K2 Listing

K2 Listing

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشوری در نشست کمیسیون اجتماعی تعهد داد که تا ۴۵ روز آینده لایحه ساماندهی کارکنان دولت را به مجلس تقدیم کند.

حرف آخر،  نشست کمیسیون اجتماعی امروز (سه شنبه، 23 شهریور ماه) با حضور لطیفی رئیس جدید سازمان اداری و استخدامی کشوری به منظور بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت برگزار شد.

در این نشست ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن آرزوی توفیق برای رئیس جدید سازمان اداری و استخدامی گفت: امیدوارم بتوانیم در راستای ارائه خدمات و تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی و بیانات رهبر معظم انقلاب به گونه‌ای اقدام کنیم که در مسیر حل مشکلات کشور شرمنده مردم و روح شهدا نباشیم.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما بر اساس ماده 47 آیین‌نامه داخلی مجلس ارتباط مستقیمی با سازمان اداری استخدامی کشور داریم ضمن اینکه بعد از اتمام تعطیلات دو هفته‌ای مجلس مجدد نشستی با رئیس این سازمان در جهت ارائه برنامه‌های آقای لطیفی و بررسی موضوعات و چالش های موجود در حوزه اداری و استخدامی کشور خواهیم داشت.

وی افزود: ما در کمیسیون، مدت زیادی است که در حال بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت هستیم کما اینکه کارگروهی بدین منظور تشکیل شده که ریاست آن را آقای عباس گودرزی برعهده دارد چرا که لازم است نحوه استخدام‌ها ساماندهی شود به این دلیل که ما تا 26 نوع استخدام در کشور داریم که برای جوانان ناامنی شغلی ایجاد کرده ضمن اینکه آنها نمی‌توانند با استناد به وضعیت شغلی که دارند حتی برای اخذ تسهیلات وام و ازدواج اقدام کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در جمع‌بندی مباحث مطرح شده در این نشست یادآور شد: ما به عنوان کمیسیون و بر اساس وظایف ذاتی که در این حوزه برعهده داریم 45 روز اعم از کاری و غیرکاری مهلت می‌دهیم تا سازمان اداری و استخدامی کشوری از طریق دولت لایحه‌ای برای ساماندهی کارکنان دولت به مجلس ارائه دهد.

وی افزود: ما این روند را رصد می‌کنیم چرا که بیش از 400 هزار نفر منتظر هستند که از طریق مصوبه مجلس تعیین تکلیف شوند بنابراین دولت سیزدهم که دولتی تحول‌خواه و انقلابی است باید در این زمینه کار انقلابی انجام دهد و چنانچه در مدت زمان تعیین شده لایحه به مجلس تقدیم نشود ما به ادامه بررسی طرح کمیسیون پرداخته و آن را نهایی کرده و گزارش این طرح را در صحن ارائه خواهیم داد.

مجلس به دنبال رفع تبعیض در سیستم اداری و استخدامی کشور است

عباس گودرزی رئیس کمیته بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت گفت: ساماندهی کارکنان دولت از جمله مباحثی است که قرار است بر آن متمرکز شویم تا مشکلات موجود در این حوزه برطرف شود ضمن اینکه این یک دغدغه عمومی است بنابراین ما نمی‌توانیم نسبت به وجود تبعیض و بی‌عدالتی در این مورد بی‌تفاوت باشیم چرا که بی‌تفاوتی نسبت به این موضوع در عالم معنا نیز نتیجه خوبی به همراه نخواهد داشت.

نماینده مردم بروجرد در مجلس ادامه داد: اگر نسبت به وضعیت اداری و استخدامی کشور بی‌تفاوت باشیم در آینده به یکی از معضلات جدی تبدیل شده و ممکن است اساس کار را در این حوزه تحت‌الشعاع قرار دهد.

وی یادآور شد: پیشنهاد ما این است که اگر دولت متعهد شود در یک بازه زمانی تعیین شده از سوی مجلس ساماندهی کارکنان دولت را در قالب لایحه ارائه دهد به بررسی آن می‌پردازیم چرا که این مهم باعث می‌شود که مغایرت‌های احتمالی طرح پیشنهادی با قانون اساسی نیز برطرف شود.

گودرزی تصریح کرد: وضعیت کنونی استخدام‌ها در قالب رسمی، پیمانی، قراردادی، تجمیع، شرکتی و خرید خدمت حتی سازمان اداری استخدامی را هم متحیر کرده بود به گونه ای که نمی توانستند آماری از منابع انسانی موجود در کشور ارائه دهند بنابراین ما طرح ساماندهی کارکنان دولت را پیشنهاد دادیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: در ابتدا در کارگروهی که بدین منظور تشکیل شده است، اعضا پیشنهاد دادند که استخدام در قالب رسمی و پیمانی را به صورت دائم و موقت تعریف کنیم ضمن اینکه قرار شد قراردادها نیز ابتدا در قالب یک ساله، بعد دو ساله و سپس سه ساله تعریف شوند و بعد از آن چنانچه نیرو مورد تأیید هیأت مدیره بود به نیروی دائم تبدیل وضعیت شوند، از سوی دیگر قرار شد قراردادهای موقت فقط برای افرادی که از ابتدا مشخص شده به صورت موقت در یک مجموعه ای فعالیت کنند، ایجاد شود و چنانچه به صورت دائم در این قالب به فعالیت بپردازند برای آن در این طرح جرم‌انگار شده و مجازات تعیین شده است.

رئیس کمیته بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت یادآور شد: هم اکنون با شیوه‌هایی که برای استخدام و جذب نیرو تعیین شده نتوانستیم چابک‌سازی کرده و نه هزینه‌ها را کاهش دهیم ضمن اینکه یک بروکراسی سایه ایجاد شده که بخشی از این نیروهای قرارداد موقت پشت آنها مخفی شده‌اند.

وی تأکید کرد: امروز شکست مدیریت دولتی بر همگان آشکار شده است ضمن اینکه ما در دولت قبل به دنبال اصلاح ساختار اداری و استخدامی کشوری بودیم اما آقای روحانی ما را دور زد و در کمیسیون مشترکی که بدین منظور تعیین شده بود، گفت اجازه دهید ابتدا قانون مدیریت خدمات کشوری دائمی شده سپس اصلاح شود اما در نهایت هیچ بعدی برای آن وجود نداشت.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطر نشان کرد: وضعیت اداری و استخدامی کنونی کشور به یک غده سرطانی بدخیم تبدیل شده که اگر دیر برای علاج آن ورود پیدا کنیم کل سیستم اداری و استخدامی را از پا درمی‌آورد.

گودرزی در ادامه بخشی از صحبت‌های آیت الله رئیسی در صحن مجلس را جهت یادآوری وعده‌ وی برای ساماندهی کارکنان دولت پخش کرد که گفته بود مسئله ساختارهای موازی در دولت که باعث هدررفت امکانات می‌شود و وضعیت پیچیده بروکراسی نمی‌تواند کارها را انجام دهد کما اینکه وضعیت کارکنان رسمی و پیمانی، قراردادی و ... به گونه‌ای است که همه این کارکنان ممکن است در یک اتاق کار مشترکی انجام دهند اما حقوق و ارتباط سازمانی متفاوتی داشته باشند بنابراین ما ساماندهی این بخش را در اولویت قرار می‌دهیم.

وی تصریح کرد: عدالت در پرداخت برای ما مهم است و اگر یک قشر حقوقشان اصلاح شود باید برای بقیه هم صورت بگیرد و توقع داریم اگر به یک قشر توجه می‌کنیم تصور نکنیم مشکلات کل کشور حل شده است بلکه باید متناسب‌سازی حقوق دریافتی  را بر اساس تورم انجام دهیم و این باید شامل همه دستگاه‌ها نیز باشد و این یکی از جلوه‌های عدالت است که باید به آن بپردازیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار کرد: ما باید این مسئله را حل کنیم چرا که قانونگذار هستیم ضمن اینکه باید به این نکته توجه کنیم که این موضوع 10 سال است که در حال بررسی است ضمن اینکه ممکن است اگر در قالب طرح به آن بپردازیم در شورای نگهبان بر اساس اصل 75 قانون اساسی با مشکل مواجه شود.

وی افزود: دولت گذشته به صورت مکتوب به مجلس اعلام کرده بود که هیأت وزیران با این طرح مخالف است و این یک تفاوت ماهوی بین نظر دولت قبل و دولت کنونی است که آن را یک تکلیف می‌داند از سوی دیگر این مطالبه مجلس است که باید محقق شود.

گودرزی عنوان کرد: هم اکنون باید یک کمیسیون مشترک متشکل از نمایندگان مجلس و دولت تشکیل شود تا بتوانیم در رابطه با تدوین لایحه به یک نتیجه‌ای برسیم و چنانچه دولت در این زمینه کوتاهی داشته باشد به طور مکرر از تریبون مجلس در قالب تذکر به آنها یادآوری می‌کنیم که این روند را تسریع بخشند چرا که این مصوبه باید یکی از مهمترین مصوبات مجلس در سال 1400 باشد که به نظر می‌رسد مجلس و دولت در این زمینه با همدلی و وفاق پیش خواهند رفت.

