K2 Listing

K2 Listing

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور ایران از وزارت صنعت و اتاق بازرگانی خواسته به مردم اطمینان دهند "کالاهای اساسی به مقدار کافی در بازار وجود دارد."

 

گیل ندا، آقای جهانگیری، امروز دوشنبه (اول مرداد) در جلسه "اقتصاد مقاومتی" گفته: "اولویت اصلی دولت تامین به وفورکالاهای اساسی مورد نیاز مردم در هر شرایطی و عرضه به بازار است."

او همچنین از همه نهادها و دستگاه‌های مختلف خواسته با حمایت دولت به اجرای "مقابله با تحریم‌ها" کمک کنند.

ایسنا

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران به سخنان اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا واکنش نشان داده است.

 

گیل ندا، آقای رضایی در حساب توئیتر خود نوشته است: "شما (آمریکا) که بیش از پنجاه هزار نیرو زیر تیغ ایران دارید و اینگونه دیوانه وار تهدید می‌کنید؛ باید مراقب باشید."

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران که گفته بود آمریکا "با دم شیر بازی نکند" و جنگ با ایران "مادر جنگ‌ها خواهد بود" در واکنشی تند گفته است که ایران دیگر آمریکا را تهدید نکند، چون آمریکا تحمل نخواهد کرد.

آقای ترامپ در توییتر خود نوشته بود: " به رئیس جمهور ایران، روحانی: هرگز و هرگز ایالات متحده را تهدید نکن، وگرنه بلایی سرتان خواهد آمد که کمتر کسی در تاریخ متحمل شده‌است. ما دیگر آن کشوری نیستیم که حرف‌های جنون‌آمیزتان درباره خشونت و مرگ‌ را تحمل کنیم. حواست را جمع کن."

آقای ترامپ متن توییت خود را حروف بزرگ نوشته که نشان از تاکید بر آن دارد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از اظهارات اخیر رئیس جمهور و وزیر خارجه آمریکا حمایت کرده است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه مذاکرات بر سر بسته پیشنهادی اروپا ادامه دارد، گفت: خواسته ما فروش نفت ایران و بازگشت پول نفت است و این مذاکرات برای این است که ما به یک سازوکار عملی برای ادامه فروش نفت خود برسیم.

گیل ندا، سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان گفت: اگر ایران نتواند صادرات نفت داشته باشد طبیعتا اینگونه نیست که بنشیند و نگاه کند که بقیه در حال صادرات نفت هستند، اگر ما نتوانیم صادرات داشته باشیم دیگران هم نخواهند توانست، گزینه‌ها، اختیارات و انتخابات ایران زیاد است، اینطور نیست که یک راه حل و یک تنگه هرمز وجود داشته باشد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با شبکه العالم درباره بسته پیشنهادی اروپا برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اظهارداشت: مجموعه تعاملاتی که ما با کشورهای اروپایی داشتیم منتهی شده به یک مجموعه از تعهداتی که آن ها به ما داده‌اند که شامل بسته پیشنهادی آنها نیز می‌شود.

عراقچی افزود: این بسته در حوزه‌های مختلف نفت و گاز، بیمه و بانکی و همه مواردی را که خواسته‌های ایران از برجام است، شامل می‌شود که ما کماکان منتظر این هستیم تا راه حل‌های عملیاتی برای اجرای این تعهدات به ما داده شود و این موضوع هنوز در حال مذاکره است.

وی درباره مهلت اروپا برای ارائه پیشنهادات عملی خود به ایران، تصریح کرد: مهلتی که وجود دارد همان تاریخ 15 مرداد است که شروع بخش اول تحریم‌های آمریکا علیه ایران خواهد بود که طبیعتا تا قبل از تاریخ مذکور باید به مکانیزم‌های عملی رسیده باشیم تا خواسته‌های ایران تامین شود.

معاون وزیر امور خارجه ایران افزود: در 15 مرداد همه تحریم‌ها برنمی‌گردد و مهلت بعدی در آبان ماه است که ما درسه ماه باقی مانده فرصت کار روی راه حل‌های عملیاتی برای تحریم‌های بعدی را داریم.

عراقچی خاطر نشان کرد: آنچه که اکنون وجود دارد تعهدات سیاسی در حوزه‌های مختلفی است که از طرف کشورهای 1+4 مطرح شده و در بیانیه نشست وزرای خارجی 1+4 نیز به صورت آشکار سرفصل‌های این تعهدات آمده است، از همین رو کماکان ما در حال مذاکره و کار روی راه حل‌های عملیاتی و سازوکارهای اجرایی این تعهدات هستیم. به همین دلیل مذاکرات کماکان ادامه دارد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره رویکرد سعودی‌ها در قبال ایران گفت: عربستان سعودی باید در نوع رویکردش به منطقه و نوع ارزیابی‌اش از سیاست‌های ایران تجدید نظر کند.

عراقچی با بیان اینکه منطقه ما از اشتباهات محاسباتی مکرر عربستان در منطقه رنج می‌برد، گفت: همه مصائبی که در یمن، بحرین، لبنان، قطر، شورای همکاری خلیج فارس، سوریه، عراق و کردستان عراق رخ داده است به دلیل اشتباهات مکرر سعودی‌هاست.

وی درباره معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه و وظایفش اظهار داشت: معاونت اقتصادی وزارت خارجه یک نهاد تازه کار در این وزارت‌خانه است و قرار نیست کار اقتصادی در خارج از کشور کند. تمام نهادها و وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مسئول هستند که باید کار خود را انجام دهند، وزارت امور خارجه به عنوان هماهنگ کننده و سیاست‌گذار در خصوص سیاست‌های کلان اقتصادی در خارج از کشور است و معاونت اقتصادی ما مشغول این طراحی‌ها و هماهنگی‌هاست و جلسات مکرری بین وزارت خارجه و دستگاه‌های اقتصادی برگزار شده، به‌ویژه در مورد تحریم‌ها و بازگشت تحریم‌هایی که برجام لغو کرده بود جلسات در حال برگزاری است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در رابطه با تحریم نفتی ایران از سوی آمریکا گفت: اگر ایران نتواند صادرات نفت داشته باشد طبیعتا اینگونه نیست که بنشیند و نگاه کند که بقیه در حال صادرات نفت هستند، اگر ما نتوانیم صادرات داشته باشیم دیگران هم نخواهند توانست، گزینه‌ها، اختیارات و انتخابات ایران زیاد است، اینطور نیست که یک راه حل و یک تنگه هرمز وجود داشته باشد.

عراقچی با بیان اینکه گزینه‌های متعددی برای مواجهه با اقدام آمریکا علیه ایران وجود دارد، تصریح کرد: من امیدوارم به نقطه‌ای نرسیم که این بخواهد عملی شود. فکر می‌کنم که جامعه جهانی، متحدین آمریکا به خصوص اروپایی‌ها، چین، روسیه و هند هم خواهان رسیدن به این نقطه نیستند و به همین دلیل با ما مذاکره می‌کنند تا خواسته‌های ایران تامین شود.

وی تاکید کرد: اولین خواسته ما فروش نفت ایران و بازگشت پول نفت است و مذاکرات با اروپایی‌ها برای این است که ما به یک سازوکار عملی برای ادامه فروش نفت خود برسیم. جامعه جهانی خواهان رسیدن به آن نقطه نیست و ما هم خواهان این مسئله نیستیم ولی اینطور نیست که اگر این شرایط به ایران تحمیل شود ایران دست و پا بسته باشد و به تعبیر رییس جمهور بنشیند و فقط نگاه کند، حتما اینگونه نخواهد بود.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه مذاکرات بر سر بسته پیشنهادی اروپا ادامه دارد، گفت: خواسته ما فروش نفت ایران و بازگشت پول نفت است و این مذاکرات برای این است که ما به یک سازوکار عملی برای ادامه فروش نفت خود برسیم.

