K2 Listing

K2 Listing

علیرضا زاکانی هفته گذشته در مناظره با تاجزاده اظهارداشت: آقایان ناطق نوری و علی لاریجانی کسانی بودند که سال 76 می خواستند انتخاب آقای خاتمی باطل شود.
 

گیل ندا،  یک منبع آگاه اعلام کرد: اظهارات علیرضا زاکانی فعال سیاسی اصولگرا مبنی بر این که در انتخابات ریاست جمهوری سال 1376، علی لاریجانی درخواست ابطال انتخابات را کرد، تهمت و دروغ است.

این منبع آگاه امروز - یکشنبه - در گفت و گو با خانه ملت درخصوص اظهارات زاکانی در مناظره با مصطفی تاجزاده فعال سیاسی اصلاح طلب مبنی بر این که در انتخابات ریاست جمهوری سال 1376، علی لاریجانی درخواست ابطال انتخابات را کرده است، افزود: این گفته ها دروغ و تهمت است و باعث تاسف است که برخی برای رسیدن به اهداف و اغراض سیاسی خود پایبند به امور دینی، اخلاقی و انسانی نیستند.

به گزارش ایرنا، علیرضا زاکانی هفته گذشته در مناظره با تاجزاده اظهارداشت: آقایان ناطق نوری و علی لاریجانی کسانی بودند که سال 76 می خواستند انتخاب آقای خاتمی باطل شود.

غلامحسین اسماعیلی رییس دادگستری تهران گفت: مرتضوی در زندان است، یک نفری دروغی را می‌گوید بقیه به دنبالش می‌روند.

 

گیل ندا،   بازار شایعات همچنان پیرامون برخی محکومان و متهمان بسیار داغ بوده است و اساسا برخی افراد و جریانات نیز با دامن زدن به این شایعات به دنبال ماهی‌گیری از آب گل آلود هستند. یکی از این شایعات که چند روزی است فضای رسانه‌ای را تحت‌الشعاع قرار داده است، ماجرای حضور یا عدم حضور سعید مرتضوی قاضی و دادستان سابق تهران در کشور است.خبر دیده شدن سعید مرتضوی مدیرعامل اسبق سازمان تامین اجتماعی در نجف و اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه مرتضوی بعد از خروج از کشور در اربعین، هنوز به کشور بازنگشته و خود را به زندان معرفی نکرده است.

چندی پیش، سعید مرتضوی در نامه‌ای از اولیای دم مقتول تقاضای بخشش کرد که دادگاه تجدید نظر نیز به دلیل اظهار ندامت وی، حکم حبس پنج ساله وی را به دو سال تقلیل داد و پس از این ماجرا و صدور حکم، عکس وی به عنوان زائر اربعین کربلای حسینی در رسانه‌ها منتشر شد، اما ماجرا به همین جا ختم نشد و برخی رسانه‌ها خبر از عدم حضور مرتضوی در تهران خبر دادند.

دو روز پیش به‌نقل از توییت یک خبرنگار، نوشته‌بود مرتضوی برای خدمت‌رسانی در روند ساخت حرم‌های شریف در نجف به‌سر می‌برد و از مسئولان خواسته‌ بود که این خبر را رد یا تایید کنند. مسعود‌نوری مدعی‌شده‌بود که وکیل مرتضوی خبر حضور مرتضوی در نجف را داده است.

به دنبال این موضوع، سعید ایوبی، وکیل سعید مرتضوی، در گفتگویی اعلام کرد که مرتضوی در نجف نیست و در زندان، حبس می‌کشد و با کسی درباره ماندن مرتضوی در عراق گفتگو نکرده است.

در همین راستا، این موضوع را از غلامحسین اسماعیلی رییس دادگستری تهران پیگیری کرد که او اینطور پاسخ داد: مرتضوی در زندان است، یک نفر دروغی را می‌گوید و عده‌ای را به دنبال خود می‌کشاند که متاسفانه رسانه‌ها به دنبال آن می‌روند. روز گذشته نیز در مورد عدم صحت این موضوع اطلاع رسانی شد.

بر اساس این گزارش، شواهد و گفته‌ها نشان می‌دهد که مرتضوی هم اکنون در زندان به‌سر برده و دوران محکومیت خود را طی می‌کند.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه با اشاره به پیشنهادی برای شفاف‌سازی مالیات پزشکان در لایحه بودجه ۹۸ گفت:آنچه درباره مالیات بر درآمد پزشکان گفته می‌شود رقمی حدود ۷هزار میلیارد است که متأسفانه رقمی بسیار کمتر به عنوان مالیات سالیانه از این بخش، پرداخت می‌شود.

 

گیل ندا،  عباس گودرزی درباره پیش‌‌بینی بندی در لایحه بودجه ۹۸ مبنی بر مکلف شدن پزشکان در استفاده از دستگاه‌های خودپرداز (پوز) به منظور جلوگیری از فرار مالیاتی و وجود برخی فشارها برای حذف این بند اظهار کرد: پیشنهاد این بند توسط کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۸ موضوع عجیبی نیست و همه اقشار جامعه باید مالیات‌شان را بپردازند.

این عضو کمیسیون تلفیق بودجه ادامه داد: مالیات بر درآمد که تنها شامل کارمندان و کارگران نمی‌شود؛ چرا این اقشار به محض دریافت حقوق‌شان باید مالیات پرداخت کنند اما برخی به راحتی و بی‌توجهی نسبت به این مهم، از پرداخت مالیات سر باز زنند؟!

وی با تأکید بر اینکه «مالیات» مربوط به گردش کار کشور و جزو حقوق مردم و بیت‌المال است، عنوان کرد: بخش بزرگی از جامعه پزشکان مالیات‌شان را پرداخت می‌کنند و از این جهت شایسته نیست بخش دیگری که مالیات‌شان را نمی‌پردازند، آبرو و حیثیت دسته اول را هم خدشه‌دار کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مقوله مالیات بحث اقلیت و اکثریت مطرح نیست، ابراز کرد: با توجه به اینکه مالیات جزو حقوق مردم است، تصمیمات اتخاذ شده در کمیسیون تلفیق را منطقی و معقولانه می‌دانم و امیدوارم ضمن تصویب، نظارتی که بر اجرا گذاشته می‌شود باعث ساماندهی وضع نابسامان موجود در حوزه مالیات بر درآمد پزشکان باشد.

وی همچنین اشاره‌ای به دیگر بند پیشنهادی این کمیسیون که به تصویب رسید، داشت و گفت: همچنین در راستای ایجاد شفافیت و ساماندهی مالیات بر درآمد پزشکان، تصمیم گرفته شد تا مالیات اسناد پزشکی، حین ارائه مستندات و مدارک پزشکی به بیمه کسر شود.

گودرزی بار دیگر با پسندیده دانستن این اقدام، ابراز کرد: آنچه که درباره مالیات بر درآمد پزشکان گفته می‌شود رقمی حدود هفت هزار میلیارد تومان است که متأسفانه رقمی بسیار کمتر به عنوان مالیات سالیانه از این بخش، پرداخت می‌شود؛ امیدواریم که این بندها ضمانت اجرایی لازمی برای تحقق خلأ موجود در این بخش باشد.

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان در پی انتشار سخنانی به نقل از محمد صادق حسنی یکی از نمایندگان شهرستان رشت در مجلس تحت عنوان«رویه مدیریتی سازمان برنامه در گیلان مانع پیشرفت و توسعه استان شده است» توضیحاتی را ارائه کرد.