دولت باید روند تدوین لایحه ساماندهی کارکنان دولت را تسریع بخشد

حسین رجایی نماینده مردم لنجان در مجلس افزود: پیشنهاد می‌دهم کارگروه مشترکی بین مجلس و دولت جهت تدوین این لایحه تشکیل شود و از تمام ظرفیت‌ها برای تحقق این مهم استفاده شود ضمن اینکه دولت باید از همین فردا برای تدوین آن اقدام کرده و با فوریت به سرانجام برساند.

سازمان اداری و استخدامی جذب منابع انسانی را طبق تقسیمات جدید کشوری انجام دهد

حسین حاتمی نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس افزود: رئیس سابق سازمان اداری و استخدامی کشور به بهانه کوچک‌سازی و با استناد به یک بخشنامه زیر بار جذب نیرو در شهرستان‌های جدید التأسیس نمی‌رفت و این یک نقض غرض بود بنابراین انتظار می‌رود رئیس جدید این سازمان بر اساس تقسیمات جدید کشوری به جذب منابع انسانی بپردازد.

99 درصد کارکنان دولت باید ساماندهی شوند

سیدکریم حسینی نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس افزود: ما باید به سرعت کارکنان دولت را ساماندهی کنیم چرا که آنها سالهاست منتظر تحقق این امر هستند ضمن اینکه 99 درصد آنها نیاز به ساماندهی دارند.

وی یادآور شد: یکی از مواردی که نگران آن هستیم این است که ریاست سازمان اداری و استخدامی تغییر کرده اما کارشناسان همان‌هایی هستند که در گذشته در رابطه با جذب منابع انسانی تصمیم‌گیری می‌کردند.

مهندسی نیروی انسانی باید متناسب با گفتمان جریان حاکم بر دولت و مجلس صورت گیرد

علی بابائی کارنامی نماینده مردم ساری و میان‌دورود در مجلس افزود: تدوین لایحه ساماندهی کارکنان دولت باید حداکثر تا یک ماه آینده انجام شده و کارگروهی که بدین منظور تشکیل می‌شود از همین فردا کار خود را آغاز کند.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: مهندسی نیروی انسانی باید متناسب با گفتمان جریان حاکم بر دولت و مجلس صورت گیرد ضمن اینکه ما همه کارهای خود را تعطیل می‌کنیم تا بتوانیم به اهدافی که در حوزه ساماندهی کارکنان دولت داریم، دست یابیم.

80 درصد بودجه کشور صرف پرداخت حقوق کارکنان می‌شود

حسن لطفی نماینده مردم رزن و درگزین در مجلس افزود: هم اکنون 80 درصد بودجه کشور صرف هزینه‌های جاری می‌شود و مردم به شدت از فساد اداری به ستوه آمده‌اند کما اینکه 86 نوع منابع درآمدی در بودجه وجود دارد که بین کارمندان تقسیم می‌شود و این تبعیض‌ها باید برطرف شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: رئیس جدید سازمان اداری و استخدامی باید به ارائه برنامه‌های خود در جهت اصلاح این روند، همچنین کاهش این هزینه‌ها از 80 درصد به 60 درصد بپردازد.

وی تأکید کرد: سیستم کنونی اداری و استخدامی کشور به صورت ترکیبی از قانون مدیریت خدمات کشوری و قانون کار اداره می‌شود و این ترکیب یک نوع بی‌عدالتی ایجاد کرده است.

مخالف ارائه لایحه برای ساماندهی کارکنان دولت هستم

فاطمه قاسم پور نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس افزود: رهبر معظم انقلاب در 14 خرداد سال 99 مسئله تحول ساختاری در جمهوری اسلامی را به عنوان مهمترین موضوعی که باید اتفاق بیفتد مطرح کردند و ما نیز با این نوع نگاه وارد مجلس شدیم.

وی یادآور شد: ما حداقل کاری که برای ساماندهی کارکنان دولت می‌توانستیم انجام دهیم ورود به تفاوت حقوق حداقل و حداکثری تا 15 برابر بود که بعد از آن با اعتراض نیروهای عملیاتی مواجه شدیم که به این نکته اشاره می‌کردم که این اعداد کفاف زندگی ما را نمی‌دهد و در آن عدالت رعایت نشده است.

قاسم پور خطاب به لطیفی تصریح کرد: بنده بعید می‌دانم بازمهندسی دولت در بسیاری از م‌وارد ناظر بر تغییر قوانین باشد از سوی دیگر شما نمی‌توانید در رابطه با ایجاد یک شورای عالی یا حذف آن به راحتی تصمیم‌گیری کنید چرا که فرآیند قانونی برای آن تعریف شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه ایجاد تحول در این حوزه باید با نگاه دقیق‌تری صورت گیرد، یادآور شد: ما یک زمان می‌دانیم یک کاری درست است اما لازم است برای آنجام آن به حفظ سرمایه اجتماعی نیز توجه کنیم، در شرایط کنونی وضعیت نیروها بغرنج بوده و نیازمند یک نگاه تفقدی است.

وی تأکید کرد: بنده با تقدیم لایحه ساماندهی کارکنان دولت از سوی دولت مخالفم چرا که تجربه نشان داده فرآیندی که برای آن در دولت طی می‌شود امری زمانبر است.

وجود تعدد و تنوع شیوه‌های استخدامی باعث تبعیض می‌شود

سیدسلمان ذاکر با بیان اینکه سیاست‌های کلی ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب برای جذب و تداوم ارائه خدمات توسط کارکنان و مستخدمین عدالت‌محور است، افزود: متأسفانه در شرایط کنونی با 18 نوع جذب کارکنان مواجه هستیم که امیدی برای تداوم خدمات نداشته و این یک تبعیض است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس با تأکید بر اینکه روند ساماندهی کارکنان دولت نباید به تأخیر بیفتد از مسئولان دولتی حاضر در نشست خواست تا در جهت رفع نواقص موجود در این فرآیند و برقراری عدالت در حوزه جذب نیروها در کنار نمایندگان مجلس باشند چرا که بی‌توجهی به این مهم باعث افزایش فیش حقوق‌های نجومی می‌شود.

فساد در لایه‌های اداری بیداد می‌کند

حسین گودرزی نماینده دورود و ازنا در مجلس افزود: از ابتدای پیروزی انقلاب همه منتظر انقلابی در نظام اداری بودند اما در شرایط کنونی فساد در لایه‌های اداری بیداد می‌کند.

وی تصریح کرد: هم اکنون طرحی که در کمیسیون پیشنهاد شده باید اساس کار دولت در تدوین لایحه قرار گیرد تا این روند تسریع شده و مانع از اختصاص بخش اعظمی از بودجه برای پرداخت حقوق کارکنان شود.

ما باید برای تأمین امنیت شغلی در کشور تدبیری بیاندشیم

علی اصغر عنابستانی نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس افزود: بی‌تردید در ساختار اداری عدالت در پرداخت و امنیت شغلی وجود ندارد بنابراین لازم است در مدت زمان یک ماه بدون توقف به بررسی این مهم بپردازیم سپس دولت نیز لایحه ارائه دهد چرا که ما نیاز به انقلابی در ساختار و بروکراسی اداری داریم و اگر به این مهم نپردازیم کشور قفل می‌شود.

وی تصریح کرد: ما باید برای تأمین امنیت شغلی تدبیری بیندیشیم چرا که بروکراسی به ارث رسیده از ساختار غربی، بیمار است و کشور را فلج می‌کند.

ساماندهی کارکنان دولت مطالبه کل کشور است

علی اکبر بسطامی نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران و ملکشاهی و سیروان در مجلس افزود: ما در نظام جمهوری اسلامی برعکس دیگر کشورهای دنیا نه تنها مشکل کمبود قانون نداریم بلکه با مشکل تورم قوانین نیز مواجه هستیم.

وی با استناد به برنامه‌های احکام دائمی توسعه از اول و دوم تا ششم خطاب به رئیس جدید سازمان اداری و استخدامی یادآور شد: اگر اراده شما بر اجرای ساماندهی کارکنان دولت است، جلو بیایید و ما هم به شما کمک می‌کنیم تا با تصویب قانون در این حوزه رفع این مشکل را که از جمله مطالبات کل کشور است، محقق کنیم.

غفلت از برخی جوانب در روند ساماندهی کارکنان دولت به نابسامانی منتهی می‌شود

فاطمه رحمانی نماینده مشهد و کلات در مجلس افزود: تحول ساختاری به خصوص در ساختار اداری و افزایش بهره‌وری یک ضرورت است ضمن اینکه کرونا نشان داد که اگر 50 درصد کارکنان حضور نداشته باشند، اتفاقی نمی‌افتد.

وی یادآور شد: ساماندهی کارکنان دولت نباید به گونه‌ای باشد که از برخی جوانب در این حوزه غفلت کنیم چرا که این مشکل می‌تواند یک نابسامانی در این زمینه ایجاد کند.

26 نوع شیوه استخدامی در کشور بیانگر انحراف از متن قانون در این حوزه است

مجید انصاری نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس افزود: اگر جابجایی افراد همراه با تغییر افکار نباشد، آن اعتبار و ارزش لازم را به همراه نخواهد داشت بنابراین امیدواریم اگر فردی برای اداره یک سازمان تغییر می‌کند، افکار نیز در این زمینه تغییر کند.