گیل ندا، سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان گفت: اگر ایران نتواند صادرات نفت داشته باشد طبیعتا اینگونه نیست که بنشیند و نگاه کند که بقیه در حال صادرات نفت هستند، اگر ما نتوانیم صادرات داشته باشیم دیگران هم نخواهند توانست، گزینه‌ها، اختیارات و انتخابات ایران زیاد است، اینطور نیست که یک راه حل و یک تنگه هرمز وجود داشته باشد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با شبکه العالم درباره بسته پیشنهادی اروپا برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اظهارداشت: مجموعه تعاملاتی که ما با کشورهای اروپایی داشتیم منتهی شده به یک مجموعه از تعهداتی که آن ها به ما داده‌اند که شامل بسته پیشنهادی آنها نیز می‌شود.

عراقچی افزود: این بسته در حوزه‌های مختلف نفت و گاز، بیمه و بانکی و همه مواردی را که خواسته‌های ایران از برجام است، شامل می‌شود که ما کماکان منتظر این هستیم تا راه حل‌های عملیاتی برای اجرای این تعهدات به ما داده شود و این موضوع هنوز در حال مذاکره است.

وی درباره مهلت اروپا برای ارائه پیشنهادات عملی خود به ایران، تصریح کرد: مهلتی که وجود دارد همان تاریخ 15 مرداد است که شروع بخش اول تحریم‌های آمریکا علیه ایران خواهد بود که طبیعتا تا قبل از تاریخ مذکور باید به مکانیزم‌های عملی رسیده باشیم تا خواسته‌های ایران تامین شود.

معاون وزیر امور خارجه ایران افزود: در 15 مرداد همه تحریم‌ها برنمی‌گردد و مهلت بعدی در آبان ماه است که ما درسه ماه باقی مانده فرصت کار روی راه حل‌های عملیاتی برای تحریم‌های بعدی را داریم.

عراقچی خاطر نشان کرد: آنچه که اکنون وجود دارد تعهدات سیاسی در حوزه‌های مختلفی است که از طرف کشورهای 1+4 مطرح شده و در بیانیه نشست وزرای خارجی 1+4 نیز به صورت آشکار سرفصل‌های این تعهدات آمده است، از همین رو کماکان ما در حال مذاکره و کار روی راه حل‌های عملیاتی و سازوکارهای اجرایی این تعهدات هستیم. به همین دلیل مذاکرات کماکان ادامه دارد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره رویکرد سعودی‌ها در قبال ایران گفت: عربستان سعودی باید در نوع رویکردش به منطقه و نوع ارزیابی‌اش از سیاست‌های ایران تجدید نظر کند.

عراقچی با بیان اینکه منطقه ما از اشتباهات محاسباتی مکرر عربستان در منطقه رنج می‌برد، گفت: همه مصائبی که در یمن، بحرین، لبنان، قطر، شورای همکاری خلیج فارس، سوریه، عراق و کردستان عراق رخ داده است به دلیل اشتباهات مکرر سعودی‌هاست.

وی درباره معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه و وظایفش اظهار داشت: معاونت اقتصادی وزارت خارجه یک نهاد تازه کار در این وزارت‌خانه است و قرار نیست کار اقتصادی در خارج از کشور کند. تمام نهادها و وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مسئول هستند که باید کار خود را انجام دهند، وزارت امور خارجه به عنوان هماهنگ کننده و سیاست‌گذار در خصوص سیاست‌های کلان اقتصادی در خارج از کشور است و معاونت اقتصادی ما مشغول این طراحی‌ها و هماهنگی‌هاست و جلسات مکرری بین وزارت خارجه و دستگاه‌های اقتصادی برگزار شده، به‌ویژه در مورد تحریم‌ها و بازگشت تحریم‌هایی که برجام لغو کرده بود جلسات در حال برگزاری است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در رابطه با تحریم نفتی ایران از سوی آمریکا گفت: اگر ایران نتواند صادرات نفت داشته باشد طبیعتا اینگونه نیست که بنشیند و نگاه کند که بقیه در حال صادرات نفت هستند، اگر ما نتوانیم صادرات داشته باشیم دیگران هم نخواهند توانست، گزینه‌ها، اختیارات و انتخابات ایران زیاد است، اینطور نیست که یک راه حل و یک تنگه هرمز وجود داشته باشد.

عراقچی با بیان اینکه گزینه‌های متعددی برای مواجهه با اقدام آمریکا علیه ایران وجود دارد، تصریح کرد: من امیدوارم به نقطه‌ای نرسیم که این بخواهد عملی شود. فکر می‌کنم که جامعه جهانی، متحدین آمریکا به خصوص اروپایی‌ها، چین، روسیه و هند هم خواهان رسیدن به این نقطه نیستند و به همین دلیل با ما مذاکره می‌کنند تا خواسته‌های ایران تامین شود.

وی تاکید کرد: اولین خواسته ما فروش نفت ایران و بازگشت پول نفت است و مذاکرات با اروپایی‌ها برای این است که ما به یک سازوکار عملی برای ادامه فروش نفت خود برسیم. جامعه جهانی خواهان رسیدن به آن نقطه نیست و ما هم خواهان این مسئله نیستیم ولی اینطور نیست که اگر این شرایط به ایران تحمیل شود ایران دست و پا بسته باشد و به تعبیر رییس جمهور بنشیند و فقط نگاه کند، حتما اینگونه نخواهد بود.

 

 گیل ندا، به نظر شما مهم‌ترین چالش اصلاح‌طلبان در شرایط فعلی «اصلاح اصلاحات» است یا مواجهه با موجی که اخیرا در جامعه و فضای مجازی مشاهده شده و از عبور از اصلاحات سخن می‌گوید؟

هیچ‌کدام. به نظر من دغدغه اصلاحات امروز پرداختن به ضرورت عبور از شبه بحرانی است که بر کشور حاکم شده است. شاهدیم که عواملی خارج از دولت تاثیرات خود را در روند مدیریت کشور و وضعیت اقتصادی مردم به جا گذاشته است و پرداختن به آن اولویت امروز اصلاحات است. امروز نه بحث عبور از اصلاحات در اولویت است و نه بحث اصلاح اصلاحات؛ اینها مسائلی است که در زمان مقتضی باید به آن پرداخت.

همین شبه بحرانی که شما به آن اشاره کردید چرا به وجود آمده؟ آیا به واسطه حمایت اصلاح‌طلبان از دولت است؟ فکر می‌کنید چطور باید با این وضعیت مواجه شد؟

با شما مخالفم، بحران موجود به جریان اصلاح‌طلب منتقل نشده است. موضوع بحران فعلی ناشی از عوامل پیرامونی است و نقش دولت در آن حداقلی است و ضرورت دارد که برخی از اصلاحات در نظام مدیریتی و ساختار دولتی شکل بگیرد. اصلاح‌طلبان نیز هیچگاه ضرورت پاسخگویی در قبال حمایت خود از دولت را نادیده نگرفته‌اند و پایبند هستند. اصل همین است که دولت‌ها و حامیان آنها پاسخگو باشند. اصلاحات نیز باید پاسخگو باشد و تا این لحظه نیز پاسخگو بوده است. حمایت از دولت و عبور از وضعیت کنونی از جمله تکالیف اصلاح‌طلبان است.

این تکلیف را چطور باید انجام دهند؟ با توجه به اینکه اصلاح‌طلبان خیلی در کابینه و نهادهای قدرت جایگاه ندارند چه راهکار عملیاتی برای خروج کشور از این وضعیت دارند؟

این موضوع مشکلی ایجاد نمی‌کند. برای عبور از بحران به اجماعی از همه نیروها نیاز است؛ نیروهایی که بالقوه و بالفعل موثر هستند اجماع کرده و آثار و برکات همراهی و همفکری‌ آنها در آن مسیر به کار گرفته می‌شود. طبیعی است که اصلاح‌طلبان باید بیندیشند، پیشنهادات و نقدهای خود را بیان کنند. راهکارهای مورد نظر خود را ارایه کنند و فعال باشند. اصلاح‌طلبان نباید به دنبال این باشند که دامن خود را جمع کرده و از این ماجرا فرار کنند. فرار کردن راه‌حل نیست. مسوولیت شرایط موجود به عهده اصلاح‌طلبان یا دولت نیست. مسوولیت بخش عمده‌ای از این فشار به عهده بدعهدی‌هایی است که با آن مواجه هستیم. مشخصا بدعهدی‌های امریکا و ناتوانی اروپا در همکاری با ایران موجب بروز شرایط فعلی شده است.

