متوسط کمک های مردمی ۳۵ درصد رشد داشته که البته در بخش طرح اکرام این کمک ها به بیش از ۵۰ درصد افزایش، رسیده است.
علی رغم مشکلات چند ماه اخیر کشور و مردم، خیرین کمک های خوبی به ما داشته اند و نه تنها این کمک ها کم نشد بلکه افزایش نیز یافت. البته باید بگوییم برخی از نذرهایی که نیکوکاران به کمیته امداد می کنند فقط در جهت نیت خیرین هزینه می شود و نذرهایی مانند اختصاص تعدادی از درختان در باغات خرما، پسته، سیب و کیوی به نیازمندان امداد صورت گرفته است که محصول این درختان برای نیازمندان اختصاص پیدا می کند. همچنین در سال جاری بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان از زکات در جهت کمک به نیازمندان اختصاص پیدا می کند.

* یکی از مواردی که در سال های گذشته موجب شبهه در کمک های مردمی شده بود، موضوع ارسال کمک های مردمی به خارج از کشور بود. در این مورد به طور شفاف بیان می کنید که آیا صدقات مردم در خارج از کشور هزینه می شود یا خیر؟

– در سطح دنیا، خیریه هایی مانند کمیته امداد که در سطح ملی فعالیت می کنند در سطح بین المللی نیز فعال هستند و در دنیا نیز اینگونه است که این یک برند و اعتبار است. البته در خارج از کشور نگاه شرعی مانند زکات و صدقات و غیره ندارند و این مختص ایران است و آنها دستشان بازتر است برای جابجایی کمکها .

صدقه و یا زکات یک شهر فقط در همان شهر باید هزینه می شود. ما در کشور فقط می توانیم زکات و صدقات را بر اساس نیات خیرین فقط در کشورمان و در استان های مختلف که آنها اعلام می کنند هزینه کنیم. به عنوان مثال فردی در تهران به یک یتیم دو میلیون تومان می دهد و به یتیم دیگر در یک استان دیگر ۸۰ هزار تومان و ما مجاز نیستیم که این مبالغ را جابجا کنیم و به دیگری بدهیم و باید آداب کمک ها رعایت شود و امانتدار مردم هستیم.

ما حق جابجایی نیت های مردم را شرعا در انفاقات نداریم. مردم برای نیت هایشان برای ما شرط می گذارند و ما نیز حق جابجایی آنها را نداریم و این موضوع در داخل کشور قابل انتقال نیست، چه برسد به اینکه بخواهیم آن را از کشور خارج کنیم. اما در برخی از موارد مانند روز قدس و در نماز جمعه و… صندوق هایی برای کمک به فلسطین، یمن، عراق و لبنان قرار دارد که مردم خودشان به دلخواه به آنها کمک می کنند و ما موظف هستیم این کمک ها جمع آوری و به کشورهای مورد نظر انتقال دهیم.

البته کشورهایی مانند لبنان و عراق نیز به کمکهای ما نیاز ندارد و فقط از این مدل اسلامی استفاده می کنند. طرح و روش طرح اکرام فقط مربوط به کمیته امداد است و در هیچ کجای دنیا از آن استفاده نمی شود برندی است که مخصوص ما است.

البته صندوق هایی که در کشورهایی مانند عراق وجود دارد به اسم کمیته امداد است و خود آنها راه اندازی کرده اند و فقط مدل و تجربه ما به آنها منتقل شده است. مردم خود آن کشور به آنها کمک می کنند ما هیچ دخالتی نداریم، نه در جمع آوری و نه در توزیع. بلکه فقط تجربه برند و مدل امداد به آنها منتقل شده است و از آن استفاده می کنند.

* یکی از مواردی که به تازگی در کمیته امداد مورد توجه قرار گرفته، موضوع راه اندازی مراکز نیکوکاری در محلات با مشارکت کمیته امداد و مدیریت مردمی است. آیا قرار است این مراکز شعبات محلی کمیته امداد باشند؟

– درصدد این هستیم که کمیته امداد از نظر ساختار و سازمان بزرگ نشود و بخاطر همین می خواهیم بار اجرایی را بیندازیم بر گردن دیگران و به منظور ساماندهی کمک های امداد در محلات و مناطق مختلف، مراکز نیکوکاری راه اندازی شده است تا در هر محل خیریه ها با همکاری مردم برای هدفمند شدن کمک ها و همچنین شناسایی نیازمندان، مراکز نیکوکاری را دایر کنند.۹۰ درصد مراکز نیکوکاری در جوار مساجد ساخته شده و هیئت امنای آنها نیز محلی است و اختیارات خود را در مورد صدقات و زکات و … به آنها واگذار شده است همچنین قصد داریم این مراکز را افزایش دهیم.