وی یادآور شد: آیت‌الله رئیسی به درستی به این نکته اشاره کردند که زمینه بروز فساد در قوه مجریه است چرا که وجود 26 نوع شیوه استخدام در کشور بیانگر انحرافاتی است که از متن قانون شده است و اجرای قانون را از ریل خود خارج کرده است هر چند باید بر روند اجرای آن نیز نظارت می‌شد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی شرط موافقت خود با ارائه لایحه از سوی دولت برای ساماندهی کارکنان دولت را منوط به لحاظ سرعت در این روند اعلام کرد.

مردم در انتظار ایجاد مصوبه‌ای برای ساماندهی کارکنان دولت هستند

کیومرث سرمدی واله نماینده مردم اسدآباد در مجلس افزود: هم اکنون تعداد زیادی از افراد بیرون این در منتظر ایجاد مصوبه‌ای در جهت ساماندهی کارکنان دولت هستند تا از این مشکل خارج شوند بنابراین لازم است به سرعت لایحه‌ای از سوی دولت تقدیم شده و در کمیسیون‌های تخصصی به سرعت مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان آن را به یک قانون جامع تبدیل کرد.

ساماندهی کارکنان دولت از 10 سال گذشته در حال بررسی است

مهدی عیسی زاده نماینده مردم میاندواب در مجلس افزود: ما کار را در این زمینه پیچیده کردیم بنابراین لازم است آقای لطیفی به عنوان مسئول سازمان اداری و استخدامی تکلیف مردم را در این حوزه روشن کند ضمن اینکه باید به این نکته توجه کنیم که موضوع ساماندهی کارکنان دولت از 10 سال گذشته در حال بررسی است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: هم اکنون دولت مکلف است بر اساس قانون اعتبارات لازم برای تحقق این مهم را تأمین کند ضمن اینکه به این نکته توجه کند که لایحه‌ای که به مجلس تقدیم می‌کند باید دارای کمترین نواقص باشد.

وی یادآور شد: ما اعتبارات لازم برای ساماندهی کارکنان دولت را در بودجه امسال لحاظ کردیم و نمی‌توانیم نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشیم.

تعهد رئیس سازمان اداری و استخدامی برای تقدیم لایحه ساماندهی کارکنان دولت به مجلس

میثم لطیفی رئیس سازمان اداری و استخدامی کشوری ضمن ابلاغ مراتب تشکر رئیس جمهور از مجلس گفت: یکی از موضوعاتی که رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت بر آن تأکید کرد این بود که اعضای هیأت دولت حتماً ارتباطشان را با نمایندگان مجلس بیشتر کنند و ما این را وظیفه خود می‌دانیم که به این مهم بپردازیم.

وی ادامه داد: ما هر قدر در تدوین قانون دقت نظر کارشناسی بیشتری داشته باشیم باعث می‌شود در روند اجرا از سردرگمی خارج شویم چرا که اگر ریل‌‌گذاری به درستی صورت گیرد روند اجرا تسریع خواهد شد.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشوری عنوان کرد: دولت در حوزه اصلاح نظام اداری 6 برنامه تا این مرحله دارد و بیش از این نیزپیش خواهیم رفت و این در حالی است که تاکنون دو برنامه تحولی در این حوزه در دهه‌های 80 و 90 داشته‌ایم که ثمره آنها این بوده که امروز با افزایش نیروی انسانی نسبت به 20 سال گذشته مواجه هستیم بنابراین باید راه دیگری پیدا کنیم.

لطیفی یادآور شد: شما باید در مواردی به ما کمک کنید از جمله اینکه یکی از مهمترین مسائل در این حوزه این است که آمار و اطلاعات دقیقی از وضعیت اداری وجود ندارد چرا که دستگاه‌های دولتی آماری در این زمینه ارائه ندادند، از سوی دیگر ما باید ماده 29 را برای شفافیت احیاء کنیم برعکس اینکه دولت قبل مخالف آن بود.

وی افزود: ما سامانه‌های متعددی در سازمان اداری و استخدامی کشوری داریم که باید ساماندهی شوند ضمن اینکه یکی از مشکلات در این حوزه این است که حقوق در حکم کارگزینی درج می‌شود اما مزایا و فوق‌العاده‌ها در آن مندرج نیست.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشوری با اشاره به دیگر مشکلی که در این حوزه با آن مواجه هستند، خاطر نشان کرد: یکی دیگر از مباحثی که باید مورد توجه قرار گیرد ساختاردهی و بازمهندسی معماری دولت است و این درحالی است که در ابتدای سال 80، 80 شورای عالی و کمیسیون وجود داشت که در برنامه تحول تأکید شد باید کاهش پیدا کند اما در شرایط کنونی با بیش از 117 شورا و کمیسیون مواجه هستیم که بخشی از آن به دلیل بی‌اطلاعی ایجاد شده است کما اینکه پیشنهاد شده بود شورای عالی حکمرانی داده ایجاد شود  که ما گفتیم شورای عالی فضای مجازی همین وظیفه را برعهده دارد اما دولت قبل آن را تعطیل کرده بود که باید احیاء شود بنابراین تعدد شورا و کمیسیون در دولت یکی از چالش‌های کنونی است.

لطیفی افزود: مبارزه با فساد به صورت ساختاری یکی دیگر از مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد، همچنین توجه به معیشت کارکنان از اهمیت بسزایی برخوردار است کما اینکه در مورد وضعیت حقوق فرهنگیان که یکی از مظلومترین اقشار هستند به این مهم پرداختیم ضمن اینکه این تکلیفی است که رهبر معظم انقلاب تعیین فرمودند و به این مهم اشاره کردند کاری کنید عدالت ایجاد شود و فاصله حقوق‌ها کاهش یابد بنابراین ما موظفم سیاست‌های ایشان را که مبتنی بر اندیشه‌های اسلامی است، اجرا کنیم.

وی افزود: در حوزه حقوق و دستمزد، حاکمیت اسلامی باید حقوق و مزایا را برای آحاد مردم در سطح عفاف و کفاف ایجاد کند که زندگی مردم به شکل مطلوبی پیش برود، همچنین باید به ارتقاء سطح رفاه مردم نیز توجه کنیم.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشوری با بیان اینکه ارتباط با نهادهای تصمیم‌گیر همچون مجلس، انجمن‌های علمی و نخبگان و استفاده از کمک آنها برای رفع مشکلات این حوزه از برنامه‌های جدید این سازمان است، عنوان کرد: سیاست‌های کنونی دولت برخلاف دولت گذشته در جهت حرکت انقلابی برای کمک به مردم است ضمن اینکه باید به این نکته اشاره کنیم که ادراک عدالت در نظام اداری مخدوش است و خروج از این معضل یکی از دغدغه های کنونی ما است.

لطیفی با بیان اینکه به عنوان معاون رئیس جمهور قول می‌دهد کل بدنه کارشناسی این سازمان را در جهت رفع تبعیض‌ها در حوزه نظام اداری و استخدامی در اختیار مجلس قرار دهد، یادآور شد: ما و نمایندگان در یک جهت برای رفع مشکلات مردم حرکت می‌کنیم و همگی روحیه جهادی داریم بنابراین سعی می‌کنیم این موضوع را نیز مجاهدانه پیگیری کنیم ضمن اینکه از مجلس می‌خواهیم از هفته آینده چارچوبی را در جهت ساماندهی کارکنان دولت برای ما تعیین کند و متعهد می‌شوم از فردا کارگروهی را برای تدوین لایحه در این زمینه تشکیل دهم و بعد از 45 روز آن را تقدیم مجلس کنم.

اگر جای نماینده های اهواز بودم، در ورودی شهر می ایستادم و به مسوولان اهواز اجازه ورود نمی دادم.
 

حرف آخر، استاندار خوزستان با بیان اینکه برای حل مشکل فاضلاب اهواز باید عملیاتی اقدام کرد، گفت: تا زمانی که اقدامات و جلسات عملیاتی نباشند، مشکلات شهر اهواز حل نخواهد شد.

صادق خلیلیان در نشست بررسی پروژه های فاضلاب و دفع آب های سطحی که امروز ۲۰ شهریورماه در اهواز برگزار شد، با بیان اینکه دولت و مقام معظم رهبری پشت خوزستان ایستاده اند، اظهار کرد: باید دید مشکل خوزستان چه چیزی است که مسایل استان حل نمی شود.

به گزارش ایسنا، وی افزود: خانواده های ما نمی توانند اینجا زندگی کنند و واقعا باید کاری برای فاضلاب اهواز انجام داد.

استاندار خوزستان گفت: سال های زیادی است که وضعیت فاضلاب اهواز به این شکل است. اگر قدرت قاهره وجود داشت، کل مسوولان را می گذاشتند تا درون همین خیابان ها زندگی کنند و خانه های مسوولان را به مردم می دادند.

خلیلیان عنوان کرد: اگر قرار باشد به کسی حقوق ندهند، عده ای بدبخت بیچاره حقوق دریافت نمی کنند و مدیران سر موعد حقوق خود را می گیرند. اگر قرار باشد کسی در بدترین محل زندگی کند، عده ای بدبخت و بیچاره هستند که در شرایط بد زندگی می کنند و مسولان در بهترین محل ها زندگی می کنند.