شما تاکید دارید که باید حمایت از دولت ادامه یابد اما برخی تحلیلگران اصلاح‌طلب مثل آقای علوی‌تبار اعتقاد دارند که نباید با دولت غرق شویم. فکر نمی‌کنید که همین اختلاف‌نظرها دستیابی به هدف یعنی عبور از شرایط موجود را دشوار می‌کند؟

صحبت‌های آقای علوی‌تبار محترم است اما اکنون بحث غرق شدن نیست. قرار نیست اصلاح‌طلبان غرق شوند. اصلاح‌طلبان حامی دولت بوده‌اند و این حمایت ناشی از اندیشه‌ای بوده است که مسوولیت‌بار است و نیاز به پاسخگویی دارد. بر همین اساس در شرایط فعلی باید ایفای نقش کنیم. این تصور که مراقب باشیم تا با دولت غرق نشویم یک بدآموزی دارد و آن بدآموزی این است که هر اصلاح‌طلبی که تا دیروز به حمایت از دولت افتخار می‌کرد و آن را در پیشبرد گفتمان و آرمان‌های اصلاحات موثر می‌دانست، امروز از دولت فاصله بگیرد. من ضمن احترام برای آقای علوی‌تبار و فرمایشات‌شان دوستان را از بدآموزی احتمالی این نظر پرهیز می‌دهم.

پس شما به موثر واقع شدن ادامه حمایت‌ها از دولت خوشبین هستید.

حتما، باید در هر شرایطی از دولت حمایت کرد زیرا ما عملکرد دولت، توفیقات و دستاوردهای آن را در پارادیم اصلاحات یک دستاورد قابل دفاع می‌دانیم. هیچ دلیلی وجود ندارد که به خاطر عواملی که خارج از اراده دولت بر کشور و ملت تحمیل شده بخواهیم حساب خود را از دولت جدا کنیم. این یک رسم ناجوانمردانه است و باید از آن پرهیز کنیم.

اجازه دهید با توجه به این خوشبینی که دارید، بپرسم که…

بحث خوشبینی نیست، اشتباه نکنید. من نه خوشبین هستم و نه بدبین. من واقع‌بین هستم. باید همه ما واقع‌بین و مسوولیت‌‌پذیر باشیم. نباید فقط در خوشی‌های دولت سهیم باشیم بلکه باید در مصائب و مشکلات نیز با دولت همراه بود و دستی بر آتش داشت. بزرگان اصلاحات نیز همین نظر را دارند. امروز آقای خاتمی و دوستان دیگر همین دغدغه را داشتند.

فرض کنیم با همراهی مورد اشاره شما از بحران فعلی عبور کردیم. بعد از آن نوبت رسیدگی به وضعیت جریان اصلاحات خواهد بود. باید این امر را از کجا شروع کرد. آقای خاتمی اخیرا از اصلاح اصلاحات صحبت کردند. منظور از این اصلاح دقیقا چیست؟

حرف آقای خاتمی کاملا درست است و ما از این نظر دفاع می‌کنیم. تجدید ساختار سازماندهی و ساختار جریان اصلاحات برای پذیرش ماموریت سیاسی در چشم‌انداز و افق آینده ایران ضروری است. این احساس ضرورت هم در بزرگان اصلاحات از جمله آقای خاتمی ایجاد شده است و هم در سطوح نخبگان و نزدیک به شوراهای موثر و مدبر اصلاحات. فعلا در حال همفکری در این زمینه هستیم و ان‌شاءلله که به نتیجه خواهد رسید.

یعنی تنها خواسته سطوح نخبگان تغییر ساختار از جمله جابه‌جایی یا اضافه شدن چند نفر به شورای عالی است؟

اصلا بحث این نیست.

شما فرمودید نیاز به تجدید ساختار سازمانی داریم. اگر منظور این نیست پس چیست؟

منظور این است که بنشینیم و از نو طراحی کنیم که چطور می‌توان تمام ظرفیت‌های ملی و منطقه‌ای اصلاحات را در روند شکل‌گیری مدیریت و تدابیر سیاسی و اجتماعی اصلاحات همسو، همفکر و همراه کرد. باید دید که چطور می‌توان از ظرفیت‌های موجود بهره گرفت. تلاش بر این است که گفتمان برون آمده از این ساختار نقش حداکثری داشته باشد. بحث تغییر چند نفر نیست.

از همفکری می‌گویید. پیشنهاد خود شما در جریان این همفکری‌ها چیست؟

جریان اصلاحات همیشه در حال گریز و در حالت «خائفا یترقب» به معنی جنگ و گریز مسائل را مدیریت و ساماندهی کرده است. این ویژگی به دوران‌های اضطرار برمی‌گردد اما ما اعتبار اینکه نظام سیاسی ایران خواسته یا ناخواسته عملا اندیشه و فکر اصلاحات را به عنوان یک اندیشه مدیریت سیاسی به رسمیت شناخته است باید بتوانیم به صورت بلندمدت برای نظام مدیریتی فکر اصلاحات برنامه‌ریزی کرده و آن را پایدار کنیم.

در مورد تغییر ساختار در جریان اصلاح‌طلب صحبت کردید. اخیرا دو ایده از سوی تئوریسین‌های اصلاح‌طلب طرح شد که می‌تواند در این تغییر مورد استفاده قرار بگیرد. با آقای حجاریان در مورد ضرورت تشکیل هسته سخت اصلاح‌طلبان موافق هستید یا با ایده مقابل آن یعنی هسته نرم که آقای تاجیک گفتند؟

جناب حجاریان از تشکیل هسته سخت صحبت کردند اما نقطه مقابل آن هسته نرم نبود. طرف مقابل او بیشتر به دنبال ترویج عبور از اصلاحات است. موضع شخصی بنده نقد جدی کسانی است که سخن از عبور از اصلاحات می‌گویند بدون اینکه طرح جایگزینی داشته باشند. اینها فقط در عبور کردن تخصص دارند. عبور کردن که هنر نیست. هر کسی می‌تواند در هر شرایطی با گذشته خود خداحافظی کند و بگوید که این گذشته به من مربوط نیست، در حالی که قضاوت و جمع‌بندی جامعه این نخواهد بود. به نظر من همه کسانی که قصد دارند گذشته خود را فراموش کنند و با یک لفظ عبور بگویند من نبودم دستم بود، مورد نقد هستند و پذیرفته‌شده نیستند.اعتماد

تجربه دو دوره تشکیل شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و بروز مشکلاتی که داشت باعث شد تا احزاب و افراد اصلاح‌طلب به فکر طرح پیشنهادهایی برای اصلاح این نهاد بیفتند. یکی از احزاب اصلاح‌طلب که طرح خود را برای اصلاح شورایعالی ارائه کرده، حزب توسعه ملی است. درباره جزئیات این طرح با علی باقری رئیس دفتر سیاسی این حزب گفت وگو کرده‌ایم که در زیر می‌خوانید؛

 

گیل ندا، علی باقری:افرادی عضو شورایعالی اصلاح‌طلبان می‌شوند که شاید در محله و فامیل‌شان هم آن‌ها را نشناسند

*آقای باقری، شنیده می‌شود که حزب توسعه ملی، طرحی پیشنهادی برای اصلاح ساختار شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، ارائه کرده است، جزئیاتی ااین طرح را چیست؟

 

بله این خبر درست است و ما طرحی را به آقای خاتمی و افراد اثرگذار بر شورایعالی اصلاح‌طلبان ارائه کرده‌ایم. طرح ما سه محور اصلی دارد. یکی از محورهای طرح ما این است که بنای شورایعالی باید بر روی احزاب باشد. از دهه ۶۰ که جمع هماهنگ‌کننده چپ -که به نوعی پدربزرگ شورایعالی فعلی است- از همان ابتدای تشکیل ابتنای این جمع بر احزاب بوده است و این موضوع تا سال ۸۴ هم ادامه پیدا کرد. در سال ۸۴ به دلیل تغییر شرایط سیاسی کشور و مجموعه اتفاقاتی که رخ داد نقطه عطفی شد و از آن به بعد حضور اشخاص حقیقی در جریان اصلاحات پررنگ‌تر شد. بنابراین ما معتقدیم از ابتدا بنای جمع هماهنگ‌کننده جناح ما احزاب بوده‌اند و باید به همین الگو برگردیم. منظور من این نیست که افراد حقیقی حذف شوند اما صحبت بر این است که محور باید احزاب شوند.