از طریق اقداماتی مانند واگذاری امور به مراکز نیکوکاری و خیرین که از توانمندی های محلی برای خود افراد محل انجام می شود، طی این چند سال هزینه هایمان در امداد پایین آمده و درآمد هایمان زیاد شده است، چرا که خیرین کمک ما هستند در حالی که درآمدهای ما بالا می رود و با این روش ها می توانیم خدمات بیشتری را برای نیازمندان و افراد تحت پوشش انجام دهیم و کار را با کمک خیرین و مراکز نیکوکاری تقسیم می کنیم.

با خیریه ها در حال هم افزایی هستیم مثلا یک خیریه در کار جهیزیه است و در این راستا آنها مبلغی را کمک می کنند می گذارند و ما نیز همان مبلغ کم می کنیم و مهم نیست که کار به اسم چه کسی انجام شود، مهم این است که رفع فقر در کشور صورت گیرد.

* شما همواره از همکاری دولت و مجلس برای تخصیص اعتبارات کمیته امداد تشکر کرده اید. در برخی محافل از این تقدیر و تشکرها تعبیر سیاسی هم شد در این خصوص توضیح می‌دهید.

– تعبیر ما از کمک دولت سیاسی نبود در این دولت آمار و ارقام نشان دهنده واقعیت ها است و بر اساس چیزی که مشاهده می کنیم، مشخص شده که دولت تمام بودجه ای که برای ما تعیین شده بود را اختصاص داده است و با توجه به اینکه مسئولیت دولت ها در چارچوب بودجه است، این دولت به تعهدات خود عمل کرده اما برخی از دولت ها بوده اند که به تعهدات خود عمل نکرده بودند و دولت طی چند سال اخیر به ردیف های بودجه ما عمل کرده و تمامی آنها را اختصاص داده است.

تعبیر ما از اینکه عنوان کرده ایم حمایت های دولت از کمیته امداد خوب بوده، سیاسی نبوده است. به طوری که امسال نیز با گذشت ۸ ماه از سال ۱۰۰ درصد بودجه ما را که ۷ هزار میلیارد تومان است پرداخت کرده است. در حالی که دولت های دیگر تخصیص ها را کامل نمی دادند.

طی ۱۰ سال گذشته دریافتی مددجویان ما ثابت بود اما سرانجام با تصویب دولت و مجلس یک دفعه ۶۰ درصد رشد داشت و مستمری خانواده ۵ نفره به بالا در حال حاضر به ۵۴۰ هزار تومان رسیده است.

دولت یک قوه مجریه و تابع بودجه است و به مسئولیت بودجه ای خود عمل کرده و همچنین در سال جاری نیز تثبیت تبصره ۱۴ را عملیاتی کرد که همان ۷ هزار میلیارد تومان امسال را سال آینده نیز اختصاص دهد در حالی که این مبلغ ۳ سال قبل وجود نداشت و در مورد پرداخت وام به مددجویان نیز تعامل سازنده ای با دولت داریم. البته تورم امسال در پایین آوردن قدرت خرید مردم تاثیر زیادی داشت که به تبع مددجویان ما نیز استثناء نبودند و آسیب دیدند و تلاش ما و دولت این است که در ماه های باقی مانده سال دو مرحله دیگر سبد کالا را بگیرند که این نیز تصمیم دولت بوده و برای ۳ مرحله ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است و اول هم به مددجویان ما اختصاص دادند.

در مجموع گفتمان ما با دولت در چارچوب وظایف بودجه ای است وتلاش کنیم در مجلس و دولت موارد بودجه را زیاد کنیم و خارج از آن کمکهای مردمی است. باید بتوانیم در همه دولت ها این رویه را ترویج کنیم تا نیازمندان و افراد تحت پوشش بتوانند زندگی بهتری داشته باشند.