وی افزود: دولت ها می آیند و می روند اما نهایت همین وضعیتی است که می بینیم. خوزستان روی نفت نشسته است و مردم آن در بدبختی زندگی می کنند.

استاندار خوزستان با بیان اینکه برای حل مشکل فاضلاب اهواز باید عملیاتی اقدام کرد، گفت: تا زمانی که اقدامات و جلسات عملیاتی نباشند، مشکلات شهر اهواز حل نخواهد شد. باید گیر کارها را پیدا و حل کنیم.

خلیلیان ادامه داد: اگر جای نماینده های شهر اهواز بودم، در ورودی شهر اهواز می ایستادم و به مسوولان شهر اهواز اجازه ورود نمی دادم. نمی شود به این شکل ادامه داد زیرا ته این خط، بن بست است.

وی با بیان اینکه مسوولان در استان زحمت می کشند اما باید خروجی کار مسوولان را مردم ببینند، افزود: باید راه حلی برای بن بست هایی که مردم در آن گرفتار شده اند پیدا و مشکلات را حل کنیم.

استاندار خوزستان گفت: باید بر روی اقتصاد استان کار شود. مسایل امنیتی، سیاسی و... به اقتصاد ارتباط دارند و در این زمینه باید مشکل اقتصاد و بیکاری مردم خوزستان را حل کنیم.

خلیلیان عنوان کرد: اگر مشکل اقتصاد و بیکاری در خوزستان حل شود و شهرهای استان توسعه پیدا کنند، قطعا نیازی به زندان اضافه نیست.

وی افزود: برای حل مشکل فاضلاب اهواز پیش از آغاز بارندگی ها دو ماه وقت باقی مانده است و باید یک کار عملیاتی در این زمینه انجام شود. در این زمینه از برنامه بلند مدت حل مشکل فاضلاب هم نباید غافل شد و باید به صورت همزمان این برنامه را نیز پیش ببریم.

وکیل مدافع بابک زنجانی مطلب منتشر شده در فضای مجازی در خصوص موکلش مبنی بر زندگی او در ویلای شخصی اش درلواسان را شایعه دانست و آن را تکذیب کرد.

حرف آخر،  رسول کوهپایه زاده در گفت‌وگو با ایسنا در  ارتباط با مطلب منتشر شده در فضای مجازی در خصوص  بابک زنجانی مبنی بر زندگی او در ویلای شخصی اش  درلواسان مدعی شد: موکلم بابک زنجانی در طول هشت سال گذشته و از ابتدا تاکنون به صورت انفرادی در بازداشت به سر می‌برد.  همچنین  در طول هشت سال گذشته برخلاف برخی از آقازاده‌ها و زندانیان، موکل حتی یک روز هم به  مرخصی نیامده و با درخواست اعطای مرخصی اش موافقت نشده است.

وی افزود:   متاسفانه از بدو تشکیل پرونده در  طول هشت سال گذشته تا امروز برخی از اشخاص برخلاف ظاهر ادعاهایی که مطرح می‌کنند نه به دنبال کشف حقیقت هستند و نه در پی اجرای عدالت و صیانت از بیت المال بلکه در صدد بهره مندی سیاسی و جناحی از این پرونده بودند.

وی در پایان گفت:  انتشار این مطالب نیز که موجب تشویش اذهان عمومی هم می‌شود ، صرفاً در این راستا قابل ارزیابی است که این موضوع کذب محض است و هیچ بهره ای از حقیقت و واقعیت ندارد.

 

اواخر  سال ۱۳۹۲ بازداشت سرمایه‌دار جنجالی به نام «بابک زنجانی» از سوی حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای سخنگوی  پیشین قوه قضاییه اعلام شد.

طبق کیفرخواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، اتهامات بابک زنجانی عبارت بود از افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور، کلاهبرداری از شرکت ملی نفت، بانک مسکن و تامین اجتماعی، پولشویی، جعل 24 فقره اسناد بانکی و صورت حساب‌های بانکی، جعل حواله‌های ارزی، جعل دستور انتقال بین بانک‌ها.

پس از برگزاری  ۲۶ جلسه رسیدگی به پرونده متهمان نفتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی، حجت الاسلام محسنی اژه ای سخنگوی پیشین دستگاه قضا و رییس فعلی قوه قضاییه  در ۱۶ اسفند سال ۹۴ اعلام کرد که حکم بابک زنجانی و دو متهم دیگر این پرونده که در دادگاه بدوی محاکمه شدند، صادر شد. دادگاه بدوی این سه متهم را مفسدفی‌الارض تشخیص داده و به اعدام محکوم کرد و علاوه بر اعدام، متهمان را به رد مال شاکی و شرکت ملی نفت ایران و جزای نقدی یک چهارم پولشویی محکوم کرده است.

از این سه متهم نهایتا حکم اعدام بابک زنجانی در دیوان عالی کشور قطعی شد.

حجت الاسلام مرتضوی مقدم رییس دیوان عالی کشور ۲۵ تیرماه سال جاری نیز اعلام کرد که حکم اعدام بابک زنجانی قطعی است ولی ممکن است همکاری کند و  مورد تخفیف قرار گیرد.

ابوترابی گفت: مهریه بالا مشکل آفرین شده و آسیب‌های زیادی ایجاد و با توجه به تورم، این موضوع رشد چشمگیری پیدا کرده است که در قانون جدید مسائل مربوط به تورم و افزایش قیمت ها مورد توجه است.
 

حرف آخر، نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی گفت: فرآیند دادرسی در قانون جدید پرونده‌های مهریه، حذف و تعداد سکه طلا در مهریه مدیریت می‌شود.

ابوالفضل ابوترابی روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: اصلاح قانون مهریه برای کاهش بخش زیادی از پرونده‌های قضایی، کاهش دادرسی و ساماندهی آن در امر ازدواج مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است که با انجام اقدامات لازم آن در کمسیون قضایی و اجتماعی در صحن علنی فرآیند خود را طی خواهد کرد.

وی بیان کرد: بر اساس این قانون حداکثر ۱۴ سکه برای مهریه می‌توان پیش بینی کرد تا از روند افزایشی آن جلوگیری شود و در صورتی‌که زوجه خواهان دریافت مهر خود باشد با مراجعه به واحد اجرای احکام نسبت به تقاضای خود اقدام کرده و نیازی به بررسی پرونده در دادگاه نیست.

نماینده مردم نجف آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اصلاحات قانون مهریه همانند قانون چک با هدف تسهیل فرآیند بررسی در محاکم صورت می‌گیرد و وضعیت نابسامان مهریه‌ها مدیریت و کنترل می‌شود.

 وی با اشاره به افزایش مهریه در کشور، خاطرنشان کرد: این رسوم غلط زیبنده جامعه اسلامی و نظام نیست و باید چنین وضعیت ساماندهی و واقعیت‌های یک زندگی مشترک مورد توجه قرار گیرد.

بدون نیاز به چک و ضامن وام خرید کالا رو همین الان دریافت کنید!

ابوترابی گفت: مهریه بالا مشکل آفرین شده و آسیب‌های زیادی ایجاد و با توجه به تورم، این موضوع رشد چشمگیری پیدا کرده است که در قانون جدید مسائل مربوط به تورم و افزایش قیمت ها مورد توجه است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرآیند اصلاح این قانون در حال انجام است، گفت: قانون متناسب با وقت مجلس و بررسی کمیسیون‌ها مورد اصلاح نهایی قرار می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس پیگیری اصلاحات سریع قانون مهریه هستند که گزارش نهایی آن در کمیته تخصصی آماده شده است و بزودی در صحن علنی مطرح می‌شود تا در صورت تصویب به شورای نگهبان ارسال شود.

حرف آخر، حجت الاسلام جواد نیک‌بین نماینده کاشمر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مصلحت‌سنجی در محاکمه حسن روحانی و تیمی که خیانت کرده‌اند، درست نیست. یا «گاندو» که هم اکنون پخش می‌شود دروغ است یا اینکه صحت دارد؛ اگر دروغ است بهتر است پخش آن را قطع کنند و اگر موضوعات مندرج در سریال صحت دارد باید هر چه سریع‌تر روحانی و تیم منتسب به او را محاکمه کنند.

 نماینده کاشمر در مجلس از قوه قضائیه خواست پرونده‌های مرتبط با دولت سابق را بررسی کند.

حجت الاسلام جواد نیک‌بین نماینده کاشمر در مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه ۱۴ شهریور) در جلسه علنی مجلس و در تذکری خطاب به قالیباف و نمایندگان مجلس اظهار داشت: بهتر است هیأت رئیسه مجلس به صدا و سیما دستور بدهد یا سریال «گاندو» را تعطیل کند یا اینکه محاکمه حسن روحانی رئیس جمهوری سابق زودتر شروع شود.

وی افزود: کم کم صبر مردم سر آمده است؛ آقای اژه‌ای که پرونده‌های بزرگی را در این کشور بررسی کرده و شجاعانه آن را به پایان رسانده‌، باید پرونده‌های تخلفاتی را که مجلس یازدهم و کمیسیون اصل نود و... بررسی کرده و خیلی از خیانت‌هایی که دولت سابق انجام داده و پرونده‌های آن را به قوه قضائیه ارسال کرده است بررسی کنند.