 

گیل ندا، در جوابیه روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان آمده است:

با عنایت به رسالت مندرج در شرح وظایف سازمان برنامه و بودجه کشور که راهبری و رصد توسعه کشور از جمله وظایف محوله آن محسوب شده، سازمان مدیریت و برنامه استان گیلان پس از احیای مجدد در سال ۱۳۹۴ همواره در جهت ایجاد همگرایی بیشتر کارشناسان خود در زمینه ادبیات و مفاهیم توسعه کوشید و از ابتدا با دعوت از بزرگان و اساتید رشته های مختلف این فرصت را در فضایی اداری_آموزشی فراهم نمود که خوشبختانه پس از چند جلسه با فراگیر ترشدن موضوع و ضرورت ایجاد همگرایی بیشتر در ادبیات و مفاهیم توسعه بین سازمان ها و ادارات استان این جلسات گسترده تر شد.

در این جلسات که درپایان ساعات اداری پنجشنبه های آخر هر ماه برگزار می شود و تا امروز ۴۲ جلسه آن تشکیل شده امر توسعه از ابعاد مختلف (اجتماعی، اقتصادی، سیاسی…) مورد ارزیابی قرار گرفته که تا به امروز برخی از علما و اساتید برجسته این کشور نظیر آیت الله سید مصطفی‌ محقق‌ داماد، پروفسور پرویز کردوانی، دکتر فرشاد مؤمنی، دکتر مجید مخدوم ، دکتر حسین راغفر ، دکتر علی جنتی، دکتر داود دانش جعفری، سردار محسن رشید، دکتر فرهاد دژپسند و … در آن به طرح نظرات خود پرداخته اند که در فضایی کاملا تخصصی و کارشناسانه مورد نقد و بررسی مدعوین قرار گرفته است.

در ابتدای همه این جلسات که صرفا برای بدنه کارشناسی و مدیریتی استان تشکیل می گردد! بارها توسط ریاست محترم سازمان تاکید شده که نظرات سخنرانان به مفهوم مورد تایید بودن توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نمی باشد و طرح آن صرفا برای آشنایی بیشتر با دیدگاه های مختلف توسعه در جامعه علمی کشور و به جهت اعتلای دانش بدنه مدیریتی و کارشناسی استان می باشد. با اینحال جناب حسنی نماینده محترم مردم فرهیخته شهرستان رشت، در کمال تعجب در سخنان اخیر خود در حالی برگزاری این سلسله همایش ها رادر سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان زیر سوال برده اند که خود با حضور در جلسه چهاردهم که با سخنرانی سرکار خانم دکتر زهرا کریمی و با موضوع ” پیامد تداوم رکود بر بازار کار ایران” برگزار شد ضمن تقدیر و تشکر ویژه از ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان سطح بالای این همایش ها را مورد تقدیر قرار داده اند. که برای یادآوری و تنویر افکار عمومی لینک فیلم آن اظهارات تقدیم ایشان و مردم شریف استان گیلان میگردد.

چند روز پیش محمدصادق حسنی، نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی به نشست‌های سازمان برنامه و بودجه گیلان واکنش نشاد داد که به شرح ذیل است:

با توجه به تلاشهای شبانه روزی دکترنوبخت در زمینه بودجه که باید آن را ستود و تقدیر کرد چرا زیرمجموعه ایشان به جای گذاشتن نشست هایی در زمینه پیشرفت پروژه ها در استان و نشست های تخصصی در زمینه بودجه در جهت کمک به منافع مردم برخلاف وظیفه اصلی خود و سیاست و منش دکترنوبخت حرکت می‌کنند.

 حسنی جوریابی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نسبت به نشست‌های پایان هفته در سازمان برنامه و بودجه گیلان واکنش نشان داد.

نماینده مردم رشت با تاکید بر اینکه نباید مردم را فقط در زبان محرم بدانیم اظهار کرد:  بنده بعنوان یک نماینده مجلس که یک نهاد نظارتی است از سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان و ریاست آن این سئوال را دارم که هدف از برگزاری این نشست‌های سیاسی در این برهه حساس در یک سازمان غیرسیاسی و تخصصی آن هم بودجه ای چیست؟!…

اینجانب بعنوان یک نماینده اصلاح طلب برای دکترزیباکلام بعنوان یک چهره دانشگاهی احترام زیادی قائلم،ولی سازمان مدیریت و برنامه ریزی، که دانشگاه نمیباشد تا نشست های پیاپی با حضوراساتید دانشگاهی، پروازی از تهران برگزار نماید، مگر در سازمان برنامه و بودجه چنین نشست هایی برگزار می شود که دراستان گیلان برگزارشود؟!…

این نشست که به احترام بزرگداشت مرحوم آیت الله هاشمی می باشد باید مانند اکثراستانها در یکی از دانشگاههای استان و یا یکی از سالنهای اجتماعات به مدیریت یکی از احزاب یا جریانهای سیاسی برگزار شود نه در سازمان مدیریت و برنامه ریزی…

این سازمان نباید با نیمه تعطیل کردن یک روزکاری یا حتی یکساعت کاری با دعوت از کارکنان خود (که اگرحضورنداشته باشند مورد غضب قرارمیگیرند) و مدیران و مسوولان و فرمانداران و فعالان سیاسی اجتماعی، یک سازمان تخصصی و بودجه ای را تبدیل به یک حزب سیاسی کند.

با توجه به تلاشهای شبانه روزی دکترنوبخت درزمینه بودجه که باید آن را ستود و تقدیرکرد چرا زیرمجموعه ایشان بجای گذاشتن نشست هایی در زمینه پیشرفت پروژه ها در استان و نشست های تخصصی در زمینه بودجه در جهت کمک به منافع مردم برخلاف وظیفه اصلی خود و سیاست و منش دکترنوبخت حرکت میکنند.

آیا مدیریت این سازمان در این نشست ها هدفی جزایجاد شوی تبلیغاتی و رنگارنگ کردن کارنامه نه چندان خوش رنگ خود دارد؟! در این شرایط سخت که کشور از هرطرف مورد تحریم های ظالمانه دشمنان خود قرارگرفته صرف کردن هزینه هایی این چنین از بیت المال آن هم در یک ارگان دولتی چه معنی و خروجی برای استان دارد؟!

این نشست ها بجای توسعه استان بیشتر باعث عقب افتادگی آن میشود. چرا که زمانی که می بایست در خدمت توسعه و پیشرفت استان و در باز کردن گره های مشکلات مردم صرف شود،صرف بازی های سیاسی می شود.رویه مدیریتی سازمان برنامه در گیلان مانع پیشرف و توسعه استان شده است.نباید در جنگ اقتصادی مهمترین سازمان یک استان در تعطیلات زمستانی به سر ببرد.

من خود به شخصه در اتاق هیچکدام از مدیران چنین هزینه هایی که در اتاق رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان شده است را مشاهده نکرده ام، اتاق دکترنوبخت بعنوان معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور یک اتاق ساده و معمولی میباشد دراستانداری هم اتاق استاندار چه در زمان دکترنجفی و چه در زمان دکترسالاری هیچ تغییری نکرده است ولی ایشان اتاقی لوکس با صرف هزینه های گزاف ساخته است که چشم هر بیننده ای را خیره میکند

سازمان برنامه گیلان شفاف سازی کند که در طول این سالها چه قدر هزینه بابت رنگ و لعاب ساختمان مربوطه کرده و چه افرادی با چه ضوابطی پیمانکار بوده اند؟!نباید مردم را فقط در زبان محرم بدانیم و مردم حق دارند با دیدن این اتاق نسبت به مدیران بدبین شوند. ما انقلاب کردیم که این مسائل برچیده شود باید بر طبق رهنمودهای رهبرمعظم انقلاب اشرافی گری و این نگاه از بالا به پایین را حذف کرد.

محمد هاشمی اظهار کرد: وقتی می‌خواهیم در رابطه با دستاوردهای انقلاب اسلامی صحبت کنیم باید شرایط قبل از پیروزی انقلاب را با امروز مقایسه کنیم و متوجه تفاوت ها باشیم.