 

نکته دوم این است که در دهه ۶۰ و اویل دهه ۷۰ هفتاد گروه‌های سیاسی محدود بودند و در ابتدای آغاز به کار شورای ائتلاف نیروهای خط امام از ۶ یا ۷ گروه تشکیل شده بود و خیلی به ندرت گروه جدیدی تشکیل و اضافه می‌شد. تفاوتی که الان وجود دارد این است که شاید حدود ۱۰۰ حزب خود را عضو جرگه اصلاح‌طلبان می‌دانند که حضور همه این‌ها باعث تشکیل مجمعی بزرگ می‌شود و تصمیم‌گیری را دشوار می‌کند. پیشنهاد دوم ما در این راستاست و ما می‌گوییم علی رغم تمام مشکلات و معضلاتی که وجود دارد ما ناگزیر هستیم که کفی کمی و کیفی برای حداقل استعداد و توان احزاب سیاسی برای حضور در شورایعالی را مشخص کنیم؛ این موضوع قابل احصا است و می‌توان با شاخص‌هایی قابل اندازه‌گیری مانند تعداد اعضا، تعداد دفاتر فرعی حزب در استان‌ها، داشتن ارگان رسمی، تولید مواد آموزشی حزبی، میزان مشارکت فعال در انتخابات‌ها، پیروزی در انتخابات‌ها و… .

 

نکته سوم این است احزابی که در شورایعالی حضور دارند قطعاً هم‌وزن نیستند حتی اگر کفی برای حضور تعیین کنیم. بنابراین پیشنهاد ما این است که به سبک دفتر تحکیم وحدت احزاب بین یک تا سه یا پنج حق رای داشته باشند که به این ترتیب وزن احزاب هم لحاظ شود. این موضوع باعث می‌شود برای متوازن شدن وزن احزاب نیاییم  این وزن‌دهی را در حوزه شخصیت‌های حقیقی به صورت غیرشفاف و غیر رسمی بخواهیم اعمال کنیم تا باعث سو تفاهم بین احزاب شود.

 

*پیشنهاد شما برای حضور افراد حقیقی در شورایعالی اصلاح‌طلبان به چه نحوی است؟

 

ما با واقعیتی در فضای سیاسی روبرو هستیم که تا اطلاع ثانوی با شخصیت‌هایی ملی و تاثیرگذار اصلاح‌طلب مواجه هستیم که مع‌الاسف در احزاب موجود نمی‌گنجند. بنابراین چشم بر روی این افراد هم نمی‌توان بست. بر این اساس ما معتقدیم که در شرایط مطلوب شورایعالی فقط شامل احزاب می‌شود اما برای یک دوره‌ی گذار ما فکر می‌کنیم حضور افراد حقیقی در کنار احزاب که فقره اصلی جمع را تشکیل می‌دهند، بلامانع است با برخی شروط؛ اول اینکه به لحاظ تعداد افراد حقیقی حداکثر یک سوم تعداد نمایندگان احزاب باشند، دوم اینکه افرادی انتخاب بشوند که به واقع بتوان صفت ملی را در خصوص آنها به کار برد و برای این افراد شاخص‌های مشخصی وجود داشته باشد. بعضاً افرادی عضو شورایعالی می‌شوند که این‌ها را شاید در محله و فامیل‌شان هم نشناسند و مرجعیت  و محل رجوع بودن آنها به شدت زیر سوال است. شرط سوم این است که این افراد حقیقی توسط جمع نمایندگان احزاب انتخاب شوند. شرط دیگر هم این است که افراد حقیقی حزبی نباشند چون اگر احزاب افراد توانمندی دارند می‌توانند به عنوان نماینده حزب به شورایعالی بفرستند.
نکته آخر هم این است که به دلیل ابهاماتی که در دوره‌های قبل وجود داشته، نمایندگان احزاب هم عضو چند حزب نباشند.

 

* شما خبری دارید که در تشکیل دور جدید شورایعالی اصلاح‌طلبان، به پیشنهادات شما عمل خواهد شد یا خیر؟ 

 

اطلاع دقیقی ندارم اما فکر می‌کنم اگر به ابهاماتی که طرح ما برای شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان وارد کرده است پاسخی داده نشود، مشکلات گذشته باز هم بروز پیدا خواهد کرد. حتی شاید این بار وسعت و ثقل بیشتری هم داشته باشد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفت که برجام فقط دستاورد سیاسی نداشته، بلکه دستاورد اقتصادی هم داشته است و لازم است با دیگر اعضا رایزنی کنیم تا برجام باقی بماند.

 

گیل ندا، وزیر خارجه ایران گفت که هنوز "در حوزه عملیاتی به اندازه کافی اقدامی از سوی غرب، اروپا و اعضای باقیمانده برجام که شامل چین و روسیه می‌شود، ندیدیم."

"این روزها همه اعضای باقیمانده برجام تلاش می‌کنند و تعهدات خوبی کردند ولی لازم است عمل کنند."

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: صحبت‌های امروز رئیس جمهور محترم عزتمندانه بود و باید از ایشان و اظهارات متین و مقتدرانه‌شان تشکر کرد.

 

گیل ندا، آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه در گردهمایی سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران که با موضوع گسترش هدفمند دیپلماسی و ارتباطات خارجی برگزار شد، ضمن تبریک میلاد امام رضا(ع) ابراز امیدواری کرد که خداوند متعال قلوب همه ما را به انوار محبت اهلبیت(ع) منور بگرداند.

او ضمن تشکر از خدمات وزارت امور خارجه و سفرا و نمایندگی‌های کشور و وزیر خارجه با اشاره به شناخت ماهیت جمهورري اسلامی تصریح کرد: گمان می‌کنم اگر در این مسئله تحقیق کنیم، ریشه بسیاری از دشمنی‌های سلطه جهانی و خصوصا امریکایی‌ها و اذنابشان را با نظام جمهوری اسلامی می‌توانیم بفهمیم. آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی به لحاظ مبانی فلسفه سیاسی یک نظام واقعا بی‌بدیل است، به بيان استناداتی در این زمینه پرداخت و گفت: متفکران غربی در قرن بیستم ادعا می‌کردند که لیبرال دموکراسی و لیبرالیسم تنها ایدئولوژی حاکم بر دنیاست و سیطره لیبرالیسم بر همه جا تمام شده است و حرف‌هاي فوكوياما دائم تكرار مي‌شد كه قرن بیستم قرن پایان ایدئولوژی‌هاست؛ به این معنا که ليبراليسم در نظام سياسي، سرمايه‌داري بازار و صحنه اقتصادي حاكم شده است. رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: در یک چنین فضایی نظام جمهوری اسلامی با معماری امام خمینی(ره) شکل گرفت و انقلابی پیروز شد که چارچوب آن همین چیزی است که در قانون اساسی آمده و بنیان فلسفی آن بر حسب آن چیزی که می‌شود از قانون اساسی استخراج کرد، یک بنیان فلسفه سیاسی بی‌بدیل هست که در آن اعتقاد به مردمسالاری به تمام معنا وجود دارد.