از سال‌ها قبل که کسانی در مملکت برای مبارزه قد علم کردند، فکر می‌کردند برای منافع مردم کار می‌کنند.

 

گیل ندا،  برخی احزاب اسم حزب را دارند و مدرن هم هستند، ولی یک نوع قوم‌گرایی بر آنها حاکم است.

با اشاره به عدم حضور دبیرکل حزب موتلفه در این مراسم- اگر آقای حبیبی بودند مناقشه‌ای با ایشان داشتیم. مناقشه در این بود که زمانی در این کشور یک سازمان محرمانه قیام کرده و فکر می‌کردند که منافع ملی در این است که شروع به ترور افرادی کنند که به زعم آنها خلاف منافع ملی کشور بودند. یک وقتی موتلفه اسلامی مدعی بود و زمانی فداییان اسلام فکر می‌کردند اگر فردی از عناصر خاص را ترور کنند منافع ملی تامین می‌شود. ریشه‌های این اندیشه ممکن است به زمان‌های معاصر هم برسد و جمع‌هایی فکر کنند که ترور فیزیکی یا شخصیتی در کشور منافع ملی را تامین می‌کند.

کتاب‌هایی از سازمان مجاهدین خلق منتشر شده که نفرات اولیه آن به نفع مردم کار می‌کردند و شاید برخی‌هایشان هم انگیزه دینی و ملی داشتند ولی جمع‌بندیشان بر این بود که منافع ملی در ترور افراد است.

حتی مسائل دینی و اعتقادی منهای بحث اعتقاد شخصی برای تامین منافع ملی است و مهم است که به این توافق برسیم که منافع ملی چیست.

تجربه امروز دنیا نشان می‌دهد منافع ملی را نه یک فرد به عنوان حاکم که یا رئیس جمهور یا نخست وزیر است و نه حتی یک حزب به تنهایی تعیین نمی‌کند. بهترین چیزی که دنیای امروز به آن رسیده این است که در جایی که نمایندگی واقعی مردم را دارد و همه آن نمایندگی را تعیین می‌کنند، برای رسیدن به وحدت ملی راهی غیر از انتخابات آزاد وجود ندارد.

نباید فقط حاکمیت بگوید انتخابات آزاد است بلکه باید در همه زبان‌ها و حیطه‌های جغرافیایی کسانی بیایند و در یک بحث کارشناسی شرکت و نهایتا با رایی آزاد بدون فشار انتخاب شوند.

رهبری نظام در مورد مسایل کلی نظام ورود می کند و احزاب باید برای زندگی افراد جامعه برنامه و راهکار ارائه دهد.

حضور در سیاست خارجی در آمریکا وسیله‌ای برای تامین منافع مردم این کشور است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، با انتقاد از رسانه‌های محافظه‌کار، آنها را به نادیده گرفتن "غرور ملی" در پوشش اخبار توافق هسته‌ای و خروج آمریکا از آن متهم کرده است.

 

گیل ندا،  آقای ظریف روز جمعه ۲۳ آذر در نطقی در کنگره حزب ندای ایرانیان، از روزنامه کیهان و صدا و سیما انتقاد و به عنوان نمونه به خبررسانی آنها درباره بخش‌هایی از سخنان باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا و همین طور مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا اشاره کرد.

وزیر امور خارجه ایران گفت که روزنامه کیهان بعد از توافق هسته‌ای ایران این بخش از سخنان آقای اوباما را تیتر کرد که "اگر می‌توانستم، نمی‌گذاشتم یک پیچ و مهره از برنامه هسته‌ای ایران باقی بماند". اما به گفته آقای ظریف در تیتر کیهان جمله بعدی آقای اوباما که گفته "ولی نمی‌توانم" منعکس نشده و "روزنامه کیهان به جای اینکه نمی‌توانم را تیتر کند و غرور ملی را بالا ببرد، قسمت اول را تیتر کرده است."

او از صدا و سیما هم به دلیل رویکردی مشابه در پوشش خبرهای هسته‌ای انتقاد کرده است.