نماینده کاشمر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مصلحت‌سنجی در محاکمه حسن روحانی و تیمی که خیانت کرده‌اند، درست نیست. یا «گاندو» که هم اکنون پخش می‌شود دروغ است یا اینکه صحت دارد؛ اگر دروغ است بهتر است پخش آن را قطع کنند و اگر موضوعات مندرج در سریال صحت دارد باید هر چه سریع‌تر روحانی و تیم منتسب به او را محاکمه کنند.

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت گفت: مهمترین چیزی که هر فردی دارد، آبرو است و دکتر نمکی، آبروی خودش را در راه نظام و خدمت به مردم در حوزه سلامت گذاشت.

حرف آخر، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم تودیع سعید نمکی گفت: امروز جایگزین دکتر نمکی شدم که به نوعی شهید زنده است و راه شهدا را ادامه می‌دهد. تلاش شبانه‌روزی دکتر نمکی بسیار ارزشمند بود و در راه نظام همه چیز خودش را فدا کرد.

مهمترین چیزی که هر فردی دارد، آبرو است و دکتر نمکی، آبروی خودش را در راه نظام و خدمت به مردم در حوزه سلامت گذاشت و این نشان از مردانگی ایشان است. امروز وزارت بهداشت عرصه جهاد فی سبیل‌الله است. اگر قرار بود همه چیز آرام باشد، دکتر نمکی همانند یک الماس در این عرصه کرونا، نمی‌درخشید.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در خانه ملت با بیان اینکه رزومه ما در اداره کل آموزش‌وپرورش، کمیسیون آموزش و تحقیقات و یا نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی پیوسته خدمت به مردم بوده، افزود: اگر امر بر ادامه خدمت در وزارت خانه مهم آموزش‌وپرورش نیز باشد، قطعاً آمادگی پذیرفتن را خواهم داشت.

حرف آخر، به نقل از فارس، عضو مجمع نمایندگان گیلان در خانه ملت با بیان اینکه رزومه ما در اداره کل آموزش‌وپرورش، کمیسیون آموزش و تحقیقات و یا نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی پیوسته خدمت به مردم بوده، افزود: اگر امر بر ادامه خدمت در وزارت خانه مهم آموزش‌وپرورش نیز باشد، قطعاً آمادگی پذیرفتن را خواهم داشت و با افتخار، هم به دولت و هم به همکارانم در آموزش‌وپرورش خدمت خواهم کرد.

جبار کوچکی‌نژاد با اشاره به تغییر و تحولات در دولت و تعیین استانداری توانمند و مدبر برای گیلان، اظهار کرد: در حال حاضر وزیر کشور در حال نظام بخشیدن به بدنه ساختاری وزارت کشور است و احتمالاً از هفته‌های آینده تغییرات در بدنه استانداری‌ها آغاز می‌شود که در آن فرصت حتماً برای تعیین و آغاز به کار استاندار جدید در گیلان رایزنی‌هایی را خواهیم داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که استان گیلان دارای ظرفیت بی‌نظیر در نیروی انسانی نخبه و تحصیل‌کرده است و انقلابی بودن و مدبر بودن آن‌ها نیز بر همه ثابت‌شده اما متأسفانه در کابینه ۱۹ نفر هیئت دولت سیزدهم از این استان کسی حضور ندارد، بیان کرد: طبیعی است که انتخاب مردمی رئیس‌جمهور از یک منطقه جغرافیایی یا حوزه مدیریتی، عرفا، مسیر را برای ورود نخبگان و متخصصین همان منطقه فراهم می‌کند فلذا، اکنون نیز ما شاهد هستیم کسانیکه در بدنه دولت مسؤولیت دارند از ستاد اجرایی و سایر بخش‌هایی بوده‌اند که رئیس‌جمهور در آن پیش‌تر فعالیت داشته است و این امری طبیعی است.

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای به‌کارگیری نخبگان و مدیران توانمند استانی جهت تصدی مناسب سطوح معاون وزیر، وارد رایزنی با وزرا شده‌ایم، گفت: در تلاشیم تا با رایزنی‌هایی که روزانه حداقل با سه وزیر داریم افراد متخصص و مجرب را که سال‌ها در مناسب مختلف به مردم خدمت کرده‌اند را به وزرا پیشنهاد و یا حتی در سطوح رؤسای سازمان‌های ملی نیز معرفی کنیم.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی همچنین با تأیید گمانه‌زنی‌ها در محافل سیاسی مبنی بر معرفی وی جهت تصدی وزارت خانه آموزش و پرورش، افزود: از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون همیشه سعی کرده‌ام در سخت‌ترین شرایط کنار مردم باشم و به آن‌ها خدمت کنم و این بزرگ‌ترین سرمایه من بوده است.

کوچکی نژاد با بیان اینکه وزارت آموزش‌وپرورش یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین وزارتخانه‌ها در دولت است، افزود: برای بنده خدمت به مردم و نظام فرقی نمی‌کند و امروز اگر امر بر این باشد که در منصب دیگر به مردم کمک کنم، بی‌منت خدمت گذار خواهم بود.

وی با اشاره به اینکه آموزش‌وپرورش بزرگ‌ترین دستگاه اجرایی در کشور با داشتن ذینفعان میلیونی است، گفت: معرفی وزیر پیشنهادی برای آموزش‌وپرورش بر عهده گروه‌های ارزیاب دولت است و هر تصمیمی را که اتخاذ کنند چه در دولت و چه در مجلس، یاری‌رسان خواهم بود.

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آغاز به کار فعالیت آموزشی مدارس و واحدهای آموزشی از ماه‌های آینده، گفت: هم‌اکنون وزارت خانه مهم آموزش‌وپرورش در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید با سرپرست اداره می‌شود که قطعاً یک خلأ محسوسی را نشان می‌دهد.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی افزود: آنچه مهم و ضروری است، گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهوری برای وزارت آموزش‌وپرورش، باید فرهنگیان را از شرایط کنونی خارج و از نگرانی‌های ایجادشده، بیرون بیاورد.

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام احتمال عقد برجام دو را منفی دانست و گفت در صورت برداشته شدن تحریم ها پیوستن به لوایح پالرمو و CFT شاید در مجمع بررسی شود.

حرف آخر،  غلامرضا مصباحی مقدم در پاسخ به این پرسش هایی درباره چالش های مجمع تشخیص مصلحت نظام و دو دولت حسن روحانی بر موضوعاتی چون پیوستن به FATF اظهار کرد: یکی از اشتباهات بزرگی که دولت آقای روحانی مبتنی بر آن کشور را اداره کرد و دچار مشکل هم شد؛ گره زدن مسائل اقتصادی ایران به مناسبات خارجی و بین المللی، خصوصا ارتباط با آمریکا بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه معتقد هستم هشتاد درصد ظرفیت ایران در داخل و بیست درصد از اقتصاد ایران به روابط بین المللی اش ربط دارد؛ اوایل دوران دولت یازدهم در جلسه ای هفت نفره که با جامعه روحانیت مبارزه و ایشان داشتیم گفتم اقتصاد جهانی با اقتصاد ضعیف کار نمی کند؛ اگر اقتصاد ایران را قوی کردید با شما کار اقتصادی خواهند کرد.

این فعال سیاسی افزود: گفتم لازم نیست شما تلاش کنید اقتصاد ایران را به اقتصاد جهانی وصل کنید؛ چون می بینند اقتصاد ایران ضعیف شکل گرفته در نظرشان قابل حذف هستیم. ظرفیت های داخلی را فعال کنید، شکوفایی اقتصاد ایران باعث می شود خود آن ها به سراغ ما بیایند.

 

وی یادآور شد: این مسئله درباره چین هم اتفاق افتاد. تا زمانی که ضعیف بود مناسبات خارجی مناسبی نداشت؛ قابل نادیده گرفته شدن بود، اما حالا که به اقتصاد قوی دست پیدا کرده قابل چشم پوشی نیست. گوش نکردند و همان سیاستی که در نظر داشتند یعنی با کدخدا بستن را پیش بردند. دیدیم که کدخدا به راحتی حاضر نیست تن به ارتباط دهد ولو اینکه نیت کسی که می خواهد با او ارتباط برقرار کند هم خوب باشد.

پیوستن به پالرمو و CFT بهانه دولت روحانی بود

 

مصباحی مقدم با بیان اینکه دولت روحانی پیوستن به دو لایحه باقی مانده را بهانه کرده بود،  گفت: به نظرم بقیه مسائلی که مطرح کردند، بهانه است. اینکه کنوانسیون های پالرمو و CFT را مورد تصویب قرار ندادیم، البته که مشکلات اندکی را به دنبال دارد، اما آن مشکلات برای کشورهایی است که حاضر نیستند با ایران روابط راهبردی برقرار کنند. کشورهایی که رابطه راهبردی دارند به راحتی بدون توجه به  پیوستن ما به این کنوانسیون ها، با ما کار می کنند.

وی ادامه داد: شاهد این موضوع این است که در همین شرایط تحریم حداکثری ما حدود 80 الی 90 میلیارد دلار مبادله واردات و صادرات داریم. گرچه این رقم در اقتصاد جهانی بزرگ نیست، اما برای اقتصاد ایران اهمیت بالایی دارد؛ چرا که در حال حاضر آمریکا مبنا را بر فلج کردن اقتصاد ایران گذاشته است.