او با بیان اینکه شیوه عملی امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری نشان داد که به این مردمسالاری، به حقیقت معنا اعتقاد دارند، گفت: از سوی دیگر ترکیب این مردمسالاری و ارزش‌های دینی و اخلاقی است که یک فلسفه سیاسی واقعا بی‌بدیل را در دنیای امروز مطرح کرده است. آیت‌الله آملی لاریجانی با برشمردن اقتضائات و لوازم نظام جمهوری اسلامی اظهار کرد: هرکسی که اندک مراجعه‌ای به اصول قانون اساسی کند، اصل دوم صراحتا اعلام می‌کند که نظام سیاسی جمهوری اسلامی مبتنی بر شش مولفه است که اولین مولفه آن عبارت از نگاه توحیدی (لا اله الا الله) است؛ یعنی به این صراحت در متن قانون اساسی که چارچوب و ساختار یک نظام را نشان می‌دهد، تصریح می‌کند که نظام جمهوری اسلامی مبتنی است بر پایه ایمان به شش مولفه که اولین آن خدای یکتاست. رئیس قوه قضاییه وحی الهی، معاد، عدل، امامت و کرامت و ارزش والای انسان و آزادی توأم با مسئولیت در برابر خدا را بعنوان مولفه‌های دیگر این نظام یادآور شد و افزود: یک چنین نظامی شالوده و بنیان آن بر اساس ارزش‌های ایمانی و کرامت انسانی و ارزش‌های والای انسانی است.

او با تاکید بر اینکه راه نظام جمهوری اسلامی از راه لیبرال دموکراسی جداست، گفت: لیبرالیسم زمانی ادعا می‌کرد که ما در هر سرزمینی می‌توانیم رشد کنیم؛ چون به ارزش‌ها در ساختار خودمان کار نداریم؛ یعنی بستر فراهم می‌کنیم که هرکسی با هر ایدئولوژی در این بستر رشد کند. آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه لیبرال دموکراسی به تعبیری نسبت به ارزش‌هایی که افراد انتخاب می‌کنند، خنثی است، ادامه داد: این توهمی بیش نبود و الان بعید است که کسی در عرصه فلسفه سیاسی معتقد باشد که لیبرالیسم ایدئولوژی نیست. رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: اکنون ده‌ها و صد‌ها کتاب و مقاله راجع به ایدئولوژی‌های سیاسی پیدا می‌کنید که لیبرالیسم را جزء یکی از ایدئولوژی‌ها در کنار ایدئولوژی‌های دیگر به حساب می‌آورد؛ چون لیبرال دموکراسی هم بر اساس یکسری ارزش‌ها شکل گرفته است. او شناخت اینکه در چه مواردی راه ما از لیبرال دموکراسی جدا می‌شود را مهم دانست و با بیان اینکه یکی از مهمترین مولفه‌های لیبرال دموکراسی، فردگرایی است، تصریح کرد: فردگرایی از بنیان‌های مدرنیته و تجدد هم است و تقریبا خیلی از مُصنّفین به این مسئله اشاره کرده‌اند که فردگرایی جزو ارکان لیبرال دموکراسی است و اینکه هر انسانی یک واحد مستقل است و اهداف و ارزش‌هایش را خودش تعیین و انتخاب می‌کند.

آیت‌الله آملی لاریجانی اظهار کرد: در ورژن کلاسیک لیبرالیسم عنوان می‌کردند که کار دولت‌ها باید حداقلی باشد و حداقل دخالت را در کار مردم داشته باشند و انسان‌ها با فکر خودشان و در چارچوب اهداف شخصی خود منتهی بر اساس نفعشان، در سرنوشت شخصی و اجتماعی و سیاسی خود ورود کنند و آزادی هر شخص محدود می‌شود به اینکه به آزادی کسی دیگر اضرار نرساند یا اضرار به دیگری نرساند.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: بنا به این نظر دولت‌ها نباید در ساحت ارزش‌های جامعه و مردم ورود کنند و کاری به سعادت مردم نباید داشته باشند و هر کس سعادت خود را خودش تشخیص می‌دهد که این حرف قرن نوزدهم بود و متاسفانه در کشور ما همین حرف‌های قرن نوزدهمی را بعنوان حرف‌های مهم لیبرال دموکراسی به خورد مردم می‌دادند. او تصریح کرد: لیبرال دموکراسی جدید و نوین تا حدی چرخیده‌ است به سمت دخالت دولت و گفته‌ دولت‌ها خصوصا در ساحت اقتصاد ورود کنند وگرنه عدم ورود آنها موجب اضرار مردم می‌شود و هم در ساحت‌های اجتماعی و لذا دولتی که اثرگذارتر است را قبول دارند. آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان اینکه ادعای اینکه لیبرال دموکراسی چه کلاسیک و چه جدید خالی از ارزش و بی‌طرفانه است و دولت در لیبرال دموکراسی بی‌طرف است، حرف بیخودی است، تصریح کرد: لیبرال دموکراسی مملو از ارزش است؛ ارزش‌هایی که هم در نظام سیاسی و اقتصادی اختیار می‌کند و هم در دخالت دولت‌ها. رئیس قوه قضاییه افزود: جمهوری اسلامی نظامی است که از ابتدا بر ارزش‌های خود اصرار می‌کند و برعکس لیبرال دموکراسی و مدرنیته که بنا را به فردگرایی گذاشته اند، اسلام فردگرایی را قبول ندارد. او ادامه داد: نسبی‌گرایی لیبرالیسم خودش را به یک ورطه خودشکنندگی می‌اندازد و نقد عمده نقادان قوی لیبرالیسم در مغرب زمین که بخشی از آن‌ها به جامعه‌گرایان معروف هستند، این است که لیبرالیسم به نحوی خودشکننده است؛ چراکه به خودگرایی منتهی می‌شود و به لحاظ فلسفی خودگرایی شکننده است.

آیت‌الله آملی لاریجانی بیان داشت: در بستری که لیبرالیسم یک چنین ادعایی داشت و متفکران غربی و تاریخ‌نگاران افکار و ایده‌ها سلطه جهانی لیبرالیسم و پایان همه رقبا را ادعا می‌کردند، فلسفه سیاسی نظام جمهوری اسلامی حرف تازه‌ای مطرح کرد. رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه نظام و نگاه توحیدی مسیر کاملا روشنی را برای این نظام ایجاد کرده است، گفت: بنیان تمام دخالت‌ها و تصرف‌ها و افکار و جهت‌گیری‌ها نگاه توحیدی نظام جمهوری اسلامی است؛ چون بنیان آن عبارت از ایمان به وجود خدای یکتا و اقتضائات آن است. وی ادامه داد: نگاه توحیدی بحث مهمی است که نحوه حیات خاصی را در برابر نحوه حیات تجدد و مدرنیته دارد و اقتضائات نحوه حیات توحیدی یک نگاه فلسفی خاص خصوصا در مسئله جامعه، سیاست و فلسفه سیاسی است.

آیت‌الله آملی لاریجانی ادامه داد: در چنین بستری نظام جمهوری اسلامی متولد شد و بنیانگذار آن امام راحل (ره) خودش از کسانی بود که با تمام وجود به این نظام و بنیان‌های فکری آن و به مردم و حضور آن‌ها اعتقاد داشت. مقام معظم رهبری هم همینطور و کاری هم نداشتند که در صحنه عمل چه گروه‌هایی سرکار می‌آیند و همه سلایق در دوره چهل ساله جمهوری اسلامی سرکار آمدند. چپ‌ها آمدند؛ راست‌ها آمدند؛ اعتدال‌گرایان آمدند؛ پس بنابراین نظام جمهوری اسلامی نشان داد مردم و رای آنها حرف اول در عالم سیاست است و باور‌های ایمانی و ارزش‌های اخلاقی و دینی آنها هم اساس شکل حکومت را تشکیل می‌دهد. او تاکید کرد: اقتضای این نوع نگاه، باورمندی به خود، اعتماد به نفس، عزتمندی و کرامت و رفتن تا پای شهادت برای اعتلای این معناست؛ چون انسان‌ها وقتی به چیزی ایمان آورند، پای آن می‌ایستند.