توافق هسته‌ای ایران در تابستان سال ۲۰۱۵ و در زمان ریاست جمهور باراک اوباما در آمریکا، بین ایران و گروه پنج به علاوه یک (متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان) امضا شد.

در آن زمان گروهی از اصولگرایان و رسانه‌های وابسته به آنها این توافق را شکستی برای ایران و عقب‌نشینی این کشور از مواضع خود توصیف کردند. بر اساس این توافق ایران به ازای رفع تحریم‌های هسته‌ای، از بخشی از فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود دست برداشت.

ظریف: دلواپسان غرب را مرکز جهان می‌بینند

آقای ظریف همچنین این سوال را از رسانه‌های محافظه‌کار و مخالف دولت پرسیده که "چرا وقتی آقای پمپئو در شورای امنیت می‌گوید ما در قطعنامه ۱۹۲۹ چه چیز را از دست داده‌ایم، آن را تیتر نمی‌کنید و چرا نمی‌گویید این مردم این امکان را از آمریکا گرفتند."

قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت چند روز بعد از اعلام توافق هسته‌ای ایران و برای تضمین اجرای آن در این شورا تصویب شد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که از زمان مبارزات انتخاباتی خود برجام را "بدترین توافق تاریخ" توصیف کرده بود، اواسط اردیبهشت امسال اعلام کرد که آمریکا را از این توافق خارج می‌کند و تحریم‌های ایران را برمی‌گرداند.

از آن زمان انتقاد محافظه‌کاران و اصولگرایان از دولت ایران به دلیل "اعتماد" به آمریکا شدت بیشتری پیدا کرده است. دولت در واکنش به این انتقادها می‌گوید توافق هسته‌ای بر پایه اعتماد نبوده و آمریکا با خروج از برجام قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده است.

آقای ظریف می‌گوید منتقدان توافق هسته‌ای و سیاست خارجی دولت و "کسانی که اسمشان را می‌گذارند دلواپس، یک باور غلط دارند و آن این است که دنیا را در غرب می‌بینند."

وزیر امور خارجه ایران همان انتقادی را علیه مخالفان سیاست‌ خارجی دولت حسن روحانی مطرح کرده که آنها همواره دولت را به آن متهم می‌کنند: "بزرگترین مخالفان تعامل با غرب، غرب را مرکز جهان می‌بینند و برای همین هم خودشان را با ذهنیت غرب تعیین می‌کنند."

آقای ظریف گفته دورانی که در آن "دنیا مساوی با غرب بود" به پایان رسیده و غرب دیگر "مرکز عالم نیست."

ایران بعد از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای ایالات متحده، تلاش می‌کند هم‌زمان با مذاکره با امضاکنندگان اروپایی برجام، با کشورهای دیگر هم به ویژه برای فروش نفت خود و مبادلات تجاری گفت‌وگو کند.

اما این مذاکرات هنوز نتیجه ملموسی نداشته و وقایعی مانند خروج شرکت چینی جایگزین توتال از پروژه گاز پارس جنوبی تردیدهایی را در یافتن شرکای غیر غربی برای ایران ایجاد کرده است.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در چهارمین کنگره حزب ندای ایرانیان گفت: برای رسیدن به وحدت ملی، راهی غیر از انتخابات آزاد وجود ندارد. نباید فقط حاکمیت بگوید انتخابات آزاد است. از همه زبان‌‌‌ها و حیطه های جغرافیایی کسانی باید بیایند و در یک بحث کارشناسی شرکت و با رای آزاد و بدون فشار انتخاب شوند.

 

گیل ندا،  صبح امروز در چهارمین کنگره حزب ندای ایران در برج میلاد، علاوه بر سید محمدصادق خزاری و مجید فراهانی، محمدجواد ظریف به سخنرانی پرداخت و سپس علی شکوری‌راد و غلامحسین کرباسچی دبیران کل احزاب اتحاد ملت، کارگزاران سازندگی به همراه محمدصادق خرازی دبیرکل حزب ندای ایرانیان در میزگردی با موضوع نقش احزاب در منافع ملی شرکت کردند. 