مصباحی مقدم گفت: از زمان اوباما و کلینتون گفتند تمهیداتی کردیم تا اقتصاد ایران فلج شود؛ مشکلاتی پیدا کردیم، اما آن طور که آن ها می خواستند هم نشد. چون 80 درصد اقتصاد ایران در داخل است که ما از ظرفیت 40 درصدی و یا کمتر از آن را استفاده می کنیم. پس اقتصاد ایران فلج نشده است. مبادلات خارجی ما کاهش پیدا کرده است؛ به همین علت است که می گویم آنگونه که انتظار داشتند نشد.

چرا به دو لایحه باقی مانده از لوایح چهارگانه نپیوستیم؟

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تبیین چرایی نپیوستن ایران به دو لایحه فوق  گفت: یک بار از حیث ماهیت و باری از بعد شکلی به دو لایحه باقی مانده نگاه کنید. اولا که چهار لایحه ای که در اصطلاح می گویند غلط است؛ دو قانونی که به مبارزه با پولشویی و تامین مالی ترورسیم بوده را به صورت قانون داخلی تصویب کرده ایم.  ما معتقد به مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی ترورسیم هستیم؛ کشوری هستیم که از این ناحیه ضربه خوردیم. خودشان دچار پولشویی و تامین مالی تروریسم هستند؛ بزرگترین حمایت از این موارد در آمریکا است.

وی ادامه داد: از نظر ماهوی می شود گفت که ما دو قانون را تصویب کردیم که حکایت ازجدی بودن ما دارد و کاملا پایبند به آن هم هستیم. از بعد دیگر این است که آن هایی که این شعاررا می دهند خود پایبند به آن نیستند.

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: اما از حیث شکلی که پیوستن به پالرمو و CFT باشد؛ حقیقت این است که جرم پولشویی در این دو لایحه، این طور تعریف شده است که معاملاتی که یک طرف یا دوطرف پوششی باشند مشکوک به پولشویی است. معاملالتی که یک طرف یا دو طرف پوششی باشند مشکوک به تامین مالی تروریسم است. ما چه کنیم؟ آمریکا تجارت ما را تحریم کرده ، نقل و انتقال پول را هم تحریم کرده، اروپا نیز به او پیوسته، هم دلار و هم  یورو عملا بر ما تحریم است. سوئیفت هم به روی ما بسته است. در چنین شرایطی بنشینیم نگاه کنیم و بمیریم؟ خیر. شرکت پوششی ایجاد می کنیم و از طریق این شرکت ها و صرافی ها مبادلاتمان را انجام می دهیم و بابت آن هزینه هم می کنیم. هزینه مبادلاتمان افزایش پیدا کرده است، اما راه همین است.

برای پیوستن به لوایح الحاقی تحریم ها را بردارند

وی تاکید کرد: پس ما حجتمان روشن است. تحریم ها را بردارند تا ما نگرانی از بابت شناسیای شدن مسیرهای داد و ستدمان نداشته باشیم. تمام همت آمریکا این است که راه های مبادلات ما را قفل کند. در فاصله ای که بین تحریم های اول و دوم ایجاد شده بود تمام مسیرهای ما را شناسایی کردند؛ چون رابطه خوب شده بود مسئولان ما اعتماد می کردند و همین باعث شد همه مسیرهای ما لو رفت. در تحریم های تشدید شده دوم مجبور شدیم راه های جدیدی درست کنیم، تا بتوانیم تجارت، صادرات و وارداتمان را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه "اگر این کارها را نمی کردیم همه چیز تحریم بود و از پس اقتصادمان بر نمی آمدیم" گفت:  اما اینکه دولت آقای روحانی روی این موضوع تاکید می کرد؛ حقیقتش این است که دولت، دولتی ناکارآمد بود. اگر هم به این لایحه پیوسته بودیم کار بیش تر و بهتری نمی توانست بکند. اما بهانه می خواستند بگیرند که چون ما به این لوایح نپیوستیم وضعیت کشور این چنین شده است.

اگر متعهد می شدیم باید اطلاعات دور زدن تحریم ها را می دادیم

وی از جلسات اقتصادی اش با مسئولین اتاق های بازرگانی و بانکداری خبر داد و گفت: بنده بارها با مسئولین اتاق بازگانی گفت و گو داشتم و با توضیحاتی که من دادم آن ها هم قانع شدند. بهانه آوردند چون ما به آن دو کنوانسیون نپیوستیم دچار مشکلات هستیم. من با مسئولین اتاق بازرگانی کشور گفت و گو داشتم . با مسئولین بانک مرکزی هم گفت و گو کردم. به رئیس بانک مرکزی سابق گفتم می دانید که داد و ستد هایمان پوششی است؛ اگر به کنوانسیون ها بپیوندیم اطلاعات ما لو نمی رود؟ گفت نه، اطلاعات نمی دهیم. گفتم مگر دست شما است که اطلاعات بدهید یا نه؟ از اختیارات شما نیست. اولا که وقتی طرفینتان دیدند شما متعهد شدید اطلاعاتتان را لو می دهند؛ دیگر انگیزه ای برای پنهان کاری ندارند. ثانیا وقتی داریم به پیمانی متعهد می شویم می توانیم به لحاظ اعتقاداتمان به آن عمل نکنیم؟ آیات ابتدایی سوره توبه می گوید اگر آنها به تعهداتشان عمل کردند شما هم عمل کنید. نمی شود بگوییم قبول می کنیم اما عمل نمی کنیم.

وی مجدد تاکید کرد: به نظرم همه این حرف ها چیزی جز بهانه نبود. شاهدش هم این است که شرایط این مدت متفاوت بوده اما از نظر سخت گیری های طرف مقابل شرایط تغییر نکرده است. آن ها مدام سخت گیری های خود را ناشی از ترس از آمریکا می دانند. کره جنوبی حقوق کارمندان ایرانی خود را نمی دهد. ایرانیان برای برداشت حقوق خود دچار مشکل می شوند. استاد ایرانی ساکن آن کشور است می خواهد حقوقش را از بانک بردارد، نمی دهند؛ می گویند تحریم آمریکا هستید. مشکل ترس از آمریکا است. ربطی به پالرمو و CFT ندارد. آنچه خود رئیس جمهور و معاون حقوقی اش مطرح می کرد غفلت از این موضوع بود. اگر تحریم ها را بر طرف کنند اتفاقا راحت تر تصمیم می گیریم که به آن لوایح بپیوندیم یا نه. جالب این است که الحاق به این کنوانسیون ها داوطلبانه است.

ما در بلوک غرب و شرق نیستیم

وی در پاسخ به این واکنش که فقط ایران و کره شمالی به این لوایح نپیوستند؛ گفت: بله این طور است؛ جهان به گونه ای بین قدرت های شرق و غرب تقسیم شده است. کفه غرب در شرایط امروز سنگین تر شده است. زمانی شوروی بود و آمریکا؛ بقیه اغمار این دو مجموعه بودند. الان هم تقریبا همین است. ما جزو کدامم یکی از این اغمار هستیم؟ سیاست خارجی ما چیبست؟ بین این بلوک و آن بلوک بودن. کشورهایی که به آن لوایح پیوستند به توصیه بزرگان خود بوده است. اینکه آن لوایح را رعایت بکنند یا نه هم به راحتی با هم کنار می آیند. مگر عربستان حامی داعش نبوده و نیست؟ مگر خود آمریکا طالبان را ایجاد نکرده است؟ مگر خود خانم کلینتون نگفت داعش را ایجاد کرده است؟ گفتند ما نمی خواهیم داعش از بین برود، می خواهیم مدیریت شود. تروریست خب از نظر آن ها تروریست در اختیار است.

وی ادامه داد: مگر نفت را از طریق همین گروه ها منتقل نمی کنند؟ مگر تامین مالی نمی کنند؟ مگر نفت را از طریق ترکیه به بازار جهانی منتقل نکردند؟ با ماهواره ها، نقل و انتقال نفتکش ها پیوسته مشخص است؛ از آن راه های اشغال شده توسط تروریست ها رفت و آمد می شود. ماشین های داعش چه ماشین هایی بود؟ مگر آمریکایی نبود؟

این فعال سیاسی افزود: پس می فهمند تررویست کجاست و یعنی چه. در شورایعالی امنیت تصویب می کنند داعش و طالبان تروریست است. اگر قبول دارند این مسائل را پس این دوگانه عمل کردن ها چیست؟ من معتقدم اشتباه بزرگ روحانی گره زدن مسائل داخلی به روابط با غرب بویژه آمریکا و غفلت از رابطه با همسایگان و چین و روسیه و حتی هند بود.