آیت الله آملی لاریجانی درادامه با اشاره به تبیین فلسفه سیاسی، دینی و ایدئولوژی اسلام گرایی توسط غربی‌ها اظهار کرد: آنهایی که اتاق جنگ برای ما تشکیل می‌دهند، به بنیان‌های دینی نظام ما و تحرک سیاسی که به واسطه این بنیان‌ها وجود دارد، توجه می‌کنند و این مسئله مهمی است که نباید فراموش شود. رئیس دستگاه قضا ادامه داد: کشور‌های سلطه‌گر به این فکر می‌کنند که چه نیرویی است که در نظام جمهوری اسلامی علیرغم فشار‌های غیر منقطع آمریکایی‌ها در طول ۴۰ سال، مردم را در صحنه حاضر می‌کند. آمریکایی‌ها در طول ۴۰ سال اخیر از براه انداختن کودتا و جنگ تا تحمیل تحریم‌ها هر کاری که می‌توانستند علیه نظام و مردم ایران انجام دادند؛ اما با تمام این موارد مردم ما همچنان برای حمایت از نظام درصحنه حاضرند و نظام ما نیز مقتدرانه در سطح منطقه و بین الملل ایستاده است. او تصریح کرد: در لبنان نیرویی را که غربی‌ها میلیشیا می‌نامیدند، امروز به یک نیروی قدرتمند سیاسی در این کشور تبدیل شده است که در مقابل صهیونیست‌ها ایستادگی می‌کند. در یمن علیرغم فشار‌های رقت آمیز زیادی که به مردم این کشور وارد می‌شود، یمنی‌ها مانند کوه ایستاده‌اند. تحلیلگران غربی در پشت صحنه درحال تجزیه و تحلیل این امر هستند که چه نیرویی وجود دارد که ملت ما و ملت‌های منطقه را در برابر فشار‌ها مقاوم کرده است. آیت الله آملی لاریجانی بیان داشت: امروز آمریکایی‌ها کاملا عریان به صحنه آمده‌اند و می‌گویند که ما می‌خواهیم با تحمیل فشار نظام جمهوری اسلامی را از بین ببریم؛ اما تحلیلگران وافرادی که در اتاق‌های فکر آن‌ها نشسته‌اند به ماهیت نظام جمهوری اسلامی و عواملی که باعث اقتدار این نظام و حمایت مردم از آن شده است، توجه دارند. رئیس دستگاه قضا گفت: معمولا آن‌هایی که مشغول کار اجرایی هستند کمتر به مباحث نظری توجه می‌کنند؛ اما من این درخواست را دارم که شما سفرا و مسئولان نمایندگی جمهوری اسلامی در خارج از کشور به مباحث نظری در مورد ماهیت نظام توجه داشته باشید و این پیام را برسانید که نظام ما یک نظام مبتنی بر بنیان فلسفه سیاسی- اسلامی توانمند است. او تصریح کرد: غربی‌ها صد‌ها کتاب و مقاله در مورد لیبرالیسم نوشته‌اند؛ ما چرا این کار‌ها را نمی‌کنیم و پیرامون ماهیت نظام‌مان اقدام جدی به عمل نمی‌آوریم؟ لذا در وزارت امور خارجه باید به این مهم توجه شود و بطور فنی و با استناد‌های متقن به تبیین بنیان‌های نظام اسلامی پرداخته شود. آیت الله آملی لاریجانی اظهار کرد: امروز نظام جمهوری اسلامی مقتدرتر از همیشه در صحنه منطقه‌ای وبین‌المللی حاضر است؛ لذا دشمنی سلطه‌گران جهان خصوصا آمریکایی‌ها علیه نظام ما بارزتر شده است و آن‌ها امروز صحبت از براندازی می‌کنند؛ اما جمهوری اسلامی کشوری است که امکانات فراوان اقتصادی و سرمایه بزرگ انسانی در اختیار دارد.

رئیس دستگاه قضا افزود: هیچ کشوری در منطقه ما به اندازه جمهوری اسلامی از نیروی فکری وانسانی توانمند برخوردار نیست و این امر یکی از مؤلفه‌های اقتدار جمهوری اسلامی است. او با اشاره به انسجام مردم و مسئولان در نظام جمهوری اسلامی برای مقابله با توطئه‌های دشمنان گفت: برخلاف توهّمات آمریکایی‌ها وشخص رئیس جمهور متوهّم آن که دنبال تلفن کردن مسئولان جمهوری اسلامی به خودش است، فشار‌های آمریکا واذناب منطقه‌ای‌اش ملت ما را منسجم‌تر و قوای کشور را هماهنگ‌تر کرده است و همه مسئولان درفکر خنثی کردن این فشار‌ها هستند. آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به سخنان امروز صبح رئیس جمهور در گردهمایی سفرا اظهار داشت: صحبت‌های امروز رئیس جمهور محترم عزتمندانه بود و باید از ایشان و اظهارات متین و مقتدرانه‌شان تشکر کرد. صحبت‌های امروز رئیس جمهور که مشابه بیانات مقام معظم رهبری بود، یک تبلیغ نیست؛ بلکه منطبق با استعداد‌های کشور است. رئیس دستگاه قضا با اشاره به انسجام و هماهنگی قوای کشور برای مقابله با توطئه‌های دشمن گفت: امروز برای همه ما خنثی کردن سلطه و اقدامات ایذایی و تخریبی دشمن یک وظیفه شرعی و عقلانی است و برای این منظور باید به کار جهادی روی آوریم وایستادگی کنیم.

او تاکید کرد: امروز که چشم بسیاری از مسلمانان و مظلومان جهان به جمهوری اسلامی است، هر قدمی که برای استحکام این نظام برداشته شود، یک عبادت محسوب می‌شود. امروز هر قدمی که برای اقتدار بیشتر نظام جمهوری اسلامی و خنثی کردن دشمنی‌ها برداشته شود، یک عبادت به حساب می‌آید. آیت الله آملی لاریجانی درادامه با سنگین برشمردن وظیفه سفرا و مسئولان نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در خارج از کشور در شرایط فعلی اظهار کرد: امروز دشمن می‌خواهد راه پیشرفت اقتصادی ما را سد کند و آن را بمثابه یک نقطه ضربه به جمهوری اسلامی در نظر گرفته است؛ بنابر این همه باید در جهت خنثی کردن این توطئه دشمن تلاش کنیم و راه دشمن را در مقابله با پیشرفت اقتصادی کشور سد کنیم. رئیس دستگاه قضا با اشاره به مؤلفه‌های الهی و ایمانی حاکم بر نظام جمهوری اسلامی گفت: نظام جمهوری اسلامی بر پایه بنیان‌های خود، قدرت اصلی را قدرت حق می‌داند که همه بر آن قائم هستند و فرق است میان کسی که این عالم را سراسر وجود خدا می‌داند و کسی که چنین فکر نمی‌کند. او تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر ایمان به خداست و برپایه این مضمون قرآنی بنا شده است که سماوات و ارض به خداوند قائم است. وقتی نگاه مردم و مسئولان یک نگاه ایمانی باشد دیگر ترسی وجود نخواهد داشت؛ البته این امر منافاتی با تدبیرکردن ندارد چرا که مومن کَیِّس است.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به اقتدار روزافزون نظام جمهوری اسلامی تصریح کرد: جمهوری اسلامی امروز درمنطقه یک قدرت حاکم است و با اقتدار خود داعش‌های مسلح به سلاح‌های کشور‌های سلطه گر را از عراق و سوریه بیرون راند. آن‌هایی که می‌گفتند ۲۰ سال جنگ با داعش لازم است و می‌خواستند ما را مشغول کنند، حالا می‌بینند که با رشادت‌ها و شهامت‌ها و شهادت‌های فرزندان این سرزمین، به حول وقوه الهی نسل داعش از عراق کنده شد واز سوریه نیز کنده خواهد شد. رئیس دستگاه قضا اظهار کرد: اقتدار جمهوری اسلامی رساندن سلاح نیست که اگر هم باشد اشکالی ندارد؛ چرا که آمریکایی‌ها از هزاران کیلومتر آنطرف‌تر به این منطقه آمده‌اند و درآن پایگاه تأسیس کرده‌اند و به داعشی‌ها کمک می‌کنند و به عربستان سعودیِ کذایی هزاران میلیارد سلاح می‌فروشند؛ بعد به جمهوری اسلامی اشکال می‌کنند که سلاح می‌فروشد؛ حال آنکه مسئله اصلی، اتکا ملت‌های منطقه به مبانی و فکر نظام جمهوری اسلامی است. وابستگی یمنی‌ها به قدرت ایمانشان است و درعراق و سوریه و لبنان وافغانستان هم همینطور است و این قدرت ایمان برگرفته از همان بنیان فکری است که منجر به ایجاد نظام جمهوری اسلامی شد. او با اشاره به ناکامی‌های آمریکایی‌ها در منطقه غرب آسیا گفت: آمریکایی‌ها امروز می‌بینند که علیرغم هزینه کرد ۷ تریلیون دلار (به ادعای رئیس جمهورشان) هیچ چیز نصیبشان نشده است.