به نقل از خبرگزاری ها، غلامحسین کرباسچی در پنل تخصصی کنگره حزب ندای ایرانیان که به موضوع بررسی منافع ملی اختصاص داشت، گفت: از سال‌ها قبل که کسانی در مملکت برای مبارزه قد علم کردند، فکر می‌‌کردند برای منافع مردم کار می‌‌کنند. برخی احزاب، اسم حزب را دارند و مدرن هم هستند، ولی یک نوع قوم‌‌‌گرایی بر آنها حاکم است. آیا منافع ملی را یک مرجع تقلید یا علمای جمع شده در مجلس خبرگان یا مجمع تشخیص تعیین یا سازمان‌‌ها تعیین می‌کنند؟

وی با اشاره به عدم حضور دبیرکل حزب موتلفه در این مراسم بیان کرد: اگر آقای حبیبی امروز بودند درباره این موضوع که زمانی سازمانی در کشور محرمانه قیام می کرد مناقشه ای با ایشان داشتم. اینکه معتقد بودند، مسلمان و یا غیر مسلمان بوده و فکر می‌کردند که منافع ملی در این است که شروع به ترور کنند و هر که را فکر می کردند خلاف منافع ملی کشور است ترور می کردند. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه کتاب‌‌هایی از سازمان مجاهدین خلق منتشر شده که نفرات اولیه آن به نفع مردم کار می‌‌کردند و شاید برخی‌‌هایشان هم انگیزه دینی و ملی داشتند، عنوان کرد: جمع‌‌‌بندیشان بر این بود که منافع ملی در ترور افراد است. یک وقتی موتلفه اسلامی مدعی هست و زمانی فداییان اسلام فکر می‌‌کردند اگر فردی از عناصر خاص را ترور کنند، منافع ملی تامین می‌شود. ریشه های این اندیشه ممکن است به زمان‌‌‌های معاصر هم برسد و جمع‌‌‌‌هایی فکر کنند که ترور فیزیکی یا شخصیتی در کشور منافع ملی را تامین می‌کند. 

کرباسچی ادامه داد: گاهی دیدگاه‌‌‌های مذهبی هم اینطور است. مثلا فکر کنیم که یک هژمونی کامل برای دیدگاه خاص مذهبی جدای از اعتقادات داشته و آن حاکم شود و بقیه را حذف کنیم. حتی مسائل دینی و اعتقادی منهای بحث اعتقاد شخصی برای تامین منافع ملی است و مهم است که به این توافق برسیم که منافع ملی چیست.

کرباسچی در بخش دوم این پنل با اشاره به اظهارات محمدجواد ظریف مبنی بر اینکه منافع ملی حوزه جناحی و حزبی نیست گفت: این حرف در کلیت درست است اما حاشیه دارد و ان اینکه این جناح ها اگر حاکم شوند منافع ملی را طبق تعریف خود اجرا می کنند.

وی همچنین با بیان اینکه مرحوم عسگراولادی در یک جمعی گفتند فعالیت احزاب بر اساس نظرات ولی فقیه است و هر چه ایشان گفتند همان است خاطرنشان کرد: من به ایشان گفتم که در کلیت این حرف هیچ حرفی نیست بالاخره ما یک قانون اساسی داریم و به ان پایبندیم اما اگر قرار است احزاب هیچ بحث و نظری نداشته باشند و فقط حرف یک نفر مبنا پس فعالیت حزبی چه معنایی دارد.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی افزود: برای رسیدن به وحدت ملی، راهی غیر از انتخابات آزاد وجود ندارد. نباید فقط حاکمیت بگوید انتخابات آزاد است. از همه زبان‌‌‌ها و حیطه های جغرافیایی کسانی باید بیایند و در یک بحث کارشناسی شرکت و نهایتا با رای آزاد و بدون فشار انتخاب شوند.

زمانه مهمی فرارسیده، سپهر سیاست ایران در حال تغییر است و حتما صورت جدیدی از آرایش سیاسی را مشاهده خواهیم کرد، چیزی بسیار متفاوت از آنچه امروز می بینیم.

 

گیل ندا،  این سوال بسیار مهمی است که در تحلیل شرایط این روزها مطرح می شود. این پرسش از آنجا جدی تر از همیشه شده است که اضلاع آن ائتلاف دیگر آن همچسبی سابق را ندارد. نه روحانی آن روحانی سابق است و نه لاریجانی شبیه گذشته.