چینی ها بعد از برجام با ما سرد شدند

وی با انتقاد از دولت دوازدهم در همراهی آمریکا در برجام گفت: تا مسئله برجام مطرح شد و چرخش ایران به طرف آمریکا صورت گرفت طبیعی بود واکنش چینی ها این باشد که سرد برخورد کنند. چینی که به تحریم های آمریکا بها نمی داد و خودش در مواردی تحریم آمریکا هم هست، تحریم های آمریکا علیه ما را رعایت می کرد. چرا؟ چون ما کشور متعهد به چین نیستیم. وقتی متعهد نیستیم روابط راهبردی بلند مدت نداریم. طبیعی است بگویبد هرچه شد، شد. وقتی در منطقه قدرتمند شویم چه بسا مطلوب چین هم هستیم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسسش که آیا اعضای مجمع از پاسخ های ظریف و جنیدی دو عضو هیئت دولت حاضر در جلسات بررسی لوایح چهارگانه در مجمع قانع شدند، تصریح کرد: خیر. سوالاتی مطرح بود. از جمله سوالات این بود که ما اگر به این دو کنوانسیون بپیوندیم تعهد می دهید که اوضاع اقتصادی ما بهتر شود؟ می گفتند نه. این صریح عبارت جناب آقای ظریف در جلسه مجمع بود. می گفت نه، چون این بخشی از خواسته ایشان است و هنوز ممکن است خواسته های دیگری داشته باشند. تازه اگر به اجماع برسند به نتیجه می رسیم. ما می گفتیم راهی باز کردیم  تا در این دوران و تحریم ها  گذران معیشت کنیم؛ اگر به این لوایح بپوندیم این راه هم دچار مشکل می شود.

وقت برای بررسی دو لایحه  CFTو پالرمو هست

وی در پاسخ به این پرسش که مجمع تا چه زمانی فرصت بررسی دو لایحه باقی مانده از چهارلایحه الحاقی را دارد گفت: بعد از اینکه رهبر معظم انقلاب تقاضای آقای روحانی را به مجمع ارجاع دادند؛ ما تا یک سال دیگر از زمان دستور زمان بررسی داریم. به عنوان یک احتمال می توانم بگویم شاید بپیوندیم. مهم ترین مانع برای ما موضوع تحریم ها بوده است. ممکن است این موضوع طور دیگری بررسی شود و ما بپیوندیم.

برجام دو محال است

این فعال سیاسی در پاسخ به پرسشی در باره احتمال عقبد برجام دو اظهارکرد: عقد برجام دو را محال می دانم؛ چون سیاست گذار در مورد برجام رهبر بوده و هستند. برجام دو و سه را در زمان آقای روحانی نهی کردند. موضوع برجام دو و سه موضوع سلاح های ما در منطقه است، موضوع حمایت ما از حزب الله، فلسطین و یمن است. این ها از نظر رهبری قابل مذاکره نیست.

وی در پاسخ به پرسشی مشابه درباره احتمال ادامه مذاکرات هسته ای نیز گفت: احتمال ادامه مذاکرات هسته ای هست؛ اما توجه کنید آمریکا در صدد گرفتن امتیاز بیش تر است. اگر آمریکا قبول کند به همان چیزی که 1395 تصویب شده، به همان نقطه بر گردد جمهوری اسلامی هم بر می گردد. نه اینکه بخواهند زمان تعهدات ما را طولانی تر کنند، نه اینکه بندی بر بندهای تفاهم قبلی اضافه کنند.

روحانی در مجمع حضور نداشت

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره حضور حسن روحانی به عنوان یکی از اعضای حقوقی مجمع در جلسات این نهاد  تصریح کرد: دور اول دولتشان دو تا سه جلسه زمان آقای هاشمی در جلسات مجمع حاضر شدند. زمان آقای هاشمی هم منظم نبودند. در دور جدید فقط جلسه معارفه که خدمت آقا بودیم شرکت کردند. دیگر در جلسات مجمع شرکت نکردند.

وی درپاسخ به احتمال صدور حکم عضویت روحانی به عنوان عضو حقیقی در مجمع گفت: الان عضو مجمع محسوب نمی شوند؛ مگر حکم جدیدی داده شود.

پیام رئیسی وفاق ملی بود

وی در واکنش به نظرخواهی ابراهیم رئیسی از اصولگرایان و چهره های اصلاح طلب پیش از تشکیل کابینه اظهار کرد: از نظر دعوت کردن ایشان به صورت فردی برخی ها را دعوت کرد و بعضی ها را به صورت جمعی، مثلا تحت عنوان اقتصاددان ها که هم اصل طلب و هم اصولگرا بودند دعوت شدند. در حوزه مسائل مربوط به کرونا و برخی موارد اقتصادی و امنیتی هم عهده دیگری را دعوت کردند. دعوت مفتوحی بوده است. نفس این کار خیلی خوب است. جناب آقای رئیسی با این دعوت نوعی پیام وفاق ملی را به جامعه  می دهد. ان شالله که در این راه موفق باشد و اعتماد از دست رفته به دولت را برگرداند.

اصلاحات منفعت طلبی کرد

وی با انتقاد از روند سیاست ورزی جریان اصلاحات در انتخابات گذشته یادآورشد: سیاستمداران و جمعیت های سیاسی، احزاب و گروه ها و جریانات قبل از اینکه مصالح جناحی را پیگیری کنند، باید به فکر مصالح ملی باشند. متاسفانه ما این نگاه را در جریان اصلاح طلب نمی بینیم. هرجا چرخه به نفع اصلاحات باشد هستند؛ اگر منفعتشان نباشد یا غایب هستند یا به صحنه نمی آیند و از هوادارانشان هم نمی خواهند به پای صندوق ها بیایند و این خلاف مصالح ملی است.

مصباحی مقدم ادامه داد: اینکه پای صندوق رای  48 و 8 دهم درصد یا 88 درصد از مردم شرکت کنند، از نظر نگاه به مصالح ملی خیلی فرق می کند. وقتی سخنگوی اصلاح طلبان مکرر اصرار می کند ما در این انتخابات کاندیدا نداریم؛ بازتاب سخنانش چه تاثری می گذارد؟ یعنی به پای صندوق نیایید. یک وقت می گویند ما کانیدا نداریم؛ اما در انتخابات شرکت کنید تا زمانی که فرد مورد نظر ولو نسبی را پیدا کنیم؛ که در این انتخابات هم وجود داشت؛ می گوییم این کار بر اساس مصالح ملی است. اما وقتی فقط تاکید می کنند که ما کاندیدا نداریم یعنی پای صندوق نیایید. این وضع روشن است که خلاف مصالح ملی است. از این جهت هشدار می دهم که مصالح ملی را بر مصالح گروهی ترجیح دهند. بلاخره پای یک کشور و یک ملت در میان است.

مردم به خاطر جریان اصلاحات پای صندوق رای نیامدند

وی در همین راستا به علت عدم حضور حداکثری مردم در انتخابات گذشته اشاره  و خاطرنشان کرد : اما در مورد اینکه چرا بخش قابل توجهی از مردم در انتخابات های مجلس،شورای شهر و ریاست جمهوری پای صندوق های رای نیامدند باید گفت حاصل عملکرد دولت، مجلس دهم و شوراهای پنجم  است. عملکرد آنان طوری بود که هواداران جریان پیروز را از ادامه حمایت و همراهی با آنان منصرف کرد. در مورد شوراهای شهر هم می بینم که در دوره پنجم شورای شهر چند بار شهدار عوض کردند. جناب آقای حناچی آقای خوبی است اما عملکرد او را با دوره آقای قالیباف مقایسه کنید؛ هرگز قابل مقایسه نیست.

اگر قالیباف مجرم شد به پرونده اش رسیدگی شود

وی در پاسخ به این واکنش که پرونده های فساد شهرداری در آن دوران مفتوح است گفت: مسئله فساد که مطرح می شود به عنوان اتهام مطرح می شود. آنچه جلو چشم ما است عملکرد او در پروژه های شهرداری است. کسی که آب می آورد کوزه شکسته هم پایش است. من نمی گویم در مبارزه با فساد کسی کوتاه بیاید؛ باید رسیدگی کنند اگر محکوم شد هم بسیار خوب، با او برخورد کنند. آنچه که  مهم است این که در دوران شهرداری آقای قالیباف تهران یک تکان بزرگ خورد. خارجی هایی که وارد تهران می شدند در دوران قالیباف تغیرات تهران را می دیدند. من طی این مدتی که ایشان شهردار بود بارها به پایتخت کشورهای اروپایی رفتم. واقعا تغیراتی که اینجا می دیدم آنجا نمی دیدم. مثل آدم تغییر جدیدی در ایتالیا و پاریس بین سه تا چهار سال نمی بیند؛ اما تغیرات تهران در آن زمان خیلی چشم گیر بود. مردم این موضوعات را می بینند.

اصلاحات به مردم گفت پای صندوق رای نیایند

وی مجدد با انتقاد از جریان اصلاح طلب اظهارکرد: به علاوه موضع گیری جریانات اصلاح طلب در انتخابات مجلس هم مهم بود. با اینکه تعدادی نماینده خوب در تهران داشتند و من مثال از آقای انصاری می زنم که در خانم ها هم افراد شناخته شده و مقبول مجموعه بودند؛ اما می بینم رای کمی می آورند. آقای انصاری ظاهرا 67 هزار رای آورده است در تهرانی که ایشان بالای میلیون رای آورده بود.

وی ادامه داد: این یعنی هواداران جریان اصلاحات در خانه نشستند؛ اول اینکه از عملکرد اصلاحات ناراضی بودند دوم اینکه روزنامه ها را تا قبل از انتخابات رصد کنید همه صحبت ها از کم شور بودن و پایین بودن مشارکت در انتخابات بوده است؛ که خود نوعی القا، فضا سازی و ایجاد ناامیدی در میان هواداران بوده است.