آن‌ها می‌خواستند جمهوری اسلامی را نابود کنند؛ اما امروز نظام ما مقتدرتر از همیشه در صحنه منطقه و بین الملل حاضر است. همچنین آمریکایی‌ها می‌خواستند برای رژیم صهیونیستی امنیت بوجود آورند؛ اما امروز این رژیم ناامن‌تر از همیشه به موجودیت نامشروع خود ادامه می‌دهد. آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به اقداماتی که سفرای کشور در خارج می‌توانند برای بی اثر کردن توطئه‌های اقتصادی دشمن انجام دهند، گفت: امروز دشمن می‌خواهد گلو‌گاه‌های اقتصادی را در کشور ما ببندد؛ لذا شما سفرا می‌توانید با ارائه راهکارها‌یی وانجام اقداماتی در جهت اتصال به کشور‌ها و شرکت‌ها این توطئه دشمنان را خنثی کنید و این مهم در چارچوب راهبرد نظام، شدنی است و همه باید درجهت نیل به آن تلاش کنند. رئیس قوه قضاییه ادامه داد: قوه قضاییه بار‌ها اعلام کرده در بحث اقتصادی که مسئله امروز کشور است حاضر است به دولت کمک کند. ما در عین حال که در حد وظایف ذاتی که در قانون اساسی تعریف شده اقدام می‌کنیم، موظفیم ضمن مقابله با فساد و برخورد با مفسدین اقتصادی مسئله امنیت اقتصادی را تامین کنیم که در جلسات هماهنگی اقتصادی قوا این مسئله طرح شده است.

او تصریح کرد: قوه قضاییه برای امنیت اقتصادی و برای اینکه سرمایه‌های درون کشور را به کار بیندازد و از سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور استفاده شود، امیدوار است که در صحنه عمل با کمک دولت این مسیر را پیش ببرد و انشاءالله ثمرات روشنی داشته باشد. آیت‌الله آملی لاریجانی گفت: امروز قوه قضاییه به‌عنوان یکی از ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران نقش بسیار فزاینده‌ای در کشور دارد و اختیارات قوه قضاییه با توجه به اصل ۱۵۶ که مربوط به حل و فصل دعاوی و خصومات است، بسیار گسترده است. همچنین در فصل یازدهم قانون اساسی و برخی فصول دیگر به وظایف قوه قضاییه اشاره شده است. قوه قضاییه در بحث نظارت‌های گسترده و احیای حقوق عامه که تا حدی مغفول مانده بود، اقداماتی انجام داده است. همچنین در بحث پیشگیری از وقوع جرم و گسترش آزادی‌های فردی که متاسفانه در اثر برخی ندانم‌کاری‌ها در سطح کشور مخدوش می‌شود، وظایفی بر عهده دارد؛ اما بدلیل گستردگی تاثیر و نفوذ قوه قضاییه این دستگاه مورد هجمه‌های عجیب سلطه جهانی است. رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه قوه قضاییه یکی از سد‌های محکم برای نفوذ دشمن است، گفت: آنها این مطلب را می‌دانند که قوه قضاییه با نفوذ و جواسیس آن‌ها برخورد کرده است و آن‌ها به همین دلیل برای تخریب قوه قضاییه سرمایه‌گذاری کرده‌اند و متاسفانه عده‌ای در درون کشور آب به آسیاب دشمن می‌ریزند و همان سخنان را بازتاب می‌دهند و برخی حرف‌ها را برجسته می‌کنند که ربطی به قوه قضاییه ندارد.

او با ذکر مثالی در این رابطه گفت: دختر خانمی در جایی رقصیده است و فایل آن را در فضای مجازی گذاشته است؛ این کار مجرمانه است؛ ولی قوه قضاییه با سماحت از کنار آن گذشته و به او تذکر داده است و آزادش کرده‌اند. صدا و سیما برنامه‌ای تهیه کرده است که بنده درست و غلط آن را نمی‌دانم؛ شاید هم آن برنامه، برنامه جالبی نبوده باشد؛ اما این مسئله چه ربطی به قوه قضاییه دارد؟ در اینجا هرچه هجمه توانستند روانه قوه قضاییه کردند. آیت‌الله آملی لاریجانی با ذکر مثال دیگری در این رابطه گفت: یک خانمی با بی‌حجابی و نشر و گسترش فحشا و فساد کار‌هایی در کشور می‌کند؛ او را محکوم کرده و دو سال به او زندان می‌دهند؛ بساطی راه می‌اندازند که برای فلان فرد بیست سال حبس صادر شده است و بعد هم در درون کشور و متاسفانه در همین صدا و سیما حرف آقایی که خود را منتسب به نظام و اقتصاددان می‌داند، پخش می‌شود و می‌گوید شما این خانم را که یک روسری بر بالای چوب کرده، بیست سال حبس داده‌اید؛ ولی با مفسدین اقتصادی برخورد نمی‌کنید؛ هر دو سخن این فرد خلاف است. قوه قضاییه با مفسدین اقتصادی در حد امکانات برخورد کرده است؛ فساد سه هزار میلیاردی نمونه بارز آن است. ده‌ها و صد‌ها پرونده در مجتمع اقتصادی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. باید در نظر داشت همه مفسد اقتصادی نیستند؛ بلکه ممکن است مجرم اقتصادی باشند. هرکسی که تخلف کند و جرمی مرتکب شود، مفسد اقتصادی نیست و یا به لحاظ حقوقی ممکن است مجرم اقتصادی هم نباشد. در چند سال اخیر عده زیادی که معوقات بانکی داشتند و آن را نمی‌دادند، با زور قوه قضاییه مبالغ را برگردانده‌اند. رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: این حرف را قبول داریم که قوه قضاییه در بحث رسانه‌ای کردن اقداماتش کاستی دارد؛ اما این درست نیست که فردی بدون سند حرف‌هایی بزند. از یکی از این افراد سوال کردند که شما بر چه اساس این حرف‌ها را می‌زنید؟ گفت: در افواه و روزنامه‌ها نوشته شده است.

شما ببینید یک شخص اهل نظر در صدا و سیما علیه یک قوه‌ای حرف می‌زند و بعد می‌گوید در افواه و روزنامه‌ها اینگونه نوشته شده است. او ادامه داد:امروز در قوه قضاییه میلیون‌ها پرونده مورد رسیدگی قرار می‌گیرد این حجم گسترده و فوق‌العاده‌ای از خدمات‌رسانی است. نظامی هستیم که هرکسی به دستگاه قضایی مراجعه می‌کند، باید برایش پرونده تشکیل شود. شما نمی‌توانید به هیچ بهانه‌ای جلوی تشکیل پرونده را بگیرید. گاهی دولتمردان و دوستان در مجلس می‌گویند چرا شما برای هر حرفی پرونده تشکیل می‌دهید؛ ما می‌گوییم طبق قانون اساسی بحث طرح دعوا در دادگستری‌ها یک حق برای مردم است و ما به این کار موظفیم؛ البته می‌توانیم در صدا و سیما و رسانه‌های جمعی در این رابطه بحث کنیم که ایّهاالناس برای هر کاری به دستگاه قضایی مراجعه نکنید. آیت‌الله آملی لاریجانی تصریح کرد: در سال ۹۶، ۱۶ میلیون و ۳۰۰ پرونده (البته منظور پرونده‌های یکتا نیست) در قوه قضاییه تشکیل شد و تقریبا به همین اندازه رسیدگی شد و در سازمان تابعه ثبت اسناد ۷۰ میلیون خدمت در یک سال انجام شده است.