حجاریان حرف هایی را می زند که صادق زیباکلام نقدهایی را روانه او می سازد. صورت مسئله این است. می گویند هم شرایط عوض شده و هم روحانی.

در این که اعضای دیگر ائتلاف نیز باید عوض شوند اختلاف عقیده است. اجازه بدهید، ماجرا را به شکل دیگری توضیح دهیم. سعید حجاریان که روزی پیگیرانه و مصرانه فریاد ائتلاف را بلند کرده بود و به همه می گفت، این روحانی همان کسی است که باید گرد او جمع شویم و یا حتی بعد از آن می گفت باید دولت را نقد پنهانی و حمایت آشکار کنیم، حالا رک و صریح عبارت گدایی در انتخابات را به کار می برد و از لزوم خروج از وضعیت فعلی سخن می گوید. از این که نباید حساب روحانی را به حساب ما اصلاح طلبان بگذارند، می گوید.

ساده تر بگوییم حرفش حرف رفتن است. حرفش بوی خداحافظی می دهد، خداحافظی با ائتلاف و روحانی.

جالب تر اینکه فرد دیگری از این حلقه تصمیم ساز یعنی مهندس بهزاد نبوی شکل دیگری از نسخه سیاست ورزی برای آینده اصلاح طلبان را ارائه کرده است. او همچنان می گوید باید ائتلاف کرد.

کارگزارانی ها او را با مکتب واقع گرایی تطبیق دادند و خود نیز مسرور از بیان چنین سخنانی از زبان بهزاد نبوی، همراه و همساز او می دانند.

اما در جناح دیگر نیز اوضاع چندان فعلا به سامان نیست، آن سوی دیگر ائتلاف که در میان اصولگرایان حضور دارد، از همین حالا تلاش کرده جای خالی اصلاح طلبانی را که می روند، پر کند.

سخنان مصباحی مقدم و امیر محبیان به روشنی همین پیام را منتقل می کند. آنها پای دکتر علی لاریجانی را پیش کشیدند. همان فردی که از ابتدا هم نامش برای ۱۴۰۰ مطرح بود.

امیر محبیان گفت: بحث آقای لاریجانی را افرادی مطرح می‌کنند که می‌خواهند القا کنند، او با اصلاح‌طلبان یا دولت برای کسب حمایت آنها زدوبند کرده است تا به این وسیله او را تخریب کنند. من احتمال کاندیداتوری او را منتفی نمی‌دانم اما آنها که این روزها این مسئله را تبلیغ می‌کنند، بیشتر قصد دارند همراهی‌های او با دولت را فرصت‌طلبانه و قدرت‌طلبانه نشان دهند. درحالی‌که به گمان من لاریجانی را واقعیت‌های سیاسی و اقتصادی کشور به حمایت نسبی از دولت کشانده است.

همچنین غلامرضا مصباحی‌مقدم گفت: لاریجانی قطعا در آینده در سرنوشت سیاسی کشور نقش تعیین کننده‌ای ایفا خواهد کرد. احتمال دارد ایشان پس از پایان دوران ریاست مجلس دوباره به عنوان نماینده در انتخابات مجلس حضور داشته باشند.

اما این وسط بسیار مهم است که شخص حسن روحانی چگونه فکر می کند. به یک معنا اگر چه او در قامت رئیس جمهور مستقر شاید در ظاهر تمایلی به ورود به بازی های سیاسی نداشته باشد اما قطعا هم برای او مهم است که رئیس جمهور بعد از خودش چه کسی باشد و هم مهمتر اینکه مجلس آینده که او قرار است مدتی را با آن کار کند از چه افرادی تشکیل می شود. در چنین چینش پیچیده ای از شرایط موجود می توان یک پیش بینی سیاسی داشت. به نظر می رسد باید منتظر رخ نمایی های تازه باشیم.

در این سو بعد از آیت الله هاشمی کسی میدان دار نشده است، نه علی اکبر ناطق نوری حاضر شده است جای آیت الله بایستد و نه حسن روحانی حاضر شده در چنین پوزیشنی قرار بگیرد.