 

گیل ندا، شرایط قبل از انقلاب در سال‌های دهه ۴۰ به بعد منجر به انقلاب شد و روحانیت نیز در همان دوره به صحنه آمد. در این دهه در کشور ما آزادی سیاسی وجود نداشت و شرایط اقتصادی مطلوب نبود؛ از نظر عمرانی در کشور آبادانی به وجود نیامده بود. نزدیک به ۹۰ هزار روستا داشتیم و از این تعداد روستا کمتر از هزار روستا از نعمت برق برخوردار بودند. در کشور فقط یک جاده اتوبانی وجود داشت که در مسیر ارتباطی فرودگاه به هتل استقلال ساخته شده بود. آمریکایی ها ۶۵ هزار کارشناس نظامی و صنعتی در ایران داشتند.

او افزود: وضع ایران از نظر بین المللی به گونه‌ای بود که کارشناسان آمریکایی در ایران حق توحش می‌گرفتند. چیزی مثل سختی کار و بدی آب و هوا که امروز هم در قانون ما وجود دارد. آمریکا ملت ایران را ملتی وحشی به حساب می آورد و در حقوق کارکنان خود حق توحش را محاسبه می کرد. به شاه این افتخار را داده بودند که در جهت حفظ منافع آمریکا به مقام ژاندارمی منطقه ارتقاء یابد. ایران و اسرائیل در زمان شاه رابطه نزدیکی داشتند و ایران به اسرائیل نفت می داد آنها هم خدمات امنیتی را توسط موساد به شاه می‌دادند. درآمد نفتی زیادی وجود داشت ولی این درآمد صرف عمران و آبادانی کشور نمی شد و مستقیماً به حساب شاه و شاهزاده ها و خانواده سلطنتی واریز می شد و یا صرف هزینه های غیر ضروری می شد. ما کشوری اسلامی و سنتی بودیم اما در همان زمان تاریخ شمسی و قمری را تغییر دادند؛ در حقیقت بحث اسلام زدایی از کشور مطرح بود. در سال های قبل از انقلاب سه هزار نفر زندانی سیاسی داشتیم. همه آنها از یک قشر نبودند در میان آنها سیاسی، روحانی، طلبه، کمونیست، ملی گرا، مجاهد، کارگر و دانشجو وجود داشت و اگر این سه هزار نفر را بررسی کنید متوجه خواهید شد که از هر قشری با رژیم شاه مخالف بودند.

عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه کشور برای استقلال خواهی بهای سنگینی داده است گفت: با انقلاب اسلامی ما از سیطره و نفوذ آمریکا خلاص شدیم و استقلال سیاسی خود را که تا آن زمان تحت سیطره آمریکا، انگلیس و روسیه بود به دست آوردیم و این از نتایج انقلاب در بخش استقلال بود. اما کشور برای استقلال خواهی مردم و امام بهای سنگینی داد. در سال‌های اول انقلاب، منافقین ۱۷ هزار نفر را ترور کردند سپس عراق و صدام را تحریک کردند. ارتش و تجهیزات صدام روسی بود کشورهای منطقه نیز منابع مالی زیادی در اختیار صدام گذاشتند و هزینه های جنگ صدام علیه ایران تامین شد. تجهیزات جاسوسی را مستقر کردند و اطلاعات جنگ را به عراقی ها دادند. ما برای استقلال بهای بسیاری دادیم. در ۱۶ استان و ۸۳ شهرستان و ۲۷۰۰ روستا تخریب ۱۰ تا۱۰۰ درصد داشتیم. حاصل این حملات دو میلیون آواره بود که در ۴۰۰ اردوگاه در نقاط دور از مرز عراق زندگی می‌کردند.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: آمریکایی ها تا امروز دست از دشمنی بر نداشته اند و همچنان خواهان تغییر رفتار ایران هستند. آن زمان شاه نوکر آمریکا بود و ایران امروز یک قدرت بسیار قوی در حوزه خاورمیانه است و تاثیری جهانی دارد و یکی از وزنه‌ها در فضای بین الملل است و روی ایران حساب می شود. ترامپ اعلام می‌کند ما ۷ هزار تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کرده ایم و هیچ دستاوردی نداشتیم. این مرهون جمهوری اسلامی است. قبل از پیروزی انقلاب دو قدرت بیشتر در دنیا نبود یکی قدرت شرق که کشورهای کمونیستی و سوسیالیستی بودند و دیگری قدرت غرب، و جهان در میان این دو قدرت تقسیم شده بود.

او در ادامه افزود: امام به درستی به آقای گورباچف پیام دادند و گفتند «برای مطالعه کمونیست باید به موزه تاریخ رفت». همین کمونیست، رغیب جدی اسلام بود. در کمونیست و سوسیالیست گفته می شود دین، تریاک توده ها است و آنها با دین چنین برخوردی داشتند. امام در نامه خود به آقای گورباچف می نویسند مشکل تو امروز اقتصاد و … نیست مشکل تو این است که ۷۰ سال اسلام زدایی کرده ای و باید برگردی و جبران کنی. کشوری که ابرقدرت بود و دین اسلام و ادیان را تریاک توده ها می‌دانست توسط یک روحانی نقد و تحلیل می‌شود و این شرایط ساده به دست نیامده بود. قبل از انقلاب که در آمریکا تحصیل می‌کردم دوستانی که من در آنجا پیدا کردم از من می پرسیدند اهل کجا هستم و من می‌گفتم ایرانی و آنها چیزی از ایران پیدا نمی‌کردند. تمام دانسته های آنها از ایران در گربه ایرانی خلاصه می شد و بعد قالیچه ایرانی و حشیش ایرانی که در نشنال جغرافی درباره ایران نوشته شده بود.

او کرسی های شیعه شناسی را از دستاوردهای انقلاب دانست و گفت: امروز صدها کرسی شیعه شناسی در بهترین دانشگاههای دنیا تاسیس شده است. در قم از ۲۲۸ کشور طلبه داریم. رویشی از جهت بین المللی نسبت به اسلام داشتیم که توجهی به اسلام و مکتب اهل بیت(ع) ایجاد شد. ارزش هایی که در مکتب اهل بیت(ع) وجود دارد مورد توجه واقع شد. من اعتراف می کنم که ما در داخل ریزش داشتیم و جوانان امروز مثل دوران ما در اوایل انقلاب نیستند. آنها مثل ما نیستند و مساله آنها، امروز دین نیست که این هم دلایلی دارد. من در دومین روز ورود به آمریکا به کنفدراسیون رفتم که دو هزار دانشجوی ایرانی آنجا جمع شده بودند ظهر که شد و برای ناهار تعطیل کردند از مسئول کنفدراسیون پرسیدم نمازخانه اینجا کجاست؟ مسجد کجاست؟ او یک نگاه فقیه اندر سفیه کرد و به من گفت تو اگر می خواستی نماز بخوانی چرا به آمریکا آمدی؟! گفتم کجا باید می‌رفتم؟! گفت باید به نجف و پیش خمینی ات می رفتی! مساله ما در آن روزها دین و نماز و روزه و اعتقاداتمان بود ولی امروز مساله تعداد زیادی از جوانها دین نیست و اینها جزو ریزش های ما است.

هاشمی در خصوص دستاوردهای انقلاب در زمینه آزادی اظهار کرد: آزادی امروز که در اثر انقلاب برای کشور به وجود آمد با خفگان نظام پهلوی قابل قیاس نیست. قبل از انقلاب دو روزنامه داشتیم و این تعداد مطبوعات وجود نداشت ما در آن سالها تریبون آزاد نداشتیم. ولی هرچه از سالهای اول انقلاب فاصله می گیریم به دلیل برخی مسائل از جمله توهمات سرنگون کردن نظام، آزادی ها کمی محدود شد اما باز هم تفاوت از زمین تا آسمان است. آزادی در دنیا دو تعریف دارد. یکی مکتب لیبرالیسم که آزادی را بی بند و باری می داند و عده ای از جوانان ما به دنبال آن آزادی لیبرالی هستند ولی زیربنای فکر ما اسلام است و در دین اسلام، آزادی به یک سری ضوابط و قوانین محدود است.