این در حالی است که با اینهمه حجم خدمت‌رسانی آنهم به لحاظ محدودیت‌های بودجه و منابع انسانی، طبیعی است که یک جایی مشکلاتی وجود داشته باشد. بحث بودجه نیز قصه پرغصه‌ای است که باید در جای دیگر سخنش را گفت؛ بنابراین بسیاری از تخریب‌ها با وجود این حجم خدمت‌رسانی بی‌مبناست. شما می‌بینید این دشمنان شخصی و برخی از افراد که چهره هم هستند، علیه دستگاه قضایی صحبت کردند؛ بست‌نشینی کردند که جلوی رسیدگی قضایی را بگیرند؛ اما قوه قضاییه مطابق قانون و با اقتدار به کار خود ادامه داده است. رئیس قوه قضاییه افزود: گاهی تخریب کردند و گاهی دشمنی شخصی کردند و در رسیدگی به یک پرونده، علیه رئیس قوه قضاییه حرف زدند و این از مظلومیت‌های قوه قضاییه است.

یک وقتی رئیس جمهور محترم می‌فرمودند: ببینید چقدر علیه ما افترا و تهمت می‌زنند؛ گفتم هرچه به شما می‌گویند، عُشر چیزی که به من گفتند نیست؛ اما چه می‌شود کرد؟ باید صبوری کرد و کار را انجام داد. اگر ما کارمان درست باشد و به کسی ظلم نشود، بقیه‌ی آن را، حق تعالی خودش دفاع می‌کند. او ادامه داد: روزی نیست که نظام سلطه هزاران هزار حرف علیه قوه قضاییه نزند. تمام رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی را بسیج کرده‌اند. مجموعه‌ای از تلویزیون‌های ماهواره‌ای (VOA و BBC و ...) مرتب علیه شخص رئیس قوه و جمهوری اسلامی ایران تبلیغ می‌کنند. در اینجا باید ایستادگی کرد و از خدمات گسترده‌ای که انجام می‌شود، اطلاع‌رسانی صحیح صورت گیرد. آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان اینکه متاسفانه حقوق بشر یکی از نقاطی است که امریکایی‌ها و غیرامریکایی‌ها و انگلیسی‌ها و ... روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند و مرتب گزارش‌های نقض حقوق بشر علیه جمهوری اسلامی ایران می‌دهند، گفت: آن‌ها رویشان نمی‌شود بگویند نظام جمهوری اسلامی ایران را قبول ندارند؛ بنابراین می‌ایند و روی قصاص دست می‌گذارند؛ این در حالی است که قصاص اختصاص به جمهوری اسلامی ایران ندارد و تمام کشور‌های اسلامی قصاص را قبول دارند. من کاری به عربستان سعودی که آنگونه گردن می‌زند و دست قطع می‌کند ندارم؛ در برخی کشور‌های غربی نیز اعدام وجود دارد؛ اما نظام جمهوری اسلامی ایران براساس قرآن و وحی الهی این حق را برای اولیای دم قائل است و چه بسا همیشه این حق منتهی به اعدام نمی‌شود و براساس برخی گزارش‌ها حدود یک سوم آن به مصالحه ختم می‌شود. رئیس قوه قضاییه ادامه داد: آن‌ها مسائلی را به‌عنوان نقض حقوق بشر علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌کنند که در همه کشور‌های اسلامی به نحوی مورد احترام است.

دروغ‌های شاخ‌دار مطرح می‌کنند و در گزارشی از دبیرکل سازمان ملل مسئله عجیبی مطرح شده بود و اسم یک افغانی را آوردند که در اصفهان اعدام شده است و هرچه جستجو کردیم، چنین اسمی در رسیدگی‌ها نبود. آن‌ها با توهمات و القائات منافقین و ضدانقلاب خارجی مطالبی را می‌نویسند و می‌گویند در جمهوری اسلامی ایران فردی را بدون رسیدگی اعدام کرده‌اند. ما چنین چیزی نداریم؛ از این سنخ حرف‌های بی‌مبنا که علیه کشورمان می‌زنند بسیار زیاد است. وی با تاکید بر اینکه سفرا و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران باید در رابطه با این مسائل کمک کنند، گفت: اگر استعلام‌هایی در این زمینه وجود داشته باشد، ما پاسخگو هستیم؛ البته ستاد حقوق بشر تمام ادعا‌های دبیر سازمان ملل و مشابهات آن را منعکس کرده و پاسخ می‌دهد ولیکن اگر در سفارتخانه‌ها پرسش‌هایی در این زمینه مطرح باشد، ما برای تبیین مطالب و اطلاع‌رسانی در خدمت دوستان هستیم. آیت‌الله آملی لاریجانی گفت: امروز بحث حقوق بشر ابزاری در دست کشور‌های سلطه‌گر خصوصا امریکایی‌هاست و میزان نقض حقوق بشر در این کشور‌ها بی‌انت‌ها و بی‌حد و حصر است. زندان گوانتانامو یک نمونه کوچک در این رابطه است.

این زندان آنقدر افتضاح بود که اوباما در تبلیغات انتخاباتی‌اش وعده بستن آن را داد. در آن زندان هیچ رسیدگی‌ای صورت نمی‌گیرد و با اینکه یک زندانی حقوقی دارد، در واقع آن‌ها را زندانی حساب نمی‌کند. رئیس قوه قضاییه گفت: زندان ابوغریب و کشتار‌های جمعی که در عراق و افغانستان انجام می‌دهند، سلاح‌هایی که در اختیار رژیم‌های سفاک منطقه قرار می‌دهند، نمونه‌هایی از نقض حقوق بشر است. آن‌ها اسم شکنجه‌ها را تغییر می‌دهند و از عربستان و رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند و آ‌ن وقت نظام جمهوری اسلامی ایران را متهم می‌کنند. افشا کردن این چهره کریه یک وظیفه است. ستاد حقوق بشر کار‌های خوبی انجام می‌دهد؛ اما نمی‌شود به این امر بسنده کرد و در تمام کشور‌های دنیا باید بنحوی این کار صورت بگیرد و این چهره افشا شود. وی گفت: امیدواریم نظام جمهوری اسلامی ایران که با خون شهدا آبیاری شده و با تلاش همه مردم در صحنه و با عمل مسئولین و مدیران اجرایی از این گردنه‌ها و فشار‌های غیرقانونی و غیرانسانی با توفیق و فضل الهی عبور کند. ما مطمئنیم با بکارگیری مجموعه امکانات این کشور از سرمایه‌های انسانی و مادی و همچنین با استفاده از استعداد‌های درونی و عقلانیت و تدبیر انشاءالله می‌توانیم از این عقبات به سلامت عبور کنیم. آیت‌الله آملی لاریجانی در پایان تاکید کرد: ما تجربه‌های بسیار سخت‌تری را پشت سر گذاشته‌ایم؛ انشاءالله این صحنه را که صحنه کارزار واقعی است و جدال حق و باطل است، به توفیق و فضل الهی پشت سر خواهیم گذاشت.

درباره ی ما

پایگاه خبری حرف آخر، خبرگزاری کلانشهر رشت

آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه

کاربر گرامی برای اطلاع از آخرین مطالب سایت، در خبرنامه حرف آخر عضو شوید.