در آن سمت دیگر با توجه به محدودیت های محمد خاتمی خیلی ها تلاش کردند که عبدالله نوری را میدان دار چپ ها کنند اما محافظه کاری بیش از حد او و عدم پذیرش حداکثری موجب شد که او نتواند تصمیم ساز نهایی باشد.

درست همین جاست که برخی نام موسوی خوئینی ها را پیش کشیدند. آیا او حاضر خواهد شد که حضور در چنین کاراکتری را بپذیرد؟ آیا بدنه چپ ها از پیش روها تا سنتی ها او را می پذیرند؟ آیا در آن سمت می توان کسی را یافت که پا جلو گذاشته و داستان ائتلاف را در هم‌سخنی با چپ ها به سرانجام برساند؟

زمانه مهمی فرارسیده، سپهر سیاست ایران در حال تغییر است و حتما صورت جدیدی از آرایش سیاسی را مشاهده خواهیم کرد، چیزی بسیار متفاوت از آنچه امروز می بینیم.

به نظر عصر گذار از چهره های کاریزماتیک قدیمی دو جناح فرا رسیده است، حالا پیش روها و مدرن ها دست بالا را خواهد داشت.

گیل ندا ، در پی انتشار صحبت‌هایی از عبدالرضا رحمانی‌فضلی درباره پسرش، سخنگوی وزیر کشور این صحبت‌ها را شایعه دانست.

از صبح امروز برخی از کاربران توئیتر و کانال‌های تلگرامی اظهارنظری از عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور منتشر کردند.

این رسانه‌ها مدعی شدند رحمانی فضلی در پاسخ به سوالی درباره فرزندش با عصبانیت گفته: فرزند من نابغه اقتصادیست و جزو نخبگان و صاحب نظران در حوزه اقتصاد است اگر فرزند من در این جایگاه قرار نگیرد پس چه کسی باید مشاور وزیر اقتصاد شود؟

پس از این شایعات سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور در توییتر خود به انتشار برخی نقل‌قول‌های منتسب به رحمانی فضلی واکنش نشان داد و نوشت: مطلب منتشر شده به نقل از وزیر کشور در برخی کانال‌های مجازی درباره فرزندشان، مضحک و کذب است؛ خداوند به معدود افرادی که مدت‌هاست در پی تخریب وزیر کشور هستند آرامش عطا فرماید!

روح‌الله جمعه‌ای مشاور وزیر کشور هم ضمن تکذیب این موضوع و با تاکید بر اینکه در این مطلب ناروا ادعا شده است که وزیر کشور در جمع تعدادی از اصحاب رسانه فرزند خود را نابغه اقتصادی، نخبه، صاحب نظر در حوزه اقتصاد و… توصیف کرده است گفت: در حالی که به گواه مستندات موجود و همچنین بزرگواران حاضر در این نشست، وزیر کشور هیچ یک از تعابیر فوق را بیان نکرده و صرفا گذرا اشاره‌ای به چرایی شکل گیری هدفمند این حواشی نموده است.

گفتنی است فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی چندی پیش، هادی رحمانی فضلی(فرزند وزیر کشور) را به عنوان مشاور خودش منصوب کرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۹۶ تمام شد، الان همه در هرجایی که هستند باید با هم در مقابل دشمن مشترک یعنی آمریکا همفکری و همکاری کنند تا بتوانیم از وضعیت موجود عبور کنیم.

گیل ندا ، محمود واعظی در گفتگو با خبرآنلاین درباره کنایه‌ی سید ابراهیم رییسی به دولت مبنی بر اینکه «خدا رحم کرد رییس‌جمهور نشدم» گفت: شنیدم که این سخنان در دانشگاه مطرح شد. بالاخره این مطالب را اگر بخواهیم پاسخ بدهیم، مقدمه و موخره ای دارد اما اعتقاد ما بر آن است که انتخابات در ۲۹ اریبهشت سال ۹۶ تمام شد و الان وقت این حرف‌ها نیست.