اصلاح طلبان خود را خانه نشین کردند

این فعال سیاسی تصریح کرد: خصوصا که اعلام کردند ما رسما کاندیدا نداریم. این رویکرد خلاف مصالح ملی است. رویکرد استقبال از حاشیه رفتن است. درست بدتر از شرایط 88. اگر جریانات سال 88 رخ داد و آن ها به حاشیه رفتند از ناحیه دیگران به حاشیه رفتند؛ از طرف دولت و قوه قضاییه و شورای نگهبان. این دور بر اثر عملکرد خودشان به حاشیه رفتند و این حاشیه رفتن از دفعه پیش بدتر است.

وی با اشاره به روند پیروزی این جریان سیاسی در سال 1376 گفت: از این ماجرا که جریان اصلاحات در مجلس حضور ندارد و در دولت فعال نشد؛ بگذارید بگویم بلاخره همین جریان اصلاحات در دوره کاندیداتوری آقای ناطق و آقای خاتمی تقریبا حاشیه بود. چرا آن دفعه به میدان آمدند و بردند؟ چرا از این تجربه تاریخی درس نمی گیرند؟ چرا نمی بینند که فضا برای رقابت بلاخره باز است؟ چرا نمی گویند هر طوری شده کاندیدای خودمان را به صحنه بیاوریم؟ البته هیچ نوآوری هم ندارند. نسل جدیدشان هم نوآوری ندارد.

وی جریان اصلاحات را فاقد نوآوری و نیروی تربیت شده جوان دانست و اظهارکرد: الان تعدادی جوان در کابینه معرفی شده داریم این یعنی نخبگانی تربیت شدند. چرا جریان اصلاحات نیروی تربیت شد جدید نداد و هرچه آدم معروف دارد آدم های آفت خورده و ضربه خورده هستند که در جریان فتنه  88 ضربه خوردند؟ طبعا اگر آن ها به میدان بیایند شورای نگهبان قبولشان نمی کند می گوید این تجریه شما است که مصالح ملی را رعایت نکردید، چه طور می خواهید در راس قرار بگیرید؟

جریان اصلاحات مانیفست خود را تهیه کند

مصباحی مقدم همچنین ابراز عقیده کرد: من معتقد هستم این جریان الان به لاک خود رفته است. باید تصمیمات جدیدی بگیرد. بهترین راه این است که مدت مدیدی بنشینند و برای خودشان مانیفستی تهیه کنند. این موضوع در میان خودشان هم مطرح شد. اصلا اصلاح طلبی را تعریف کنند. اصلاح طلبی تعریف نشده این است ک هر کسی از ذن خود یار می شود. یک معنی اصللاحات رفورمیست قرن 17 و 18 است که از تفکر دینی اگزیستانسیالیستی در مقابل تفکر کاتولیستی ایجاد شد. الان موجود هستند افرادی که جز شخصیت های اصلاح طلب هستند و دنبال تغیرات اساسی در ساختار جمهوری اسلامی هستند.

وی با بیان اینکه "جریان اصلاحات نیازمند باز تعریف خود است" گفت: گاهی اوقات می بینم معنی اصلاح طلبی را عجیب و غریب می گیرند و می گویند همه اصلاح طلب هستند چه کسی هست که نخواهد اوضاع بهتر شود؟ اصلاح طلبی یعنی این؟ من مرتب این جریان را رصد می کنم؛ می بینیم که اصلا تعریف روشنی ار خود ندارند. اگر تعریف روشنی داشته باشند  باید ها و نبایدهایشان مشخص می شود. می توانند بگویند هرکه از مانیفست ما خارج  شد دیگر اصلاح طلب نیست. ببینند اصلاح طلبی چه قدر هوادار دارد. ای بسا بعضی ها بی خود از ذن خود یار شده اند. ای بسا در سالهای گذشته بخشی از آن ها برانداز شدند. به وسیله خاتمی و روحانی خواسته هایشان محقق نشده است و برانداز شدند؛ خود این نشان دهنده بلاتکلیفی این جریان است. البته تعداد این افراد خیلی نیست.

وی با تاکیدبر اینکه اصلاحات باید تکلیف خود را مشخص کند، ادامه داد: اگر مانیفست مشخصی در چارچوب قانون اساسی و اهداف عالی جمهوری اسلامی با قبول خط قرمزها و با قبول مسئله ولایت فقیه داشته باشند من تصور می کنم مجدد می توانند حرکت بعدی را در ادوار بعدی به خوبی انجام دهند. متین حرکت کنند و هوادارانشان را هم داشته باشند.

از رد صلاحیت لاریجانی تعجب کردم

وی در پاسخ به این پرسش که آیا رد صلاحیت شدن علی لاریجانی برایش تعجب آور نبود، گفت: چرا. تعجب کردم. من معتقد بودم نباید چنین اتفاقی می افتاد. واکنش ایشان خیلی معقول بود. واقعا رعایت مصالح ملی در رفتار ایشان بسیار برجسته بود. رهبر معظم انقلاب هم موضع گرفتند؛ که  حکایت از این داشت که یا مناقشه ای نسبت به تصمیم شورای نگهبان داشتند ولی تکلیف نکردند و یا علاوه بر این مناقشه نسبت به اظهار نظرهای دیگران نسبت به لارجانی اعلام موضع کردند که نوعی حمایت مجدد از آقای لاریجانی به حساب می آید.

وی درباره حاشیه های پیرامون موضع گیری آملی لاریجانی نسبت به این موضوع  افزود: به دنبال جلسه ای در شورای نگهبان که آقای علی لاریجانی در آن تایید نشدند یک جلسه در مجمع تشخیص بود که ایشان واکنش نشان دادند. همان جا اظهار نظرهای مختلفی بود مجمع یک پارچه با ایشان موافق نبود. برخی ها موافق و برخی مخالف بودند. الان هم بهتر است به این بحث دامن زده نشود.

چرا کرونا درست مدیریت نشد؟

در ادامه مصباحی مقدم در پاسخ به پرسشی درباره نحوه مدیریت پاندمی کرونا در کشور  تصریح کرد: متاسفانه وعده هایی برای تولید انبوه واکسن و سرعت واکسیناسیون در داخل داده شد که محقق نشد. این جای انتقاد دارد. برای واردات هم با محدودیت هایی رو به رو بودیم. که الان کم کم بهبود پیدا کرده است. مقداری از محدودیت ها به تامین ارز بر می گشت مقداری هم به اصل موافقت با تامین واکسن از برخی کشورها مثل کره جنوبی.  کره جنوبی برای ارسال واکسن هم از آمریکا می ترسید. این نقش FATF نیست نقش تحریم است.

وی ادامه داد: در حال حاضر آنچه که مهم است این است که بسیج جدی و همگانی صورت بگیرد و آن طرح شهید سلیمانی که دوره ای اجرا شد و بسیار موفق بود که از بالای 400 نفر فوتی روزانه به زیر 50 نفر رساند مجدد اجرا شود. نمی دانم چرا ستاد ملی کرونا این طرح را کنار گذاشت. اگر آن اجرا شود حتما موفق خواهد بود و تاثیر بزرگی بر مهار کرونا خواهد گذاشت. آنچه که ما به آن نیازمند هستیم جمع نشدن زیاد مردم در یک محدوده کوچک و مسقف است. اینکه همه آداب مربوط به مبارزه با کرونا رعایت شود مهم است. اگر این اتفاق بیافتد ان شالله امیدواریم روند کرونا کاهشی شود. با ورژن های جدیدی ازاین ویروس هم مواجه شدیم. سرعت و شدت ابتلای دلتا زیاد است. معتقد هستم باید این مسئله خیلی جدی گرفته شود. کما اینکه رهبر انقلاب بر این خیلی تاکید دارند.

رئیسی جلوی خشم مردم را می گیرد

وی در پاسخ به سوالی درباره خشم مردم از این عدم مدیریت و اینکه آیا ممکن است به اعتراضات گسترده مردمی تبدیل شود نیز اظهارکرد: با رویکرد آقای رئیسی این رویکرد را ضعیف می دانم. خود اینکه ایشان احساس تکلیف کردند به بیمارستان کرونایی ها رفتند و در صف داروخانه بودند تا درد مردم را چهره به چهره بشنود مهم است. در دوره گذشته ارتباط نزدیک مسئولین با مردم را کم داشتیم. وزرا معاونان، استانداران و  فرمانداران ارتباط نزدیک وتنگاتنگی باید با مردم داشته باشند و بگویند ما در صحنه هستیم، همدردی می کنیم و تلاش بیشتر و منسجم تری برا یحل مشکلات انجام می دهیم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان گفت: اظهار امیدواری می کنم برای جناب آقای رئیسی و تیمی که از مجلس رای می گیرد. برای این دوره چهارساله موفق باشند و با داشتن نقشه راه حساب شده و با آسیب شناسی مسائل رخ داده و مشکلات ااقتصادی را با نظر کارشناسان را به صورت جدی برطرف کنند.

صفحه1 از136

درباره ی ما

پایگاه خبری حرف آخر، خبرگزاری کلانشهر رشت

آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه

کاربر گرامی برای اطلاع از آخرین مطالب سایت، در خبرنامه حرف آخر عضو شوید.