او در رابطه با اظهارات اخیر در خصوص مساله حجاب گفت: برخی از قیدهایی که وجود دارد به دلیل اصولی است که در دین ما وجود دارد. اگر اینگونه موارد را بپذیریم و بدانیم که وقتی جامعه ای مبتنی بر مکتب فکری‌ای اداره می شود و ضوابط و ارزش های آن مکتب پذیرفتنی است در این صورت ما مشکلی پیدا نمی‌کنیم. در حقیقت مشکلات از زمانی شروع می‌شود که ما آن را نمی‌پذیریم. وقتی من دینی را قبول نداشته باشم بر سر موضوعی مثل حجاب مساله خواهم داشت و این نوع ایرادات را وارد می کنم و آزادی هایی را که در لیبرالیسم هست و در اسلام نیست را محدودیت می دانم. ما آیه صریح قرآن داریم که می‌گوید «و فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» «بشارت بده به بندگان من کسانیکه اقوال مختلف را بشنوند و بهترین آنها را انتخاب کنند». اخیرا عده‌ای می گویند حجاب را به رفراندوم بگذارید، ولی مگر می توان احکام دینی را با رفراندوم عوض کرد؟! خواست مردم باعث نمی شود حکمی قبح اسلامی یا گناه شرعی خود را از دست بدهد.

هاشمی با بیان اینکه همه اصول آزادی در تمام مراحل انتخابات رعایت نمی‌شود اظهار کرد: از نظر آزادی باید بگویم جامعه ما آزادی مشروط دارد ضمن اینکه ما در همه اوضاع هنوز آزادی نداریم و مشکلاتی داریم و این مساله دلایل خود را دارد. ما هم در جاهایی به رفتار حکومت اعتراض داریم. جامعه و تیپ روشنفکر امروز به بحث نظارت استصوابی اعتراض دارد. ما می‌گوییم مردم باید حق انتخاب داشته باشند. از نظر جمهوری، مبنا انتخابات است. ما انتخابهای زیادی داشتیم؛ بنابراین ابزار را داریم ولی همه اصول آزادی در تمام مراحل انتخابات رعایت نمی شود. یعنی مردم از دادن حق رأی به اشخاص محروم می شوند و یا اینکه با عبارت رجال در قانون اساسی خانم‌ها را از کاندید شدن برای ریاست جمهوری منع کرده اند. محدودیت هایی این چنینی داریم و بودن این ها را قبول نداریم ولی شرایط کشور اینگونه است.

این فعال سیاسی با بیان اینکه جناح های فعال در حاکمیت نمی‌توانند برخی از اشخاص را تحمل کنند ادامه داد: در کشور ما حزب به معنای واقعی وجود ندارد ولی جناح داریم و این جناح های فعال در حاکمیت نمی‌توانند برخی از اشخاص را تحمل کنند و برای آنها محدودیت هایی به وجود می آورند. این کارها نه دلیل قانونی دارد و نه دلیل شرعی. حرمت شکنی در دین هم گناه محسوب می شود برخی تریبون ها در حال توهین به افراد هستند و هرجایی منافع خود را در خطر می بینند نسبت به اشخاص رفتار ناشایستی دارند. یادم هست آقای هاشمی گفتند من امروز خیالم راحت است و می‌توانم راحت سرم را بگذارم و بمیرم چون مردم راه خود را پیدا کردند و در انتخابات حرف خودشان را می زنند ما دیدیم که در دو سه انتخابات اخیر هاشمی نبود ولی مردم حرف خود را زدند و به جریان این طرف رأی دادند.

هاشمی ائتلاف را تنها راه پیروزی در انتخابات دانست و گفت: با توجه به ضریب نفوذ سازمان‌های مختلف در مردم تجربه‌ی من نشان می‌دهد در انتخابات فقط می توان با ائتلاف پیروز شد. به طور مثال جناح اصولگرا از اول انقلاب تا به حال در حدود بیست درصد نفوذ مردمی داشته است. جناح اصلاح طلب نیز همینطور بوده و در حدود ۲۰-۲۱% نفوذ مردمی و جناح اعتدالگرا در حدود ۳۷-۳۸ درصد نفوذ مردمی دارد. اگر دو طیف با هم ائتلاف کنند برنده انتخابات می شوند. اکثریتی که یک جناح را برنده انتخابات کند در کشور ما وجود ندارد؛ بنابراین لازمه پیروزی ائتلاف است.

او ادامه داد: امروز بین جناح اصلاح طلب و اعتدالگرا قرابتی به وجود آمده است و تصور می شود آنها با هم هستند و در این انتخابها هر کدام با هم باشند به روال عادی برنده میدان خواهند بود. تریبون های تندرو در حال تخریب و تهمت هستند تا رأی مردم را بزنند و مردم به آن سمت نروند ولی تجربه در کشور ما نشان داده است که مردم به سمت کسی که فحش می دهد نمی روند. اگر این کارها نتیجه عکس نداشته باشد نتیجه مطلوبی هم برای آنها نخواهد داشت. مشترکات دو جناح اعتدالگرا و اصلاح طلب با هم بیشتر است و تندروهای جناح اصولگرا در حال توهین و تخریب این افراد هستند. آقای خاتمی و آقای هاشمی مورد ظلم و تحقیر قرار می‌گیرند و احمدی نژاد که اینهمه علیه قوه قضاییه حرف زده، عضو مجمع تشخیص است. مردم اینها را می‌بینند و به حساب می آورند. عده ای سازمانی و تشکیلاتی هستند و به این سمت می‌روند ولی عامه مردم انتخاب دیگری دارند.

عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام رد صلاحیت افراد شناخته شده را عامل پیروزی افراد گمنام دانست و گفت: در دوره گذشته اشخاص شناخته شده تایید نشدند، تمام لیست کارگزاران رد صلاحیت شدند درحالی تمام افراد حزب مؤتلفه را تایید کردند. بررسی در کار نبود و مردم با این رفتار، افراد گمنامی را انتخاب کردند. پیروزی یک فرد شناخته نشده در مقابل یک چهره اصولگرا در حقیقت واکنش مردم به رفتار شورای نگهبان است. ما در این چهل سال هم دستاورد داشتیم و هم کاستی هایی وجود دارد من تعصب انقلابی ام را دارم و از ابتدا داشتم و فکر می کنم کار خوبی انجام شده ولی فارغ از این تعصب، دستاوردهای انقلاب ما به مراتب بیشتر بوده است. شرایط امروز ایران وضعیت خوبی است و نه تنها ایران بلکه مکتب فکری و ایدئولوژی ما در دنیا نیز مطرح شده است.

او ادامه داد: روزی که امام اعلام کرد من جمعه به ایران می روم من در پاریس در خدمت امام بودم موجی راه افتاد و مجله لکس پرس عکس روی جلد هفته خود را به امام اختصاص داد و زیر عکس نوشت «مردی که جهان را تکان داد» این اتفاق چهل سال قبل رخ داد و آثار آن تکان را امروز می بینیم. برخی از مسائل و مشکلاتی که وجود دارد حرکت های ایضایی است که توسط ناراضیان داخلی و خارجی سازماندهی می شوند ولی هیچ کدام از این حرکتها در حدی نیستند که به اصل نظام آسیب بزنند. ما امروز به گروه‌های مختلف تقسیم شده ایم. کسی آنها را زیر یک چتر نیاورده است ولی در زمان امام همه ما زیر یک چتر بودیم و حتی مخالفین هم زیر چتر امام بودند. برخی رفتار ها باید جمع شود و همه منافعی مشترک داشته باشیم.