وی با بیان اینکه نمی توانیم برای انتخابات مجلس و ریاست جمهوری، از امروز خود را سرگرم این مسائل کنیم، افزود: الان همه در هرجایی که هستند باید با هم در مقابل دشمن مشترک یعنی آمریکا همفکری و همکاری کنند تا بتوانیم از وضعیت موجود عبور کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور درباره صحت مهره چینی تیم احمدی‌نژاد در وزارت‌خانه‌ها اظهار کرد: اصلا این حرف‌ها نیست. یک مسئول برای نظام و کشورش کار می کند. حالا اگر او زمان آقای احمدی‌نژاد مسئولیت داشت، معنی اش این نیست که آن تفکر را قبول دارد.

وی افزود: مگر دکتر صالحی که رئیس سازمان انرژی اتمی است، در آن دولت دهم وزیر خارجه‌ نبود؟ ما در دولت با افتخار از او دعوت کردیم، تا امروز از وجودش بهره بردیم و بسیار هم راضی هستیم. شهادت می دهم در این پنج سال و نیم تاکنون هیچ حرکتی که مشابه تفکر دولت قبل باشد، وجود نداشته است.

واعظی یادآور شد: همین الان در وزارت خارجه تعدادی از سفرا که پیش از دولت یازدهم سفیر بودند، در همین سمت قرار دارند، ملاک ما این نیست که چه مسئولی در چه دولتی کار کرده است. ما می‌گوییم اگر مسؤولی  برای کشور خدمت و دلسوزی کند و به نظام علاقه‌مند است در هر  دولتی  که کار کرده، اگر با دولتی که می‌آید همراهی و همسویی  دارد، باید از او استفاده کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور تأکید کرد: اینها مدیران ما هستند. می‌دانید چقدر برای یک مدیر هزینه شده تا به اینجا رسیده است؟ ما که نمی‌توانیم از مدیران کشور مثل دستمال کاغذی استفاده کنیم و آنها را حذف کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: عدم الحاق به اف.ای.تی.اف یا گروه بین المللی ویژه اقدام مالی، هزینه های کشور را زیاد می کند بنابراین باید با افزودن چند شرط آن را بپذیریم.

گیل ندا ، احمد توکلی در نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در مشهد افزود: سازمانهای جهانی بوسیله قدرتهای بزرگ تاسیس شده و بگونه ای کار می کنند که سهم و قدرت آنها همیشه محفوظ باشد. با این وجود نمی شود جدای از دیگر کشورها زندگی کرد.

وی به عضویت ۳۹ کشور جهان در گروه بین المللی ویژه اقدام مالی اشاره و بیان کرد: اختلاف درمورد اف.ای.تی.اف بر سر این است که آیا شرط و شروط ایران پذیرفته می شود، یا مورد قبول آنها قرار نمی گیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: آمریکا یک کشور ظالم و زورگو است و همه کشورها از او حساب می برند. اگر به اف.ای.تی.اف ملحق نشویم ضربه های بیشتری به کشور وارد می شود و با چند تهدید و تلفن آمریکا نسبت به شرکتهای خارجی، آنها را از ادامه کار با ایران منع می کنند.

وی گفت: شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز همینگونه است. پنج کشور داری حق وتو هستند و در حق بقیه ظلم می شود اما بخاطر این کار ایران از آن کناره گیری نکرده و در مجامع بین المللی حضور دارد و حرف خود را می زند. پیامبر(ص) هم در صلح حدیبیه شرط و شروط مشرکان قریش را پذیرفت.

توکلی به موضوع شفافیت مالی در کشور نیز اشاره و بیان کرد: شفافیت مانع فساد است. ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه نیز از همه مقامات و مدیران می خواهد تمامی دریافتیهای خود را اعلام کنند. قرار بود از اسفند پارسال اینکار عملی شود اما برخی مسئولان نمی خواهند مردم در جریان دریافتی آنها باشند و مخالفت می کنند.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد قانون بازنشستگی نیز گفت: در این خصوص افراط و تفریط شده است. برخی افراد بازنشسته لایق ادامه کار هستند اما فشار بیکاری در جامعه باعث شد نمایندگان یک تصمیم مطلق بگیرند و تصمیمات مطلق نیز همیشه در یک جاهایی استثنادار می شوند.

صفحه8 از60

درباره ی ما

پایگاه خبری حرف آخر، خبرگزاری کلانشهر رشت

آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه

کاربر گرامی برای اطلاع از آخرین مطالب سایت، در خبرنامه حرف آخر عضو شوید.