هاشمی در پایان خاطرنشان کرد: همه نسبت به انقلاب تعهد دارند و می‌خواهند نظام باشد. امام می‌گفتند در هر کاری مردم را مشارکت بدهید امروز می بینیم شروع کرده اند به تخریب امام(ره)، ولی اگر امام را تخریب کنید چه کسی را داریم؟! یاران نزدیک امام یا از دنیا رفته اند و یا خانه نشین هستند. ۱۰ سال از اتفاق ۸۸ گذشته است نباید مادام العمر نسبت به هم کینه داشته باشیم. دشمن می خواهد ما با هم نباشیم نباید در زمین دشمن بازی کرد.

اینکه رئیس جمهوری روسیه در 4 سال گذشته 3 بار به ایران سفر کرده و رؤسای جمهوری دو کشور در 5 سال گذشته 15 بار ملاقات داشته‌اند، حکایت از روابط حسنه تهران با همسایه شمالی خود دارد.

 

گیل ندا، این را مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه می‌گوید که معتقد است «ما به روابط با روسیه به عنوان روابطی پایدار و نه متأثر از شرایط و تحولات گذرا، نگاه می‌کنیم. در روسیه نیز چنین درکی شکل گرفته است.» با وجود این، واقعیتی انکارناپذیر هم در میانه روابط دو کشور وجود دارد آنکه مبادلات تجاری و اقتصادی همپای روابط سیاسی ارتقا نیافته است.

برهمین اساس است که مقامات دو کشور در سال‌های اخیر و براساس برنامه‌های کلان خود افزایش ارتباطات اقتصادی و تجاری را نیز در دستور کار قرار داده اند چنانکه سنایی می‌گوید: « روند صادرات ایران به روسیه در حال رشد است و در چهار سال گذشته چهار برابر شده است و تراز تجاری در حال مثبت شدن برای ایران است.»

اشتراکات تهران- مسکو در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی علاوه براقتضائیات همسایگی،دو کشور را به ارتقای همکاری‌ها مجاب کرده است. نقش‌آفرینی دو کشور در بحران سوریه از جمله مواردی است که می‌توان از آن به عنوان یک تجربه موفق یاد کرد. پاسخ‌های مکتوب سفیر ایران در روسیه به سؤالات «ایران» را در ادامه می‌خوانید.


ایران در سیاست خارجی روسیه چه جایگاهی دارد؟ و این جایگاه تحت تأثیر چه شرایطی تعریف شده است؟


دو کشور جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به دلیل منافع و تهدیدات مشترک، به نوعی شریک یکدیگر محسوب می‌شوند. در سال‌های اخیر در کنار روند توسعه روابط دو کشور، جایگاه ایران در اسناد بالادستی سیاست خارجی روسیه نیز ارتقا یافته است.

سیاست روسیه توسعه همه‌جانبه همکاری‌ها با ایران است و بند 94 سند سیاست خارجی روسیه که در 30 نوامبر 2016 توسط رئیس جمهوری این کشور اعلام گردید، به روابط با ایران اختصاص یافته و در آن تصریح شده که «روسیه سیاست توسعه همه‌جانبه همکاری با جمهوری اسلامی ایران را تحقق می‌بخشد و همچنین تلاش می‌کند به اجرای مستمر توافقات جامع حل و فصل اوضاع پیرامون برنامه هسته‌ای ایران بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد به شماره 2231 مورخ 20 ژوئیه سال 2015 و تصمیمات ذیربط شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دست یابد و به این فرآیند مساعدت همه‌جانبه می‌نماید.» در واقع این اولین بار بود که روابط با ایران در چنین سندی مطرح شد. ما با روسیه جدیدی روبه‌رو هستیم که به‌دنبال چندجانبه‌گرایی و ایجاد ثبات در منطقه است و در برابر یکجانبه‌گرایی امریکا ایستادگی می‌کند.

ایران و روسیه با تهدیدات مشترکی از جمله تروریسم، افراط‌گرایی، حضور نظامی امریکا در منطقه و گسترش ناتو به شرق، انقلابات رنگی، قاچاق مواد مخدر، بی ثباتی و تهاجم فرهنگی غرب مواجه هستند.

در عین حال هر دو کشور در رژیم حقوقی دریای خزر، اجرایی کردن کریدور شمال – جنوب، شکل دادن به اوپک گازی و موارد بسیار دیگر با همدیگر اشتراک منافع دارند. شاید در شرایط کنونی در بین کشورهای منطقه کمتر کشوری به این میزان علائق مشترک با روسیه داشته باشد. وتوی قطعنامه ضدایرانی یمن شورای امنیت سازمان ملل توسط روسیه در اواخر سال 1396 نیز تأییدی بر اهمیت ایران در سیاست خارجی روسیه بود. اکنون ایران و روسیه دو دولت همراه در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی هستند.

سطح گستره دیالوگ بین دو کشور ارتقای چشمگیری یافته است. آقای پوتین در 4 سال گذشته 3 بار به ایران سفر کرده و دو رئیس جمهوری در 5 سال گذشته 14 بار ملاقات کرده اند که در کل تاریخ چندصد ساله روابط دو کشور بی سابقه است. همکاری‌ها در سوریه ابعاد تازه‌ای به تعاملات منطقه‌ای دو کشور افزوده است. اینکه ترامپ در دوره تبلیغات انتخاباتی به عزم خود برای دور کردن روسیه از ایران اذعان کرده بود، نشان از اهمیت و تأثیرگذار بودن این روابط دارد.


انتظار می‌رود مناسبات دوجانبه تهران و مسکو در مقطع کنونی سیاست خارجی ایران که تحت تأثیر بازگشت تحریم‌های امریکا و به خطر افتادن اجرای توافق هسته‌ای قرار گرفته، در بستر تازه‌ای جریان داشته باشد. یعنی وجوه سیاسی و اقتصادی این رابطه متناسب با نیاز به تقویت همکاری‌های متقابل بازتعریف شود. در چنین موقعیتی چه دورنمایی برای این رابطه می‌توان متصور شد؟


در این زمینه ابتدا باید به دو نکته کلی اشاره کنم؛ نکته اول ضرورت تنوع بخشی به تعاملات خارجی کشور است. امروزه دیگر کشوری حاضر نیست همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد شرق یا غرب بگذارد و کشورها، تنوع بخشی به روابط خود را لازمه تأمین منافع و استقلال خود می‌دانند. این بدان معنی است که تحولات مقطعی، نباید سمت و سوی روابط ما را با جهان مشخص سازد بلکه ما باید روابطی پایدار و متوازن و تأمین کننده منافع خود با کشورها و مناطق مختلف جهان داشته باشیم.


نکته دیگر اینکه گرانیگاه اقتصاد جهانی در حال حرکت به سمت شرق است و ضرورت دارد که ما نیز این تحولات کلان را در روابط خارجی خود مورد توجه قرار دهیم. اینها مسائلی است که باید در داخل کشور با نگاهی ملی و ورای رویکردهای حزبی و جناحی، بدان نگریست. موضوع، نگاه به شرق یا نگاه به غرب مطرح نیست بلکه تأکید ما بر لزوم رصد تحولات کلان در سطح جهانی و اتخاذ سیاست‌های متناسب با آن است تا ایران از تحولات جهانی عقب نماند و در ترتیبات منطقه‌ای و جهانی جایگاه شایسته خود را کسب کند.


با این رویکرد، ما به روابط با روسیه به عنوان روابطی پایدار و نه متأثر از شرایط و تحولات گذرا، نگاه می‌کنیم. در روسیه نیز چنین درکی شکل گرفته است. روسیه جزو همسایگان ماست و همسایگان جایگاه بسیار مهمی در سیاست خارجی هر کشوری دارا هستند. از طرف دیگر اکنون روسیه نیز مانند ایران و تعدادی از کشورهای دیگر، تحت تحریم‌های رو به افزایش امریکا قرار دارد و طرفین ضرورت همکاری و همفکری جهت مقابله با این تحریم‌ها را درک کرده‌اند. بر همین اساس دو کشور مصمم به تعمیق و گسترش روابط اقتصادی در ابعاد مختلف هستند. بر همین اساس می‌توانم بگویم که اکنون روابط دو کشور در مسیری درست و منطبق بر منافع دو ملت قرار گرفته و آینده روشنی دارد.


تصمیمات مهمی در روابط دو کشور اتخاذ شده و اسناد پایه و ضروری فراوانی امضا شده که اجرایی شدن آنها می‌تواند موجب جهش در روابط شده و این اسناد دورنمای خوبی برای روابط دو کشور ترسیم می‌کند.


روسیه فارغ از تلاش‌های جمعی کشورهای عضو برجام برای حفظ این توافق، در روابط دوجانبه خود با ایران چه امکانات، ظرفیت‌ها و شرایطی را برای تأمین منافع اقتصادی کشورمان مهیا کرده است؟ بویژه که ایران در جبران توان کم اروپا برای اجرای سازوکار مالی، روی شرکای سنتی خود در حوزه شرق ازجمله چین و روسیه حساب ویژه‌ای باز کرده است.


روسیه موضع سازنده‌ای در حصول و حفظ برجام (در موضوع سایت فردو و نیز تبادل اورانیوم) داشته و شفاف‌ترین مواضع را در حمایت از برجام اتخاذ کرده و اروپا را به پایبندی به برجام و تأمین منافع ایران از این توافق تشویق کرده است. این امر در راستای منافع روسیه نیز ارزیابی می‌شود زیرا برجام نماد چندجانبه‌گرایی و نیز توافق بسیار مهمی در زمینه عدم اشاعه است که هر دو موضوع برای روسیه اهمیت راهبردی دارند. مقامات روس خروج یکجانبه امریکا از برجام و اعمال تحریم یکجانبه امریکا را به صریح‌ترین شکل ممکن محکوم کرده‌اند. در عین حال خود این کشور نیز تحت فشارهای سیاسی و تحریم‌های اقتصادی امریکا و مجموعه غرب قرار دارد. قابل ذکر است که روسیه بر اجرایی شدن کریدور شمال – جنوب مصمم است تا روسیه و شمال اروپا از طریق ایران به هند متصل شود و این امر مزیت‌های زیادی نصیب کشورمان خواهد کرد. امضای توافقنامه ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال 1397 نیز عرصه تازه‌ای در روابط ایران و کشورهای حوزه شمالی بخصوص روسیه گشوده است و به رونق تجارت خارجی کشورمان کمک خواهد کرد. در عین حال روسیه خریدار محموله‌های نفتی کشورمان است که این امر در شرایط تحریم اقدامی مؤثر است.


به نظر می‌رسد به رغم نیاز به تقویت همکاری اقتصادی تهران و مسکو، سیاست‌های نفتی دو کشور بر این رابطه سایه انداخته است. چنان که در اجلاس اخیر اوپک سیاست ترامپ مبتنی بر افزایش تولید و کاهش دادن سطح قیمت‌هاى جهانى نفت، با هماهنگی روسیه و عربستان مورد پیگیری قرار گرفته بود. سیاستی که در نهایت با وتوی شمار دیگری از اعضای این سازمان ناکام ماند. در چنین شرایطی که ایران نیازمند همسویی بیشتری حداقل از سوی روسیه به عنوان یکی از کشورهای متحدش است، چرا شاهد چنین مواضعی از سوی این کشور هستیم؟


اساساً اینکه دو کشور صادر کننده انرژی همیشه سیاست‌های نفتی‌شان منطبق بر هم نباشند، چیز غیر معمولی نیست. روسیه به طور سنتی سیاست مستقل نفتی خود را داشته و عدم عضویت در اوپک نیز به دلیل همین مشی مستقل در حوزه انرژی در روسیه بوده است. تصمیم‌گیری برای افزایش یا کاهش تولید نفت در روسیه بر اساس نیازهای داخلی و تحلیل بازار انرژی توسط مسئولان این کشور صورت می‌گیرد و بر همین اساس اکنون شاهد تصمیم این کشور مبنی بر کاهش صادرات نفت هستیم و جالب است که به تصمیم اخیر در کاهش صادرات نفت توسط روسیه و هماهنگی که در این زمینه با ایران داشت توجه خاصی، بخصوص در داخل کشور ما نشد. هر چند به زعم من نه افزایش و نه کاهش صادرات نفت توسط روسیه، هدفش کشور ما نبوده است ولی نحوه انعکاس داخلی این اخبار و دوگانگی در انعکاس آن، توجهات را به خود جلب می‌کند. البته بطور طبیعی رایزنی گسترده با روسیه یا هر کشور صادر کننده دیگر پیش از برگزاری نشست اوپک می‌تواند به نزدیک شدن مواضع کمک کند.


همکاری اقتصادی دو کشور در مقطع کنونی برای رسیدن به چه نقطه‌ای هدفگذاری شده است؟ مختصات این مناسبات اقتصادی در مواجهه با تحریم‌های امریکا که الزامات همکاری‌های بیشتر از سمت مسکو را طلب می‌کند، چیست؟


یک واقعیت در روابط ایران و روسیه این است که تعاملات اقتصادی و تجاری دو کشور نتوانسته همپای روابط سیاسی ارتقا یابد. این در حالی است که در سطح سیاسی و به لحاظ امضای اسناد لازم برای زمینه سازی تحول در روابط اقتصادی، همه اقدامات لازم انجام شده و همه اسناد و توافقات صورت گرفته است. بنابراین به لحاظ اراده سیاسی و حذف موانع و بسترسازی در حوزه دیپلماسی، هیچ مشکلی وجود ندارد. در واقع باید مشکل را در بخش‌های دیگر جستجو کرد.

یکی از مشکلات کشور ما در بخش اقتصادی این است که شرکت‌های بزرگی نداریم که بتوانند ظرفیت‌های صادراتی ما را تجمیع کرده و آن را ساماندهی کنند. شیوه تجارت خرده پا در بازار بزرگ روسیه نمی‌تواند ظرفیت‌های موجود را به فرصت‌های بالفعل تبدیل کند. موضوع دیگر اینکه بخش گردشگری که از مهم‌ترین فرصت‌ها در روابط کشورها با روسیه است، سهمی در روابط اقتصادی ما با این کشور ندارد.

در واقع ما بدلیل نبود زیر ساخت‌ها و مشکلات دیگر، با وجود امضای اسناد لازم، نتوانسته‌ایم سهمی قابل توجه از جهانگردان روس را داشته باشیم. این در حالی است که مثلاً ترکیه سالانه پذیرای چهار و نیم میلیون گردشگر روس است. در عین حال باید یادآوری کرد که ایران و روسیه هر دو صادر کنندگان عمده انرژی هستند و همین باعث شده صادرات انرژی که قلم عمده مبادلات تجاری ما با سایر کشورهاست، سهمی در تجارت ما با روسیه نداشته باشد.

مشابه این وضعیت را روسیه در روابط خود با عربستان سعودی دارد که حجم مبادلات تجاری دو کشور کمتر از یک چهارم حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه است. باید در نظر داشته باشیم که با وجود این مشکلات، روابط دو کشور در عرصه اقتصادی و تجاری نیز هر چند با آهنگ آرام، در حال رشد است. در سال‌های اخیر طرح‌های جدیدی مانند نیروگاه‌های هسته‌ای و حرارتی جدید در حال اجراست و در حوزه ریلی و راه آهن نیز طرح‌های قابل توجهی در جریان است. روند صادرات ایران به روسیه نیز در حال رشد است و در چهار سال گذشته چهار برابر شده است و تراز تجاری در حال مثبت شدن برای ایران است. در عین حال باید اذعان کنیم که در زمینه تجاری و اقتصادی با وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم.


روند رایزنی‌های دو کشور درباره استفاده از ارزهای ملی در روابط تجاری دو کشور و استفاده از سیستم‌های پیام‌ رسانی مالی با هدف افزایش سرمایه‌گذاری‌ها و تأمین مالی پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای کشور در چه شرایطی قرار دارد؟


گرایشی به سمت استفاده از ارزهای ملی در تجارت، در کشورهای مختلف آغاز شده و بتدریج در حال فراگیر شدن است که این امر دلایل خاص خود را دارد. روسیه و چین بخشی از مبادلات تجاری دوجانبه خود را با ارزهای ملی انجام می‌دهند. البته این امر نیازمند بسترهای خاصی مانند ثبات نسبی در ارزش پول ملی است. در حال حاضر حدود 30 درصد صادرات روسیه به ایران و 12 درصد صادرات ایران به روسیه با ارزهای ملی انجام می‌شود و طرفین در حال مذاکره برای افزایش آن هستند. همچنین بانک‌های مرکزی دو کشور در حال مذاکره برای استفاده از سیستم جایگزینی که به جای سوئیفت دو کشور ایجاد کرده‌اند هستند که امیدواریم در آینده نزدیک به نتیجه برسد. در عین حال تأمین مالی پروژه‌هایی از جمله برقی کردن خط آهن گرمسار اینچه برون، آمادگی طرف روس برای احداث خط راه آهن رشت- آستارا و چند پروژه دیگر و در حوزه پروژه‌های نیروگاهی نیز همکاری‌های خوبی از طرف روسیه در حال انجام است.


صرف نظر از بحث روابط دوجانبه ایران و روسیه، همکاری دو طرف در سوریه یکی از وجوه اصلی همکاری‌های مشترک به شمار می‌آید... خاصه آنکه طی ماه‌های اخیر ائتلاف سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه برای حل بحران دمشق وارد مرحله جدی‌تری شده است. ارزیابی‌تان از روند این همکاری‌ها چیست؟


میل به همکاری‌های منطقه‌ای ایران و روسیه کم و بیش در گذشته وجود داشته و دو کشور در شکل‌دهی به روند صلح در تاجیکستان و حمایت از جبهه متحد شمال در افغانستان در مقابله با طالبان، همکاری نزدیکی با یکدیگر داشته‌اند. علت این امر نیز وجود تهدیدات مشترک و ضرورت همکاری برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه بوده است. در خاورمیانه و سوریه البته تراز جدیدی از همکاری‌های میان دو کشور را مشاهده می‌کنیم که این همراهی ابعاد گسترده‌تر منطقه‌ای و انعکاس جهانی بیشتری داشت. شکل‌دهی به روند آستانه که ساز و کاری برای پایان جنگ و حل و فصل سیاسی بحران سوریه است، ابتکاری بود که توسط دو کشور شکل گرفت و ترکیه نیز به این روند پیوست.

عملاً روند آستانه تنها ساز و کار موفق برای تأثیر گذاری مثبت بر تحولات سوریه است و سایر ابتکارات ناموفق بوده‌اند. طی سال‌های اخیر سه کشور ایران، روسیه و ترکیه عملاً در یک جبهه قرار داشته‌اند و با شکست داعش، موفقیت‌های روزافزون دولت سوریه در اعمال حاکمیت خود بر قلمروسرزمینی خود و اکنون با خروج نیروهای امریکایی و بازگشایی سفارتخانه‌های عربی در این کشور، عملاً طراحی غرب و ائتلاف همپیمانان منطقه‌ای آن برای سوریه با شکست مواجه شده است. سوریه تجربه‌ای ارزشمند در همکاری‌های منطقه‌ای ایران و روسیه بوده و سطح این همکاری‌ها را بشدت ارتقا داد. در عین حال سمت و سوی تحولات سوریه نشان دهنده شکست یکجانبه گرایی امریکا در منطقه شد.


موفقیت دو کشور در زمینه همکاری در سوریه که پیچیدگی‌های فراوانی نیز داشت، ابعاد تازه‌ای از همکاری‌های منطقه‌ای ایران و روسیه را خواهد گشود و بدون تردید افق‌های جدیدی از همکاری و تبادل نظر در دیگر مناطق نیز گشوده خواهد شد.


چه ابعاد دیگری در روابط دو کشور را می‌توانید مورد اشاره قرار دهید؟


روابط ایران و روسیه محدود به حوزه سیاسی، امنیتی و اقتصادی نیست بلکه گام‌های فراوانی در زمینه روابط فرهنگی، ورزشی، علمی و آموزشی، دینی و دیپلماسی عمومی و گردشگری برداشته شده است. در واقع اقدامات مثبت در روابط در سال‌های اخیر محدود به تحویل سامانه اس 300 و وتوی قطعنامه ضد ایرانی مربوط به یمن و یا مجوز ورود محصولات لبنی و دامی ایران به بازار روسیه نیست. بلکه لایه‌های مختلفی از نخبگان و مردم دو کشور نیز در چارچوب‌های مختلف با هم به تعامل پرداخته‌اند می‌تواند در بهبود تصویر دو کشور نزد یکدیگر مفید باشد. روابط دو کشور در عرصه‌های غیر دولتی و در حوزه جامعه مدنی و فرهنگی نیز نیاز به اقدامات بیشتری دارد.

رییس مجلس خبرگان گفت: شرایط اقتصادی کنونی نباید در جامعه ما ایجاد نا امیدی کند. اگر مردم نا امید شوند، دیگر در صحنه حضور پیدا نمی‌کنند.

 

گیل ندا، آیت‌الله احمد جنتی رییس مجلس خبرگان صبح پنجشنبه در جلسه مشترک هیئت رئیسه و کمیسیون‌های مجلس خبرگان در «دوره پنجم»، با تبریک ایام دهه فجر و تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا(س)، اظهار کرد: باید ضایعه درگذشت آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی را نیز تسلیت بگوییم. درگذشت ایشان یک مصیبت بود که بر ما وارد شد، ایشان در مجلس خبرگان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان فردی بسیار ارزنده بود و شاگردان بسیار زیادی در محضر آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی تربیت شده‌اند.

وی با اشاره به بیماری آیت‌الله محمد مؤمن از فقهای شورای نگهبان در چند هفته اخیر نیز گفت: متاسفانه حضرت آیت‌الله مومن با بیماری مواجه شده‌اند که برای ایشان نیز از درگاه الهی شفای عاجل را مسئلت می‌کنیم.

وی با اشاره به تهدیدات دشمن در شرایط کنونی تاکید کرد: امروز نیروهای انقلابی باید در کنار هم ایستادگی و توطئه‌های دشمن را رصد و خنثی کنند. امروز وحدت کلمه امری لازم است و ملت، دولت و حتی مسئولان باید در کنار یکدیگر قرار داشته باشند.

رئیس مجلس خبرگان با بیان این‌که «امروز دشمن برای حکومت اسلامی نقشه کشیده است و به همین دلیل باید در کنار هم ایستادگی کنیم و توطئه‌ها را خنثی نماییم»، اظهار کرد: چهل سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و در این چهار دهه ما دستاوردهای بسیاری داشته‌ایم، پس قطعاً امروز یکی از وظایف ما این است که توفیقات انقلاب اسلامی را به رخ بکشیم.

وی ادامه داد: در شرایطی انقلاب اسلامی پا به چهل سالگی می‌گذارد که بسیاری از دوستان و دشمنان ما باور نمی‌کردند حکومت اسلامی ما چهار دهه دوام بیاورد؛ بنابراین قطعاً این اتفاق توفیقی الهی است و باید تمام توطئه‌ها را در این راستا خنثی کرد.

وی تاکید کرد: همانطور که هدف انبیاء انسان‌سازی بود، انقلاب اسلامی نیز نیروهای مخلص و ارزشی را تربیت کرد؛ انقلاب اسلامی کاری کرد که بسیاری از مردم در آن دوران از غرب رو برگردانند و به سمت اسلام رفتند، حتی جوانان آن دوران روحیه جهادی، ایثارگری و شهادت‌طلبی نیز پیدا کردند.

رییس مجلس خبرگان با ارزیابی توطئه‌های دشمن تصریح کرد: امروز دیگر دشمن به دنبال جنگ نظامی نیست بلکه از طریق جنگ روانی و با سلاح رسانه، فتنه می‌کند. هر میزان که از دستاوردهای انقلاب اسلامی بگوییم کم است. برای مثال یکی از بزرگترین دستاوردهای این انقلاب شهدا بودند، که همگی باید به این مسئله تاکید کنیم و اگر پیامبر اسلام در دوران جاهلیت مردم را هدایت کرد، امام راحل نیز با همان هدف انقلاب اسلامی را به پیش برد.

وی با تاکید بر این‌که «انقلاب اسلامی آمد که مردم‌ معنی هیهات من الذله را بفهمند و دیگر زیر بار ظلم نروند»، اظهار کرد: قطعاً انقلاب اسلامی دستاوردهای مادی فراوانی نیز داشته است اما این توفیقات به اندازه دستاوردهای معنوی نیست. برای مثال همین مدافعان حرم که امروز همانند زمان دفاع مقدس در میدان حاضر هستند، از دستاوردهای معنوی این انقلاب هستند. در این شرایط تریبون‌های رسمی و دینی لازم است عملکرد چهل ساله انقلاب اسلامی را به مردم یادآوری کنند.

وی با ابراز نگرانی از وضعیت معیشتی مردم، تاکید کرد: وضعیت معیشتی برخی از مردم در حالت خوبی نیست و همگی باید تلاش کنیم این موضوع را بهبود ببخشیم. دولت نیز باید با حذف هزینه‌های زائد و فروش اموالی که در اختیار دارد، به وضعیت اقتصادی مردم سامان ببخشد. شرایط اقتصادی کنونی نباید در جامعه ما ایجاد نا امیدی کند. اگر مردم نا امید شوند، دیگر در صحنه حضور پیدا نمی‌کنند.

جنتی با بیان این‌که «عده‌ای به دست آمریکا نگاه می‌کنند»، تصریح کرد: بنا به گفته رهبر انقلاب اسلامی آمریکا در حال افول است، ولی همچنان عده‌ای در داخل چشم به آمریکایی‌ها دوخته‌اند. امروز آمریکا پس از شکست‌های متعدد در منطقه به جایی رسیده که با هواپیمای چراغ خاموش و بدون استقبال رسمی وارد عراق می‌شود. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که مسئولان جمهوری اسلامی ایران به راحتی در راهپیمایی اربعین حسینی شرکت می‌کنند و مورد استقبال مردم عراق نیز قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: بدون شک اروپا نیز از اگر از آمریکا بدتر نباشد، بهتر نیست؛ زیرا آن‌ها نیز در قضیه برجام تنها اتلاف وقت می‌کنند حتی برخی همان کشورها از گروهک منافقین هم حمایت به عمل می‌آورند و دل‌بستن به اروپا نیز عین سفاهت است. متاسفانه در قضیه برجام مسئولان کشور ما به توصیه‌های رهبر انقلاب توجه نکردند و امروز نیز نتیجه‌ای نگرفته‌اند.

وی با حمایت از ورود نیروهای انقلابی به عرصه فضای مجازی، گفت: فضای مجازی می‌تواند یک فرصت برای نیروهای انقلابی باشد. قطعاً از این کارکرد هم می‌توان برای مجد و عظمت اسلام و انقلاب استفاده کرد.

رییس مجلس خبرگان گفت: فضای مجازی شبیه به یک تیغ دولبه است که باید از آن با احتیاط استفاده کنیم. اوایل انقلاب نیز عده‌ای با شیوع رادیو و تلویزیون مخالفت می‌کردند اما از همین رسانه‌ها نیز توانستیم بهره درست بگیریم.

وی در پایان گفت: اهالی متخصص در حوزه فضای مجازی اعتقاد دارند که می‌توان از این عرصه برای انقلاب و اسلام بهره گرفت، پس ما نیز باید با نگاهی جهادی و انقلابی وارد عرصه شویم تا کشتی انقلاب اسلامی را به سرمنزل مقصود برسانیم.

'محمدجواد ظریف' وزیر امور خارجه کشورمان گفت پمپئو و مقامات آمریکایی حق دخالت در روابط ایران و عراق را ندارند.



گیل ندا، وزیر امور خارجه کشورمان پس از نشست فعالان اقتصادی ایران و استان نجف در جمع خبرنگاران گفت که رابطه ما با عراق مانند برخی کشورهای دیگر، تصنعی نیست، ما و عراق قبل از این که آمریکا بوجود بیاید روابط داشتم و از این پس هم خواهیم داشت. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که درباره تفاوت سفر وزیران خارجه ایران و آمریکا به عراق گفت: روابط ما با عراق تصنعی نیست ما برادران هم هستیم، این طولانی ترین سفری بود که من به یک کشور داشته ام و این نشانه علاقمندی و روابط ویژه میان دو ملت و دو کشور است. 

ظریف گفت: در سفر پنج روزه به عراق در شهرهای بغداد، اربیل، سلیمانیه، کربلا و نجف، دیدارهای بسیار خوبی با مسوولان دولتی و فعالان تجاری داشتم. 

وی افزود: با اطمینان می گویم که روابط ایران و عراق افق بسیار روشن و درخشانی دارد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درپاسخ به سوال دیگری در خصوص همکاری هسته ای میان دو کشور گفت که جمهوری اسلامی ایران آماده این همکاری با همسایگان در چارچوب مقررات بین المللی است. 

ظریف همچنین در جمع فعالان اقتصادی ایران و استان نجف در محل اتاق بازرگانی استان نجف، گفت که مخالفان تقویت روبط ایران و عراق خیرخواه دو ملت و خواهان پیشرفت آنها نیستند. 

وی افزود: دو کشور بیش از هر زمان دیگری به توسعه اقتصادی نیازمند هستند و ما باید با همکاری برای بهبود معیشت ملت های دو کشور تلاش کنیم. 

وزیر خارجه اظهار داشت: پیوند ملت های ایران و عراق، فرهنگی و تاریخی است و در مبارزه با تروریسم نیز خون جوانان دو کشور به هم آمیخته شده است و به همین دلیل هیچ قدرتی نمی تواند دو ملت را از هم جدا کند. 

ظریف گفت: نباید اجازه دهیم کسانی که هیچ علاقه ای به بهبود شرایط ما ندارند مانع روابط ایران و عراق شوند. 

وی افزود: دیگران یک روز به این منطقه آمده اند و روزی هم خواهند رفت و آنچه باقی می ماند ملت های منطقه است. 

وزیر امور خارجه با اشاره به وجود زمینه های بسیار همکاری بین دو کشور، تاکید کرد که 
ظریف تاکید کرد: ایران کاملا آمادگی دارد از طریق لغو متقابل روایداد، کاهش یا حذف متقابل تعرفه های گمرکی و احداث شهرک های صنعتی در نقاط مرزی در این خصوص گام های جدی بردارد.

صفحه1 از60

درباره ی ما

پایگاه خبری حرف آخر، خبرگزاری کلانشهر رشت

آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه

کاربر گرامی برای اطلاع از آخرین مطالب سایت، در خبرنامه حرف آخر عضو شوید.